موسیقی متن فیلم The Invisible Man و آهنگسازی برای مرد نامرئی؛

کیارش رمضان‌نژاد - چهارشنبه، 14 اسفند 1398

فیلم The Invisible Man چراغ اکران فیلم‌های ترسناک در سال 2020 را روشن کرده است و دوباره نشان داده که حتی در شرایطی که اذهان بسیاری از سینماگران درگیر اخبار همه‌گیری ویروس کرونا است، باز هم سینمای وحشت یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای سینمایی است و در هر شرایطی می‌تواند جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های باکس آفیس باشد.

 فیلم The Invisible Man یا مرد نامرئی بر مبنای رمان مشهوری به قلم اچ. جی . ولز نویسنده‌ی مشهور و کلاسیک بریتانیایی ساخته شده است، نویسنده‌ای که تقریبا تمامی سینمادوستان با داستان جنگ دنیاهای او آشنا هستند و احتمالا بازسازی سینمایی استیون اسپیلبرگ از این اثر را تماشا کرده‌اند.

 موسیقی متن فیلم The Invisible Man و هنرمندی الیزابت ماس؛ 

موسیقی متن فیلم The Invisible Man در بازسازی سال 2020 از قصه‌ی مرد نامرئی الیزابت ماس بازیگر پرطرفدار این روزهای سینما و تلویزیون نقش‌آفرینی می‌کند، بازیگری نامش با سریال‌هایی چون Mad Men و سرگذشت ندیمه حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است.

 موسیقی متن فیلم The Invisible Man و آهنگسازی برای داستانی کلاسیک؛ 

موسیقی متن فیلم The Invisible Man فیلم The Invisible Man همانطور که انتظار می‌رود با الهام از داستان ولز داستان زنی را تعریف می‌کند که در اسیر رابطه‌ای خشونت‌آمیز با شوهر خود شده است. شوهر دانشمند و ثروتمندی که علی‌رغم هوش سرشار و مال فراوان بوی چندانی از انسانیت نبرده است. این وضعیت باعث می‌شود تا Cecilia Kass نقشی که ماس آن را ایفا می‌کند در دل شب ز خانه فرار کند و از دست شوهر خطرناک خود پنهان شود. داستان فیلم The Invisible Man از آنجا جالب‌تر می‌شود که شوهر از دنیا می‌رود و ثروتی افسانه‌ای را برای همسر سابق خود به ارث می‌گذارد، حالا زن مانده است که آیا واقعا شوهر خود را از دست داده است یا اینکه تمام این‌ها حقه و نیرنگی بیش نیت تا شوهر از او انتقامی خونین بگیرد؟

 موسیقی متن فیلم The Invisible Man و ترسناک تازه‌ای از بنجامین والفیش؛ 

موسیقی متن فیلم The Invisible Man علاقه‌مندان پادکست‌های گپ‌دایو به خوبی آهنگساز فیلم The Invisible Man را می‌شناسند، بنجامین والفیش آهنگسازی که در نقد و بررسی موسیقی متن فیلم IT در مورد برجستگی‌های آثارش صحبت کرده‌ایم. به نظر می‌رسد والفیش در این دو، سه سال به خوبی موفق شده است تا خود را به عنوان موسیقیدانی ترسناک‌ساز و وحشت‌آفرین در هالیوود مطرح کند و به یکی از اولین انتخاب‌ها برای ساخت موسیقی متن فیلم‌های ترسناک تبدیل شود. جالب است که والفیش با وجود سن کمش تاکنون برای 75 فیلم سینمایی آهنگسازی کرده و جوایز گلدن گلوب، بفتا و گرمی را نیز برای آثار مختلف خود کسب کرده است. با این کارنامه جای تعجب ندارد که ساخت موسیقی متن بازسازی مجدد فیلم Mortal Kombat را نیز در سال 2021 به والفیش سپرده باشند. والفیش در مورد سبک آهنگسازی خود در فیلم The Invisible Man می‌‎گوید:

با توجه به اینکه نامرئی بودن یکی از ویژگی‌های جذاب داستان این فیلم است، پس سکوت نیز در آهنگسازی این فیلم نقش مهمی ایفا می‌کند و در برخی صحنه‌ها آن قدر این سکوت سنگین می‌شود که احتمالا مخاطب فکر می‌کند به جای سکوت، موسیقی متنی را می‌شنود. اما در کنار این سکوت موسیقی ارکسترالی داریم که با تکیه و تأکید بر سازهای زهی نه تنها روایت داستان ترسناک فیلم را بر دوش می‌کشد بلکه به برنارد هرمن و موسیقی متن فیلم روانی نیز ادای دین می‌کند.

 موسیقی متن فیلم The Invisible Man . سبک کاری والفیش در آهنگسازی؛ 

موسیقی متن فیلم The Invisible Man با توجه به اینکه شخصیت Cecilia Kass در فیلم سفر درونی را پشت سر می‌گذارد، موسیقی متن نیز در این سفر همراه شخصیت اصلی داستان می‌شود، والفیش در مورد این سفر موسیقیایی می‌گوید:

برای ساخت تم موسیقی شخصیت سسیلیا از سازهای زهی و چلو استفاده شده است و این شخصیت تمی بسار ساده دارد که چند بار بیشتر در فیلم شنیده نمی‌شود. تأکید این موسیقی بر هوشیاری شخصیت سسیلیا است، اما وقتی داستان جلو می‌رود و اطرافیان سسیلیا را به دیوانگی متهم می‌کنند، موتیفی با ساز پیانو نیز به تم این شخصیت اضافه می‌شود که نشان می‌دهد در این شرایط نیز سسیلیا تلاش می‌کند تا عقلانیت خود را حفظ کند.

موسیقی متن فیلم The Invisible Man و آهنگسازی برای شرور نامرئی؛ 

موسیقی متن فیلم The Invisible Man

والفیش اشاره می‌کند یکی از چالش‌های ساخت موسیقی متن برای فیلم The Invisible Man ساخت موسیقی برای شخصیتی بود که هم شرور است و هم نامرئی! به همین دلیل به جای سخت یک تم موسیقیایی، تصمیم گرفتیم با استفاده از سازهای الکترونیک برای این شخصیت یک امضای موسیقیایی درست کنیم تا هر باز که تماشاگر این امضا را می‌شنود در صندلی خود جابه جا شود و ترس تمام وجودش را فرا بگیرد.

آلبوم موسیقی متن فیلم The Invisible Man شامل 15 قطعه با نام‌هایی زیر است:

Cobolt

Escape

He’s Gone

This Is What He Does

We’ve Got That In Common

Make It Rain

Attack

Why Me

The Suit

Asylum

He’s Behind You

House Fight

It’s All a Lie

Surprise

Denouement

برگرفته از وب‌سایت filmmusiccentral.com ؛