بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019 ؛ (بخش دوم)

کیارش رمضان‌نژاد - سه‌شنبه، 17 دی 1398

در بخش اول این مطلب،‌ تعدادی از بهترین موسیقی‌های متن سینمایی در سال 2019 میلادی را به بهانه آغاز سال 2020 به علاقه‌مندان سینما و آهنگسازی معرفی کردیم. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا فهرست دیگری از بهترین موسیقی‌های متنی که در سال 2019 ساخته شده‌اند را با هم مرور کنیم. 

موسیقی متن فیلم مردی که دن کیشوت را کشت؛ 

آهنگساز Roque Baños، استودیو Meliam Music

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

تخصص در ساخت موسیقی‌های متن تاریخی روکو بونوس مکزیکی به بهترین گزینه‌ی آهنگسازی برای فیلم تری گیلیام تبدیل کرده است. فیلمی گیلیام تقریبا یک دهه آرزوی ساختش را داشت و برای سینمایی شدنش تلاش می‌کرد. فیلم مردی که دن کیشوت را کشت پر است از صحنه‌های احساسی در جغرافیایی محلی و بومی،‌ زخمه‌های دیرآشنای گیتار و ریتم فلامینکو خیلی زود جغرافیای داستان دن کیشوت را لو می‌دهد و یاد موسیقی اصیل اسپانیایی را برای مخاطب زنده می‌کند. نقطه‌ی قوت آهنگسازی بونس برای فیلم مردی که دن کیشوت را کشت، توانایی به‌روز کردن نوایی است که به عنوان موسیقی اسپانیایی همگی به خوبی آن را می‌شناسیم. همین توانایی به آهنگساز کمک کرده است تا با خلق موسیقی به عظمت زندگی انسانی، موسیقی فیلم مردی که دن کیشوت را کشت را به یکی از موسیقی‌های شنیدنی سال 2019 تبدیل کند.

موسیقی متن فیلم MOTHERLESS BROOKLYN؛‌ 

آهنگساز Daniel Pemberton، استودیو WaterTower Music

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

دنیل پمبرتون برای ساخت موسیقی متن فیلم MOTHERLESS BROOKLYN به سراغ سبک موسیقی جاز رفته است، انتخابی هوشمندانه برای داستانی احساسی و عاطفی که نیازمند خلاقیت‌های هنری آهنگسازی نکته‌بین است. البته جای تعجب نیست که دنیل پمبرتون که خود را تحت تأثیر آهنگسازانی چون جری گلد اسمیت یا مارک ایشام معرفی می‌کند در ساخت موسیقی متن از میان سبک‌های موسیقیایی سبک جاز را انتخاب کند. دنیل پمبرتون که شخصا به ساز ساکسیفون علاقه‌ی ویژه‌ای دارد، با ساخت موسیقی متن شنیدنی فیلم MOTHERLESS BROOKLYN موفق شده تا بار دیگر روحی تازه در کالبد سبک نوآر در سینما بدمد. البته جذابیت کار پمبرتون در این است که در ساخت موسیقی متن فیلم MOTHERLESS BROOKLYN هوشمندانه به ترکیبی بدیع از سبک هیپ هاپ شهری با سبک جاز رسیده است و بدین ترتیب گوش مخاطبان را شاید برای اولین بار در تاریخ موسیقی متن با موسیقی بی‌کلامی نوازش داده است که آرامش جاز و شور هیپ‌ هاپ را یکجا دارد. البته پمبرتون در ساخت موسیقی متن فیلم MOTHERLESS BROOKLYN به منبع الهام غنی دسترسی داشته و به خوبی نیز از موسیقی دهه‌ی پنجاه میلادی در ساخت موسیقی متن این فیلم تأثیر گرفته است. خوشبختانه موسیقی پمبرتون در مقایسه با موسیقی فیلم‌های دهه‌ی پنجاه به ورطه‌ی تقلید و تکرار سقوط نکرده است و با این منابع الهام، پمبرتون موسیقی منحصربفرد جدیدی خلق کرده است.

موسیقی متن فیلم‌های تولکین و 1917؛ 

آهنگساز توماس نیومن، استودیو سونی کلاسیک

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

توماس نیومن را بیش از هر کاری، با آهنگسازی برای فیلم‌هایی چون رستگاری از شائوشنگ و در جستجوی نمو می‌شناسیم. اما نکته جالب در موسیقی‌های امسال توماس نیومن این مسأله است که این آهنگساز موفق شده تا از تاریخچه‌ی چندین و چندساله‌ی آهنگسازی ارکسترال که نسل اندر نسل در خانواده‌ی نیومن‌ها رواج داشته،‌ فاصله بگیرد و موسیقی‌های آوانگارد و بدیعی در سال 2019 خلق کند. مروری ساده در کارنامه‌ی توماس نیومن و یادآوری موسیقی متن فیلم‌هایی چون Skyfall و Spectre در مجموعه‌ی جیمز باند،‌ توانایی‌های توماس نیومن برای آهنگسازی در فیلم‌های سینمای بدنه را به اثبات می‌رساند. البته همین فیلم‌های جیمز باند باب آشنایی توماس نیومن آهنگساز را با سام مندز کارگردان گشودند تا این دو هنرمند باتجربه بار دیگر در سال 2019 میلادی با فیلم 1917 علاقه‌مندان سینما را بر سر ذوق بیاورند. برای ساخت موسیقی متن فیلم 1917 توماس نیومن از ساز پیانو در کنار سازهای زهی به خوبی توانسته هم هیجان و تعلیق جنگی خانمانسوز را با موسیقی تشریح کند و هم به فراخور داستان احساسات تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهد.

اما موسیقی فیلم تالکین از جنس دیگری است در این توماس نیومن باید از دنیای واقعی جنگ جهانی اول به دنیای فانتزی سفر کند و پیام سرد و خشن جنگ را با ندای گرم و امیدبخش زندگی عوض کند. توماس نیومن در آهنگسازی فیلم تالکین به خوبی موفق شده است تا هم زمانه‌ی تالکین نویسنده را به خوبی بنوازد و هم دنیای خیالی زاییده‌ی ذهن این نویسنده‌ی پرطرفدار را برای مخاطبان زنده کند. سازهای الکترونیک، پیانو، فلوت و پرکاشن از جمله سازهایی هستند که در این راه به توماس نیومن کمک کرده‌اند. توماس نیومن در ساخت تم موسیقیایی شخصیت تالکین برخلاف آنچه بیشتر از هابیت‌ها و ارک‌ها در دنیای ارباب حلقه‌ها شنیده بودیم،‌ تلاش کرده تا ذهن یک نابغه را با تمام فراز و نشیب‌های انسانی‌اش توصیف کند، توصیف که خیلی خوب در قالب نت‌ها ادا شده است و مخاطب را در سفری دل‌انگیز مدام با خود از دنیای واقعی به فانتزی و بالعکس می‌برد و باز می‌گرداند.

موسیقی متن فیلم THE PROFESSOR AND THE MADMAN ؛‌

آهنگساز Bear McCreary،‌ استودیو Sparks & Shadows

بهترین موسیقی‌های متن‌ سینمایی در سال 2019

 موسیقی Bear McCreary برای فیلم گودزیلا در سال 2019 آنقدر هیاهو به پا کرد که دیگر کم‌تر فرصت شد تا در مورد آهنگسازی Bear McCreary برای فیلم THE PROFESSOR AND THE MADMAN نیز بشنویم. نکته‌ی جالب اینکه در میان موسیقی متن‌های Bear McCreary در سال‌های اخیر، موسیقی متن فیلم THE PROFESSOR AND THE MADMAN از دیگر آثار هنرمندانه‌تر ساخته شده است و کاملا نیز تحت تأثیر موسیقی کلاسیک قرار دارد. داستان فیلم THE PROFESSOR AND THE MADMAN بازی ابرستاره‌هایی چون مل گیبسون و شان پن نیز به قدری پرکشش و جذاب است که کار آهنگساز را برای ساخت موسیقی شنیدنی ساده‌تر کرده است. یکی از نقاط قوت Bear McCreary در ساخت موسیقی متن فیلم THE PROFESSOR AND THE MADMAN استفاده از سازهای زهی برای نشان دادن حالت جنون در یکی از شخصیت‌های فیلم است، صدایی که در آن واحد هم جنون و هم اندیشه‌ورزی را به ذهن شنونده متبادر می‌کند.

  • علی

    سپاس فراوان فقط لالا لند مگه ساخته justin hurwitz نیست؟ که واسه نیومن ذکر کردید؟

    پاسخ 1398/10/19
    • وب سایت ملودایو

      با سلام خیلی ممنون از تذکر شما، این مورد در مقاله اصلاح شد.

      1398/10/19