هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان؛

الهام ربیعی - شنبه، 30 آذر 1398

اگر قصد دارید در زمینه آهنگسازی فعالیت کنید، باید نکاتی را از کسی که مدتها در این حرفه بوده است، یاد بگیرید؛ چه کسی بهتر از سِر سایمون رتل Simon Rattle؟ سِر سایمون یکی از معروفترین رهبران ارکستر دنیاست. او اولین کنسرت خود را در ارکستر سمفونیک بورنموث وقتی فقط نوزده سال داشت، رهبری کرد و از آن پس رهبری و هدایت بزرگ‌ترین ارکسترها و گروه‌های دنیا را به‌عهده داشته است. در این مقاله سایمون رتل بر اساس تجربه حرفه‌ای خود پیشنهادهایی به آهنگسازان جوان ارائه می‌دهد.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و نگهداری از روابط؛

سایمون رتل Simon Rattle

باید سعی کنید که در زندگی تعادل را حفظ کنید. این ایده را در خود پرورش دهید که موسیقی در مورد زندگی و توصیف آن است. غرق شدن در موسیقی و جهان آهنگسازی کار آسانی است چون موسیقی به لحاظ احساسی شما را راضی می‌کند. اما باید بدانید که خانواده و روابط اطرافتان هم بسیار مهم هستند و در موفقیتتان نقش دارند.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و نحوه برخورد با اشتباه؛‌

سایمون رتل Simon Rattle

یادم نمی‌آید کسی را در زمینه آهنگسازی بشناسم که هرگز تجربه بدی نداشته است. همه باید از تجربیات بد عبور کنیم. بهترین روش این است که نگذارید اشتباهات سد راه شما شوند و امیدتان را از بین ببرند. اگر تجربیات بد، اعتماد به نفستان را پایین بیاورند موجب پس‌رفت شما می‌شوند. آنها را پشت سر بگذارید و امیدوارانه به آینده نگاه کنید.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و غلبه بر ترس؛

سایمون رتل Simon Rattle

وقتی سال‌ها قبل برای رهبری فیلارمونیک وین رفتم آنقدر عصبی و نگران بودم که احساس می‎کردم، مردن برایم راحت‌تر از این کار است. تصمیم گرفتم قبل از شروع با هیچ‌کس حرف نزنم. وقتی روی صحنه رفتم اولین نوازنده ویولون‌سل نگاهم کرد و گفت: «می‌دانید ما خیلی خوشحالیم.» من گفتم: «واقعا؟ چون من خیلی نگرانم و هول شده‌ام.» او گفت: «سایمون لطفا نگران نباشید. ما دوست داریم که این کنسرت به خوبی اجرا شود. ما هم نگران و عصبی هستیم، پس لطفا شما خونسرد باشید.» او سخاوتمندانه‌ترین روش را برای آرام کردن من انتخاب کرد. این فکر که همه ما مثل هم بودیم، به من آرامش داد. همه ما مشکلاتی داریم که باید با آنها مواجه شویم. تمام مردم این را می‌فهمند. اگر گاهی نگرانی‌هایتان را نشان دهید متوجه می‌شوید مردم چه راه‌های معرکه‌ای برای آرام کردن شما بلدند.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و غلبه بر غرور؛

سایمون رتل Simon Rattle

شاید شما بتوانید آهنگساز بزرگی بشوید اما در کنارش باید زندگی در اجتماع را نیز یاد بگیرید. با کناره‌گیری از اجتماع و غرق در کار شدن نمی‎توان به بلوغ فکری رسید. خیلی از چیزها را نمی‎توان در دانشگاه یاد گرفت و فقط با تجربه می‎توانید آنها را کسب کنید. با مردم در تماس باشید و از آنها ایده بگیرید.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و بحران هویت؛

سایمون رتل Simon Rattle

بیست ساله بودم که دچار این سردرگمی شدم که آیا من واقعا دوست دارم آهنگساز شوم یا نه؟ در آن دوران تصمیم گرفتم که یک سال مطلقا به موسیقی گوش ندهم. به جای آن به دانشگاه رفتم و زبان و ادبیات انگلیسی خواندم. در آن مدت طبق قولی که به خودم داده بودم موسیقی گوش ندادم خوشحال بودم که بدون آن هم می‌توانم زندگی کنم و به آن اعتیاد ندارم. اما وقتی بعد از مدتها به اولین کنسرتم گوش دادم چنان به خودم لرزیدم که همه از اطرافم فرار کردند. من در آن لحظه به قدرت موسیقی در زندگی‌ام پی بردم و فهمیدم که بی‌شک دوست دارم آهنگساز بشوم.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و همکاری با سایر آهنگسازان؛

سایمون رتل Simon Rattle

مشاغل خیلی کمی وجود دارند که در آن افراد بتوانند عمیقا بهم نزدیک شوند. شما می‌توانید نکات مهمی را در مورد مردم متوجه شوید بدون اینکه حتی نام، علایق یا زندگیشان را بشناسید. می‌توانید حقایق عمیقی را به دور از زندگی عادی اطرافیانتان، در مورد آنها کشف کنید. با این کار احساسات آنها را درک می‌کنید و در کارتان موفق می‌شوید.

هفت نکته مهم و ضروری برای آهنگسازان جوان و رموز موفقیت؛

سایمون رتل Simon Rattle

سخت کار کنید و نسبت به اطرافتان کنجکاو باشید. مردم از آهنگسازان خیلی حمایت می‎کنند و بیشتر آنها دوست دارند به پیشرفت شما کمک کنند. گاهی هم لازم است شما به آنها کمک کنید. با سخت کار کردن و ارتباطات مؤثر داشتن می‌توانید موفق شوید.

برگرفته از وب‌سایت bbc.co.uk ؛‌