بررسی موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت 2020؛‌

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 3 اسفند 1398

محال است در کودکی‌تان اهل بازی‌های کامپیوتری بوده باشید و گذارتان به بازی جذاب سونیک نیفتاده باشد و وقتی غرق این بازی پرهیجان شدید، از موسیقی شنیدنی Masato Nakamura بر روی این بازی حالا دیگر کلاسیک شده، لذت نبرده باشید. مسأله‌ای که عرصه را برای Tom Holkenborg حسابی تنگ کرده است تا موسیقی متنی در خور خاطره‌ی ماندگاری بازی سونیک در کنسول سگا برای تماشاگران فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog خلق کند.

موسیقی بازی کلاسیک سونی در سگا برای طرفداران این بازی ضرباهنگی تند و هیجانی را به همراه کوبش‌های شنیدنی ساز درام به یاد دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که موسیقی متن این فیلم نیز از همان شاهکار Masato Nakamura هنرمند نام آشنای سبک J-POP الهام گرفته باشد و موسیقی این اثر نیز دوباره همان آسمان آبی بازی سونیک را در خاطر زنده کند. 

Tom Holkenborg آهنگساز فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog (آهنگسازی که با نام مستعار Junkie Xl هم شناخته می‌شود) نقل می‌کند که وقتی مسؤولیت آهنگسازی برای فیلم جدید سونیک را پذیرفت، لحظه‌ای وقت تلف نکرد و کارش را بلافاصله با تحقیق و پژوهش در مورد موسیقی ناکامورای ژاپنی برای بازی سونیک شروع کرد. این آهنگساز اشاره می‌کند که موسیقی بازی سونیک با تاریخ سی ساله‌اش، خاطرات دیرین و شیرینی را برای مخاطبان زنده می‌کند و بی‌جهت نیست که ویدئوهای مربوط به موسیقی این بازی، امروزه نیز بارها و بارها بر روی یوتیوب بازدید می‌خورد و کلی طرفدار و دنبال‌کننده دارد. برای بسیاری از طرفداران موسیقی بازی سونیک حکم ورد جادویی را دارد که آن‌ها را از تمام فکر و خیال‌های دنیای حالشان جاد می‌کند و یک راست به رؤیاهای شیرین کودکی پرتاب می‌کند.

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت، شباهت بازی و فیلم؛ 

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت

هولکنبرگ یک عاشق به تمام معنای سبک موسیقی الکترونیک است که دوران نوجوانی خود را در یک مغازه‌ی سازفروشی سپری کرده است. البته این داستان مربوط به سال 1983 میلادی است که سینتی‌سایزرها دل از تمام علاقه‌مندان موسیقی ربوده بودند و خوشبختانه آنقدر ارزان شده بودند که نوازندگان جوان‌تر نیز توان مالی برای خریدشان را داشته باشند.

نکته‌ی جالب اینکه بعد از تمام این ‌سال‌ها Tom Holkenborg دوباره برای ساخت موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog به سراغ سینت‌هایی رفته است که در سال 1983 میلادی حضور داشتند و از آن‌ها برای ساخت موسیقی متن بازی سونیک سگا استفاده شده بود. یکی از این دستگاه‌های سینت که یاماها 2151 نام دارد از سازهای کلکسیون شخصی تام هولکنبرگ است که در همان جوانی و در دهه‌ی 80 میلادی این سینت را خریداری کرده است. دست بر قضا این ساز سینت خیلی پر سر و صدا و کمی هم خشن است اما به خوبی ما را دوباره به یاد موسیقی متن بازی سونیک می‌اندازد.

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت، تفاوت بازی و فیلم؛ 

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت

خوشبختانه یا متأسفانه در دنیای ساخت موسیقی متن برای فیلم‌های سینمایی، این کارگردان است که حرف اول و آخر را می‌زند و نه آهنگساز! به همین دلیل نیز هولکنبرگ نقل می‌کند که پس از نشان دادن اولین نمونه‌های موسیقی به کارگردان فیلم جف فاولر Jeff Fowler،‌ مجبور شده است تا مسیر ساخت موسیقی را تغییر دهد چرا که کارگردان معتقد بوده است، فیلم سینمایی بازی ویدئویی نیست و به همین علت نیز باید موسیقی فیلم با بازی متفاوت باشد و ویژگی داستان‌گویی را رعایت کرده باشد.

نمی‌توان انکار کرد که شباهت‌هایی میان شخصیت سونیک در فیلم و بازی وجود دارد. مثلا سونیک در بازی و فیلم سریع است و اهل شیطنت. اما در صحنه‌های اکشن و وقتی مسؤولیت قصه‌گویی بر روی دوش آهنگساز می‌افتد باید از بازی فراتر برویم و موسیقی تازه‌ای به قصد استفاده برای فیلم بسازیم. یکی از نمونه‌های بارز این مسأله توجه فیلم سینمایی به تنهایی سونیک و خطری است که دوستی با انسان‌ها برای او دارد، این مسأله تنها در فیلم مطرح می‌شود و به هیچ عنوان در بازی در مورد آن صحبت نمی‌شود.

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت و آهنگسازی جان ویلیامز برای فیلم ئی‌تی؛ 

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت

شاید کمی عجیب به نظر برسد که خارپشتی آبی‌رنگ از دنیای ویدئو گیم‌ها بتواند احساساتی انسانی را به کمک موسیقی به مخاطبان منتقل کند. اما بسیاری از تماشاگران بعد از تماشای این فیلم، یاد ئی‌تی شاهکار استیون اسپیلبرگ افتادند و اذعان داشتند که از نظر احساسی این فیلم آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. احتمالا دلیل این موضوع استفاده‌ی هولکنبرگ از موسیقی ارکسترالی است که بسیار به سبک کاری جان ویلیامز به ویژه در فیلم ئی‌تی نزدیک است. اما تفاوت کارTom Holkenborg در مقایسه با جان ویلیامز در این است که این آهنگساز فضای تاریک‌تری را خلق کرده و به همراه موسیقی ارکسترال خود از سینت‌هایی استفاده کرده که موسیقی بازی سونیک را یادآوری می‌کند.

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت و آهنگسازی کارتون تام و جری؛ 

موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت

علی‌رغم تمام این منابع الهام نکته‌ی جالب موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog این است که موسیقی این فیلم بیش از هر چه نه تحت تأثیر موسیقی سینت بازی سونیک در دهه‌ی هشتاد و نه موسیقی ارکسترال کلاسیک است، بلکه مهم‌ترین منبع در ساخت این موسیقی، آهنگسازی Scott Bradley برای کارتون تام و جری بوده است، چرا که Tom Holkenborg عقیده دارد، فضای شلوغ و بزن و بکوب این کارتون کلاسیک، بسیار به فضاسازی فیلم سونیک نزدیک است. آهنگساز فیلم سونیک در این باره می‌گوید:‌

«موسیقی تام و جری ارزش هنری بسیار زیادی دارد. کیفیتی که موسیقی با آنچه بر روی صفحه‌ی نمایش می‌بینیم، هماهنگ می‌شود واقعا تحسین برانگیز است. با توجه به اینکه در آن زمان چندان امکان استفاده از جلوه‌های صوتی کامپیوتری وجود نداشته است، آهنگساز مجبور بوده که تمای جلوه‌های صوتی را از کندن یک تار مو تا افتادن از روی پله‌ها را با سازهای ارکسترال نشان دهند، همین مسأله موسیقی متن این اثر کلاسیک را به غنی‌ترین منبع الهام برای من در ساخت موسیقی متن فیلم سونیک خارپشت Sonic the Hedgehog تبدیل کرده است.»

منبع وب‌سایت theguardian.com ؛