• loading

    loading

    0:00

تركيبات صدایی در ساز ویولا (Viola)

زری هاشمی

چهارشنبه، 6 شهریور 1398

ساز ویولا به همراه سازهاي زهي اركستر؛

همنوازی ویولا با یکدیگر؛

صداي چندين ويولا به عنوان يك گروه از سازها صدايي مسحور كننده پديد مي‌آورد كه براي تسك‌هاي ملوديك در نقاط كوك دراماتيك بويژه در اركستر اپرا مورد استفاده مي‌گيرد.

ساز ويولا به همراه ساز ويولن؛‌

تركيب اين دو ساز صدايي كامل بوجود مي آورد كه صداي ويولن در آن غالب است. حس موسيقيايي قوي‌تر شدن صدا را پديد مي‌آورد. تركيبات اكتاو ويولن‌هاي اول و دوم با ويولاها يك افكت عريض، گسترده بوجود مي‌آورد، اگر چه چنين تركيبات صدايي عموماً براي ايجاد يك پايه محكم بسيار ضعيف هستند، مگر اينكه از حمايت ويولنسل كه در اونيسون نواخته مي‌شوند برخوردار باشند. اكتاوهاي دوبل و تريپل كه با ويولن هاي اول و دوم و ويولاها و ويولنسل نواخته مي‌شوند  در هنگام رسيدن اركستر به نقاط ملوديك بالا موثرترين هستند. ويولا هرگز با حجم صداي انعكاسي ويولن همخواني ندارد.

ساز ویولا به همراه ساز ويولنسل؛‌

تركيبات صدایی در در ساز ویولا (Viola)

ويولنسل صدايي قوي‌تر و شديدتر دارد. نواختن اين دو ساز با هم صدايي كامل توليد مي‌كند كه با ويولنسل غالب است. در رجيستر بالاتر ويولا مقداري از روشني ويولنسل را مي‌گيرد و صدا دلنشين‌تر مي‌شود. در بالاترين رجيستر سازهاي روشن يكديگر را تقويت مي‌كنند. در اكتاوها يك افكت گسترده و هارمونيك براي كانتيلناها در رجيستر تنور توليد مي‌شود.

ساز ويولا به همراه ساز دوبل باس؛

ويولاها مي‌توانند صدايي همانند يك partial دوبل باس توليد كنند. بويژه مهم است كه سطوح ديناميك مرتبط را بالانس شود.

ساز ويولا به همراه ساز چنگ؛

پيزيكاتوي سازهاي زهي به خوبي با چنگ تركيب مي‌شوند. پيزيكاتو اغلب به عنوان جايگزين چنگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد.       

ساز ويولا به همراه سازهاي بادي چوبي؛‌

بين سازهاي زهي و سازهاي بادي چوبي وابستگي نزديكي وجود دارد. عموماً سازهاي بادي چوبي براي سازهاي زهي حجم و قدرت بيشتري بوجود مي‌آورند، در حاليكه سازهاي زهي در کنار سازهاي بادي چوبي بويژه در هنگام نواختن در اونيسون دلنشين‌تر مي‌سازند. اگر سازهاي زهي با يك ساز بادي چوبي تك در رجيسترهاي مختلف نواخته شوند دومي مي‌تواند خودش را بيشتر نشان دهد.

در رجيسترهاي بالا كه فورته و فورتيسيمو نواخته مي‌شود، ويولا كاملاً قابليت هماهنگ شدن با سازهاي بادي چوبي از نظر شدت و تندي صدا را دارد، افكتي كه در هنگام نواخته شدن گروهي از سازها در تركيب با هم تشديد مي‌شود. در پاساژهاي پيانو، از طرف ديگر، ويولا به سازهاي بادي چوبي صدايي دلنشين‌تر مي‌دهد.

ساز ويولا به همراه ساز ابوا؛

نت‌هاي بالا (سيم A) تا حد معيني در رنگ صدا با ابوا مرتبط هستند.

ساز ويولا به همراه سازهاي بادي-برنجي؛‌

تركيب ويولاها و اكثر سازهاي برنجي صدايي نسبتاً همگن و يكنواخت ايجاد مي‌كند. بويژه افكت‌هاي هارمونيك در نواختن تركيبات اكتاو حاصل مي‌شود. به عنوان يك قانون، تركيب تونال با سازهاي بادي چوبي بهتر است. تركيب اين دو ساز قوياً تحت تأثير تكنيك نواختن با استفاده از سازهاي زهي (پيزيكاتو، كول لگنو) قرار مي‌گيرد. استفاده از صداگير در سازهاي برنجي صدايي با سازهاي زهي بوجود مي‌آورد و تركيب صدا را بهبود مي‌بخشد. اگر دو گروه با سازهاي بادي چوبي به هم پيوسته باشند، بويژه كلارينت‌ها، تركيب صدايي مابين سازهاي زهي و سازهاي بادي چوبي بهبود مي‌يابد.

ساز ويولا به همراه ساز ترومپت؛

يك تركيب صدايي جالب در پاساژهاي پيانو و در اكتاوها.

ساز ويولا به همراه ساز هورن؛

هورن بهترين تركيب صدايي بخش سازهاي برنجي با ويولون‌ها را دارد، بويژه در تركيب با ويولنسل.

ساز ويولا به همراه ساز ترومبون و توبا؛‌

در اجرای همنوازی این سازها تركيب صدايي ضعيف و خفیف شنیده می‌شود.