• loading

    loading

    0:00

معرفی ساز آکاردئون پیانو

زری هاشمی

شنبه، 12 آبان 1397

در توصيف و قيمت گذاري يك آكاردئون، اولين فاكتور اندازه آن است كه بر اساس تعداد كليدها در هر طرف مشخص مي‌شود. براي يك پيانو، اين مي‌تواند براي يك نمونه 37/96 به معناي داشتن 37‌ كليد (3 اكتاو به علاوه يك نت) در سمت تربل و 96 كليد باس است. بعد از اندازه، قيمت و وزن يك آكاردئون عمدتاً وابسته به تعداد reed ranks در هر طرف است، چه در يك كاسوتو و یا چه در يك درجه پائين‌تر در تعداد موجود از طريق سويچ‌هاي رجيستر. معمولاً  اين مي‌تواند به عنوان زبانه‌هاي 5+3 به معناي پنج زبانه روي طرف تربل و سه در طرف باس و رجيسترهاي 13+M، 7 به معناي 13 دكمه رجيستر در طرف تربل به علاوه يك master كه تمامي ranksها را فعال مي‌كند، توتي tutti در يك ارگان و سويچ‌هاي هفت رجيستر در طرف باس.

مقایسه ساز آکاردئون با ساز آکاردئون پیانو؛‌

ساز آکاردئون پیانو

آكاردئون‌ پيانو های و دكمه‌دار بزرگتر معمولاً سنگين‌تر از squeezeboxهاي كوچكتر هستند، و با دو تسمه براي شانه‌ها براي سهولت بالانس كردن وزن و كنترل بيشتر bellows در حال نشستن و جلوگيري از افتادن ساز در حالت ايستاده استفاده مي‌شوند.

ساير آكاردئون‌ها، همانند آكاردئون دكمه دار دياتونيك، تنها يك تسمه شانه تك و تسمه انگشت شست راست دارند. تمامي آكاردئون‌ها يك تسمه چرمي (غالباً قابل تنظيم) روي مانوال دست چپ دارند تا دست نوازنده در حين نواختن و در هنگام كشيدن bellow در جاي خودش قرار بگيرد. همچنين تسمه‌هايي بالا و در زير bellows براي نگه داشتن آن به صورت محكم در هنگاميكه ساز نواخته نمي‌شود، وجود دارد. 

آكاردئون‌هاي تركيبي مختلف مابين سازهاي با صفحات دكمه مختلف و عملكردهاي مختلف ايجاد شده‌اند. بسياري ... باقي ماندند تنها چندين عدد در استفاده باقي ماندند:

آكاردئون Schrammel در موسيقي مجلسي وين و كلزمر استفاده شد، كه صفحه دكمه تربل از آكاردئون دكمه كروماتيك و صفحه دكمه بايسونوريك باس دارد، مشابه با آكاردئون دكمه اي دياتونيك ...

هارمونيكاي Steirische نوعي از آكاردئون دكمه‌اي دياتونيك بايسونوريك ويژه موسيقي فولك آلپاين اتريش، جمهوري چك، اسلووني، ايالت باوارياي آلمان و تيرول جنوبي ايتاليايي.

ارگان سوئيسي يا ... كه معمولاً دكمه‌هاي تربل دياتونيك 3 رديفه و 18 دكمه باس يونيسونوريك در يك ترتيب باس/آكورد- يك زير مجموعه از سيستم استرادلا در ترتيب معكوس همانند باس بلژيكي دارد.

بهترين آكاردئون‌ها هموراه كاملاً دست‌ساز هستند، بويژه زبانه‌ها، زبانه‌هاي كاملاً دست‌ساز كيفيت صداي بسيار بهتري نسبت به آكاردئون‌هاي ساخته‌شده اتوماتيك دارند. برخي دست به بهبود اكاردئون‌ها در جهت ايجاد صداي خالص‌تري از سازهاي low-end زده‌اند. همانند آكاردئون‌هايي كه توسط يوتوكا اوسوني يك هنرمند ژاپني بهينه‌سازي شدند.

تنها بخشي از ساختن يک آكاردئون فرايندي اتوماتيک است. در معنايي ديگر، تمامي اكاردئون‌ها دست‌ساز هستند، از آنجا كه همواره برخي ... فرايند عمومي شامل ساختن قسمت‌هاي منحصربه‌فرد، نصب زير مجموعه‌ها، مونتاژ كردن تمامي ساز و تزئين و بسته بندي نهايي.  

مراكز معروف ساخت ساز اکاردئون شهرهاي ايتاليا استرادلا، كسل فيدارد و ... است.

ساز آکاردئون پیانو در گذر زمان؛‌

ساز آکاردئون پیانو

آكاردئون توسط  توسط فردريخ بوچمان در 1822 در برلين اختراع شد. او اين اختراع راهاندولين ناميد. در 1829، سيريلوس داميان از اتريش نسخه ديگري از اين ساز را ساخت و به دليل اضافه شدن دكمه‌ها كه با دست‌چپ نواخته مي‌شود و آكوردها، آن را آكاردئون ناميد. در نتيجه كلمه آكاردئون براي تمامي سازهاي از اين نوع استفاده شد. اين ساز در طي سال‌ها يكي از سازهاي رايج در سراسر دنيا بوده است. اين ساز در بسياري از فرهنگ‌ها محبوب بوده است چرا كه ساز اصلي در ژانرهاي مختلف موسيقيايي استفاده مي‌شود. كه اين ژانرها عبارتند از كاجون زيدكو  از آمريكا، پولكا از اروپا و آمريكا، لاتينو ژولكا از مكزيك، تانگو از آرژانتين و قطعات كلاسيك آهنگسازان اروپايي قرون نوزدهم و بيستم. همچنين آهنگسازان سرشناسي از سراسر جهان قطعاتي براي آكاردئون نوشته‌اند.    

توصیف فیزیکی ساز آکاردئون پیانو؛‌

ساز آکاردئون پیانو

آكاردئون سازي قابل حمل متشكل از دو ريد ارگان است كه با يك قسمت ارتجاعي به يكديگر متصل شده‌اند. فشردن و باز كردن قسمت ارتجاعي هواي لازم براي ارتعاش ريد ارگان‌ها را فراهم آورده و صدا توليد مي‌كند. همچنين اين ساز به دليل وجود قسمت ارتجاعي به عنوان squeeze box شناخته مي‌شود. يك كيبورد در سمت راست براي نواختن نت‌هاي ملودي و دكمه‌هايي در سمت چپ براي توليد نت‌هاي باس و اكوردهاي كامل وجود دارد. نوع ثانويه آكاردئون شامل دكمه‌هايي در هر دو سمت راست و چپ است كه اين نوع اكاردئون ها عبارتند از كنسرتينا و باندونيون.

كيبورد سمت راست آكاردئون معمولاً شامل 41 كلاويه است ولي مدل‌هاي كوچكتر مي‌توانند تنها 25 كلاويه داشته باشند. آكاردئون كنسرت كامل معمولاً چهار ست زبانه دارند كه treble shifts‌ ناميده مي‌شوند، يك ست در اونيسون يا هم صدا (يكم درست)، ست دوم يك اكتاو بالاتر، ست سوم يك اكتاو پائين‌تر و ست چهارم، ترميولانت، كمي بالاتر از يونيسون كوك مي‌شوند.

 سمت چپ روي قسمت ارتجاعي كار مي‌كند و هر تغيير جهت قسمت ارتجاعي اتك، جديدي از نت‌ها توليد مي‌كند كه توسط كلاويه‌ها و دكمه‌هايي كه فشرده مي‌شوند، مورد نظر است. سرعت انبساط و انقباض نيز ديناميك‌ها و sharpness اتك‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد. همچنين در سازهاي بزرگتر كه تا 120 دكمه باس و شش رديف بيست‌تايي دكمه دارند، نيز دكمه‌ها را به راه مي‌اندازد.

در اين ساز، رديف چهارم و ششم (كه دورترين رديف‌ها از دست هستند) مشتمل بر رديف كنترباس و رديف باس پايه از دكمه‌ها هستند كه صداي نت‌هاي پایين شامل تمام دوازده زير و بمي كروماتيك هستند. رديف چهارم شامل دكمه‌هايي است كه صداي سه تايي ماژور را توليد مي‌كند. رديف سوم شامل دكمه‌هايي است كه صداي سه تایي مينور را توليد مي‌كنند. اين رديف دوم شامل دكمه‌هايي است كه صداي آكوردهاي هفتم غالب را ايجاد مي‌كنند و رديف آخر شامل دكمه‌هايي است كه آكوردهاي هفتم كاهيده را توليد مي‌كنند. اين دكمه‌ها به شكل دايره پنجم‌ها مرتب شده‌اند. اين زير و بمي‌ها مي‌توانند همچنين يك اكتاو پائين‌تر با استفاده از (treble shifts lower octave ) انتخابي دوبل شوند.