محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و تکنیک‌های موفقیت؛‌

کیارش رمضان‌نژاد - یک‌شنبه، 19 آبان 1398

آهنگسازان جوان با توجه به زندگی در عصری که دوره‌ی تولید محتواهای همه‌گیر خوانده می‌شود، تلاش می‌کنند تا از طریق تولید محتوا طرفداران واقعی خود را چه در فضای مجازی و چه در دنیای حقیقی پیدا کنند و از این طریق پله‌های محبوب شدن در دنیای موسیقی سریع‌تر بالا بروند و سپس با بررسی بازخوردهایی که از این طرفداران بدست می‌آورند، در مورد نحوه‌ی پیمایش ادامه‌ی مسیر آهنگسازی خود تصمیم بگیرند، تجربه ثابت کرده است که چنین تاکتیتکی به راهکاری موفق برای آهنگسازان جوان و نوآفرین تبدیل شده است و نام این آهنگسازان را حسابی بر سر زبان‌ها انداخته است.

در دنیای موسیقی باید میان دو کلمه‌ی شنونده و طرفدار تمایز قایل شویم، چرا که شنونده همان مخاطب است که یک یا نهایتا دو بار اثر هنری شما به عنوان آهنگساز را در بازار انبوه تولیدات موسیقی گوش می‌کند و سپس به سرعت برق و باد ناپدید می‌شود. اما طرفدار، همان مخاطبی است که بعد از شنیدن یک یا چند آهنگ از کارهای شما به دنبال‌کننده‌ی پیگیر آثار هنری شما تبدیل می‌شود و همیشه جزو اولین نفرهایی است که آثار تازه منتشر شده‌ی شما را خریدار کرده و گوش می‌کند. پس روشن است که هر آهنگسازی برای موفقیت در کار خود باید نهایت تلاشش را به کار ببندد تا شنونده‌های آثارش را به طرفداران پر و پا قرص تبدیل کند.

بسیاری از هنرمندان، آهنگسازان و حتی بازاریابان معتقدند تمام آنچه برای محبوب شدن در دنیای آهنگسازی به آن نیاز دارید،‌ رسیدن به عدد 1000 در تعداد طرفداران وفادارتان در عالم موسیقی است. با رسیدن به این عدد می‌توانید نفسی به آسودگی بکشید که از سربالایی محبوب شدن در دنیای آهنگسازی گذر کرده‌اید و به سراشیبی توسعه و پیشرفت قدم گذاشته‌اید.

قبل از اینکه به خواندن این مطلب ادامه دهید،‌ باید به این نکته توجه داشته باشید که آهنگسازی از جمله حرفه‌های هنری است که موفقیت در آن نیازمند در اختیار داشتن دو بال است، خلاقیت هنری و نوآوری در بازاریابی و جذب مخاطب. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا در مورد بعد بازاریابی در موسیقی و محبوب شدن در دنیای آهنگسازی اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و نمونه‌های موفق؛‌

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

تجربه بهترین معلم و راهنمای انسان در هر حرفه و هنری است، به همین دلیل نیز یکی از بهترین راه‌ها برای کشف بهترین تاکتیک‌ها در زمینه‌ی محبوب شدن در دنیای آهنگسازی مرور تجربه‌های موفق در این زمینه است.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و طراحی آموزشی؛

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

در بررسی نمونه‌های موفق، یکی از تاکتیک‌های مؤثر آموزش موسیقی است، اما نه همان آموزش ساده‌ای که در نواختن این یا آن ساز خاص خلاصه می‌شود، بلکه ارائه‌ی درس یا درس‌هایی منحصربفرد که نمونه‌ی دیگری در بازار آموزش موسیقی نداشته باشند و مخاطبان جوان را به یادگیری موسیقی تشویق و ترغیب کنند. توجه داشته باشید که امروزه آموزش تنها در تدریس خصوصی موسیقی و آموزش حضوری خلاصه نمی‌شود و شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اشتراک ویدئو فرصت مناسبی هستند تا مخاطبان بیشتری را از طریق آموزش‌های مجازی جذب هنر آهنگسازی خود کنید.

از سوی دیگر تنها مزیت استاد و مدرس شدن در عالم موسیقی به محبوب شدن در دنیای آهنگسازی خلاصه نمی‌شود و این فعالیت به تدریج خود به منبع کسب درآمد مستقلی برای آهنگسازان تبدیل می‌شود. شما به سادگی و سهولت و از طریق تشکیل گروه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید گروه‌هایی تشکیل دهید و در این گروه‌ها هنرجویان خود و علاقه‌مندان به آموزش‌های خود را گرد هم آورید تا هم سنگ بنای تشکیل جمعیت طرفداران خود را پی‌ریزی کنید و هم مستندات مدونی از آموزش‌های خود در اختیار داشته باشید.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و ترکیب آموزش و سرگرمی؛‌

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

در این نمونه‌ی موفق نیز بار دیگر پای آموزش و یادگیری در این میان است، اما این بار با نوعی از آموزش موسیقی طرف هستیم که استاد یا مدرس آن موفق شده است تا یادگیری را از چارچوب‌های خشک و خالی آن خارج کند و آموزش موسیقی را به فعالیتی سرگرم‌کننده و جذاب تبدیل کند. وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو بهترین بستر و پلتفرم برای انتشار چنین آموزش‌های سرگرم‌کننده‌ای به حساب می‌آیند. باید توجه داشته باشید که خلاقیت و تخصص در تکینک‌های تدوین و ساخت محتوای ویدئویی بر جذابیت هر چه بیشتر این آموزش‌ها می‌افزاید.

در این تاکتیک باید کارگردان درون خود را کشف کنید و در کنار آهنگساز از خود یک پا فیلمساز نیز بسازید تا بتوانید در بازار پر زرق و برق محتوای ویدئویی مخاطبان بیشتری را به دیدن آموزش‌های ویدئویی خود دعوت کنید.

از دیگر مزیت‌های تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی دسترسی به نظرات و بازخوردهای مخاطبان و تولید محتوا بر پایه‌ی این نظرات است. برای مثال شما می‌توانید با پاسخ گفتن به پرسش‌هایی که مخاطبان در مورد آموزش‌های هنری شما می‌پرسند، هم به صورت فوری و فوتی محتوای مورد نیاز کاربران را تولید کنید و هم از طریق تولید محتوای ارزشمند باز بر شمار مخاطبانتان بیفزایید.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و جادوی محتوای ویدئویی؛ 

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

بر هیچ آهنگسازی پوشیده نیست که آهنگسازی وقتی با تئوری و مبانی نظری هنر موسیقی دست و پنجه نرم می‌کند، مجرد و انتزاعی می‌شود و درک مفاهیم غیر ملموس آن برای بسیاری از مخاطبان دشوار و حتی غیر ممکن می‌شود. به همین دلیل نیز محتوای ویدئویی که بتواند این مفاهیم مجرد را به زبانی خودمانی، قابل فهم و ملموس برای مخاطبان بازگو کند در دنیای بی‌کران اینترنت حکم کیمیا را خواهد داشت که هر علاقه‌مند به موسیقی را به طرفداری پر و پا قرص تبدیل می‌کند.

از موارد دیگری که لازم است در زمینه‌ی تولید محتوای ویدئویی به آن توجه داشت، اسیر نشدن در دام آموزش به صورت تک‌بعدی است، ویدئو از جمله محتوایی است که امکانات مختلفی را در اختیار تولید کننده قرار می‌دهد، برای مثال شما در کنار آموزش آهنگسازی به سبک و سیاق خاص خود می‌توانید با انتشار ویدئو از اجراهای جذاب خود و مخاطبانتان و یا فیلمبرداری از خود هنگام کار یا آهنگسازی اثری جدید محتوای کانال ویدئویی خود را از یک‌دستی و یکنواختی خارج کنید.

استفاده از محتوای طنز ویدئویی در کنار آموزش، اگر به ورطه‌ی افراط نیفتد، کمک می‌کند تا صمیمیت بیشتری بین شما و مخاطبانتان شکل بگیرد و به عنوان آهنگسازی مردمی در نظر طرفداران خود جلوه‌نمایی کنید.

انتشار ویدئو لایو از دیگر امکانات شبکه‌های اجتماعی است که مدتی است حسابی به مذاق مخاطبان خوش می‌آید و طرفدار زیاد دارد. شما نیز می‌توانید هر از چندی با برگزیدن موضوعی داغ و پر مخاطب، بازدیدکنندگان خود را چند برابر کنید.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و وبلاگ‌نویسی؛

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

در عالم تولید محتوا، وبلاگ‌نویسی از جمله کم‌هزینه‌ترین و در عین حال در دسترس‌ترین شیوه‌های جذب مخاطب و پایگاه‌سازی برای طرفداران است. وبلاگ‌نویسی چه در عالم موسیقی و چه برای سایر شغل‌ها و حرفه‌ها فعالیتی زمان‌بر و وقت‌گیر است. بنابراین اگر فکر کنید که با ریختن عرق جبین تنها در یک، دو و حتی سه ماه به نتیجه‌ی مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد، مجبوریم به شما اعلام کنیم که از وبلاگ‌نویسی ناامید خواهید شد، چرا که وبلاگ‌نوسی در بلند مدت به نتیجه می‌رسد و فرآیندی دیر بازده در بازاریابی محتوایی است. در مقابل اگر امید و انگیزه خود را از دست ندهید و تولید محتوای خود به صورت مستمر در درازمدت ادامه دهید، به نتایجی دست پیدا خواهید کرد که شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

توجه داشته باشید که وبلاگ‌نویسی با تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی متفاوت است و اگر در شبکه‌های اجتماعی همه دوست دارند تا پست‌های وایرال و همه‌گیر تولید کنند، در زمان تولید محتوا برای وبلاگ خود باید توجهتان به سوی تولید محتوای کاربردی،‌ جستجوپذیر و گوگل‌پسند جذب شود. چرا که برای دیده شدن کارتان به شدت به امکانات گوگل نیازمند هستید. از مزیت‌های وبلاگ‌نویسی در زمینه‌ی تسهیل محبوب شدن در دنیای آهنگسازی جذب طرفدارانی است که چون برای مدتی طولانی همراه شما بوده‌اند تقریبا همیشه و هر کجا طرفدارتان باقی خواهند ماند.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و تولید پادکست؛

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

اگر بیش از آنکه دست به قلم باشید، زبان شیرینی دارید و از مصاحبت با دیگریان بیشتر لذت می‌برید، پس می‌توانید به جای وبلاگ‌نویسی به سراغ تولید پادکست موسیقی یا پادکست آهنگسازی بروید.

اگر نیازمند نمونه‌ای برای ساخت پادکست موسیقی در زبان فارسی هستید، می‌توانید به صفحه‌ی پادکست‌های گپ‌دایو در سایت ملودایو مراجعه کنید و با تماشا یا شنیدن هر کدام از قسمت‌های پادکست موسیقی فارسی گپ‌دایو با حال و هوای ساخت پادکست بیشتر آشنا شوید.

یکی از راه‌های امتحان پس داده در ساخت پادکست،‌ استفاده از تکنیک مصاحبه است. چرا که گفت‌وگویی داغ و برخی مواقع جنجالی در مورد موضوعات مختلف بین دو یا چند نفر صاحب‌نظر عموما از آن دست تولیداتی است که مخاطبان پیگیر را قسمت به قسمت به دنبال خود می‌کشد.

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی و ارائه‌ی خدمات تازه؛

محبوب شدن در دنیای آهنگسازی

در آخر آنچه شما را به عنوان یک آهنگساز در بازار پر رقابت آهنگسازی از دیگران متمایز می‌کند،‌ صرف نظر از تکنیک‌های بازاریابی مورد استفاده، خدماتی است که به مشتری ارائه می‌دهید و خلاقیتی است که در تولید آثار خود به کار می‌بندید. در این مورد نیز یک نکته‌ی طلایی وجود دارد که تاکنون راهگشای بسیاری از آهنگسازان و حتی کارآفرینان در رشته‌های مختلف بوده است؛‌

همیشه تلاش کنید تا با خدمتی که عرضه می‌کنید، ارزشی به زندگی مشتری یا مخاطب خود اضافه کنید.

برگرفته از وب‌سایت composercode.com ؛‌