بهترین آلبوم‌های موسیقی امبینت و بیکلام سال ۲۰۱۸

الهام ربیعی - چهارشنبه، 8 آبان 1398

«موسیقی امبینت شما را به دنیایی جدید وارد می‌کند؛ با این نوع موسیقی هنگام پیاده‌روی صبحگاهی درخت‌ها بلندتر، نورها درخشان‌تر و دنیا رؤیایی‌تر می‌شود.»

هنگامی که در سال 1978 میلادی برایان اینو Brian Eno  قوانینی برای این ژانر وضع کرد، موسیقی امبینت خیلی ساده‌تر از حالا بود و او آن را اینگونه تعریف کرد: «قابل اغماض و درعین‌حال جذاب». حالا چهل سال بعد از آن روز می‌توان گفت سبک موسیقی امبینت شامل صداهای آرام تا نویزهای گوشخراش می‌شود. ژانر موسیقی امبینت از زمانی که برایان اینو آنرا پایه‌گذاری کرد تا امروز به شدت تغییر کرده و با سایر ژانرها درهم آمیخته است. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با بهترین آلبوم‌های بیکلام و امبینت در سال 2018 میلادی بیشتر آشنا شوید.

بهترین آلبوم‌های موسیقی امبینت 2018 و سم ویلکز (Sam Wilkes) و آلبوم Wilkes؛‌

ویکلز آلبوم مشترک سم گندل- ساکسیفونیست- و سم ویکلز-بیسیست- است. این آلبوم فوق‌العاده در اوایل سال 2018 توسط Leaving Record منتشر شد. کمی بعد ویکلز با همکاری گندل و چند نفر دیگر آنرا تبدیل به آلبومی سی دقیقه‌ای کردند. موسیقی ویکلز به‌یادماندنی، عمیق و تأثیرگذار است و فواصلی که در هر قطعه ساکسیفون ودرامز نواخته می‌شود تأثیری ماورائی در ذهن مخاطب می‌گذارد. ویکلز مخاطب را به دنیای خودش با تمام چالش‌ها و آرامشش می‌کشاند و همچنین موجب درک درست امبینت-جاز می‌شود. این آلبوم بهترین آلبوم امبینت/بیکلام 2018 است.

بهترین آلبوم‌های امبینت 2018 و جی‌جی ماسین و آلبوم Kite؛

ماسین، آهنگساز ایتالیایی است که از سال 1986 فعالیت خود را آغاز کرد. این آلبوم اولین کار انفرادی ماسین بعد از سال 2001 و یکی از بهترین کارهای او است. او طی سال‌ها با گروه‌های زیادی از قبیل بیورک و پست مالون همکاری کرد. ترکیب پیانو و سینت در این آلبوم چهل دقیقه‌ای مخاطب را در خود غرق کرده و با آکوردهای غمگینش همه چیز را کمی خیال‌انگیز و غریب می‌کند.

بهترین آلبوم‌های موسیقی امبینت 2018 و SUSS و آلبوم  Ghost Box؛

وقتی در مورد موسیقی امبینت صحبت می‌شود اغلب فکر می‌کنند که این موسیقی از سینت‌های آرام، ملودی‌ها و یکی دو بک‌بیت تشکیل شده است. موسیقی مناسب برای ماساژ. اما طرفداران این ژانر از تنوع آن آگاهند. باب هولمز و گروهش SUSS آلبومی زیبا با ترکیب ژانر کانتری-امبینت منتشر کرده‌اند که با استقبال بینظیر هواداران مواجه شد. آهنگ‌های این آلبوم گاهی مینیمال هستند و گاهی با افکت‌های کیبورد همراه می‌شوند و نشان می‌دهد که هر قطعه هویت خود را دارد. شاید سبک کانتری-امبینت کمی غریب باشد اما این گروه استادان بلامنازع آن هستند.

بهترین آلبوم‌های بیکلام امبینت 2018 و لوبمیر ملنیک و آلبوم Fallen Trees؛‌

 لوبمیر منلیک Lubomyr Melnyk در آستانه هفتاد سالگی همچنان همه را با موفقیت‌هایش شگفت‌زده می‌کند. او از پدر و مادری اکراینی در آلمان متولد شد و در کانادا تحصیل کرد. ملنیک در دنیای آهنگسازان معاصر همیشه یک گام از دیگران جلوتر بوده و با سبک ویژه‌اش در نواختن پیانو به نت‌های جدیدی دست یافته است. او در این آلبوم همه طرفدارانش را مبهوت کرد؛ نحوه اجرای ملنیک، بافت و حس‌وحال آهنگ‌ها از یک سو و تکاپوی فوق‌العاده نت‌های نرم از سوی دیگر، موجب شده این آلبوم آرامش‌بخش و درعین‌حال پرتحرک باشد.

بهترین آلبوم‌های بیکلام ۲۰۱۸ و Warmth و آلبوم Parallel؛

آگوستین منا با ساخت موسیقی داب‌تکنو کارش را آغاز کرد. در آلبوم اخیرش اثری از پرکاشن نیست و آهنگ‎ها بافتی یکنواخت دارند و فضای اثر احساسی و نرم است به‌طوری که انگار مخاطب آرامش قبل از طوفان را تجربه می‌کند. آهنگ‌های سینتی‌سایزری زیبا و آرام آلبوم Parallel شنونده را با مهارت تمام اغوا می‌کنند.

بهترین آلبوم‌های بیکلام ۲۰۱۸ و ماری لاتیمور و آلبوم Hundreds of Days؛

صدای دلنشین چنگ در این آلبوم ماری لاتیمور mary lattimore روح انسان را به پرواز دعوت می‌کند. او تا کنون با خواننده‌های زیادی از جمله ترستن مور و جف زایگلر همکاری کرده است. لاتیمور می‌تواند صدای چنگش را با سازهای الکترونیک مختلف و صداهای جدید درهم آمیزد. آلبوم Hundreds of Days موسیقی مسحور کننده و دلنشینی است که می‌تواند شنونده را در فضایی رؤیایی فرو برد.

بهترین آلبوم‌های بیکلام ۲۰۱۸ و آلبوم Topdown Dialectic؛‌

این آلبوم داب‌تکنو سبکی مرموز و میخکوب‌کننده دارد. با اینکه داب‌تکنو سبکی است که از سنت‌های قدیمی پیروی می‌کند اما در این آلبوم Topdown به دور از تکرار موسیقی گذشته، آهنگ‌هایی جذاب خلق کرده‌اند. آنها با ترکیب امبینت و تکنو توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب کنند و آلبومشان در زمره بهترین آلبوم‌های بیکلام سال 2018 قرار گرفته است.

بهترین آلبوم‌های بیکلام ۲۰۱۸ و اِم.گِدس گنگراس و آلبوم Light Pipe؛‌

این آلبوم دهمین آلبوم انفرادی گنگراس M. Geddes Gengras است. در Light Pipe جاذبه‌ای وجود دارد که آنرا از دیگر آهنگ‌های امبینت متمایز می‌کند، آهنگ‌های طولانی این آلبوم به مخاطب اجازه می‌دهد تا کاملا با فضای هر قطعه ارتباط برقرار کند.

بهترین آلبوم‌های بیکلام ۲۰۱۸ و منصور براون و آلبوم Shiroi؛

وقتی آلبوم Black Focus یوسف کمال در سال 2016 منتشر شد، طرفداران جاز و فانک مجذوب سبک و ساختار مدرن و ترکیب ژانر آن شدند. اما یکی از نکات برجسته این آلبوم گیتاریست بیست‌ویک ساله آن- منصور براون - بود که در سال 2018 اولین آلبوم خود را با نام Shiroi منتشر کرد. در این آلبوم، براون موسیقی جاز را به سبک خودش ارائه کرده است.

برگرفته از وب‌سایت popmatters.com ؛