باسیل پولدوریس و آهنگسازی پلیس آهنی و کونان بربر؛

الهام ربیعی - شنبه، 30 فروردین 1399

باسیل پولدوریس (Basil Poledouris) در کانزاس سیتی متولد شد و از کودکی دو چیز او را به موسیقی علاقه‌مند کرد اول شنیدن آثار میکوش روژا و دوم ریشه ارتدکس یونانی‌اش؛ او در کلیسا بزرگ شد و شیفته صدای گروه کُر بود. در هفت سالگی آموختن پیانو را شروع کرد و دوست داشت که پیانست کنسرت شود؛ بعد از دبیرستان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رشته‌های موسیقی و فیلمسازی ثبت نام کرد اما فقط یک ترم در کلاس‌های موسیقی شرکت داشت.

«در واقع من برای موسیقی قرن بیستم آمادگی نداشتم. در آن زمان هر تکنیکی که آموزش داده می‌شد روی ساخت موسیقی سریال و آهنگسازی دوازده نغمه‌ای متمرکز بود واین مرا جذب نکرد. به خاطر میکوش روژا به دپارتمان سینما رفتم و در آنجا فهمیدم که موسیقی فیلم برای نسل من است.»

پولدوریس برای ساختن موسیقی حماسی و اکشن فانتزی شهرت دارد. او با کارگردانانی مثل جان میلیوس در فیلم کونان بربر، پل ورهوفن در فیلم پلیس آهنی، جان مک‌تیرنان در فیلم شکار برای اکتبر سرخ همکاری کرد. در دانشگاه او از تمام جنبه‌ها ساخت فیلم را مورد مطالعه قرار داد. در سال 1978 میلیوس ساخت موسیقی فیلم چهارشنبه بزرگ را به او پیشنهاد داد. میلیوس در این فیلم به توسعه‌طلبی آمریکایی شکلی اسطوره‌ای داده است و پولدوریس نیز موسیقی ارکسترال باشکوهی با تم‌های فولک برای آن ساخت. این فیلم سکوی پرشی برای پولدوریس بود و آغازگر همکاری با کارگردانان بزرگ شد. بعد از آن او برای فیلم مرداب آبی موسیقی متن ساخت که موسیقی رومانتیکش محبوب‌تر از فیلم بود. از دیگر فیلم‌هایی که پولدوریس آهنگسازی آنها را به عهده داشت تابستان عشاق، کونان ویرانگر، ویلی آزاد، گوشت و خون، زبر و زرنگ‌ها، روی زمین مرگبار و بینوایان هستند. موسیقی رومنس و ملودی در عمق هنر پولدوریس بود. او معمولا از هارمونی‌های مودال که ریشه در تربیت اورتدکس یونانی‌اش داشت، الهام می‌گرفت.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی کونان بربر (1982)؛

باسیل پولدوریسدر موسیقی متن این فیلم برای شخصیت‌های مختلف، یک لایت‌موتیف‌ ساخته شده و تمام ثانیه‌های آن همراه با موسیقی است. موسیقی کونان بربر حماسی است و ترکیبی از ارکسترال دراماتیک و کُر می‌باشد.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی کونان ویرانگر (1984)؛

باسیل پولدوریسکیفیت این فیلم مثل فیلم قبلی میلیوس نیست اما موسیقی پولدوریس بسیار برجسته است. در اینجا سبک غربی پولدوریس بیشتر مشاهده می‌شود. موسیقی این فیلم کاملا با روایت منطبق است و داستان فیلم را هدایت می‌کند و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن محسوب می‌شود.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی سپیده‌دم سرخ (1984)؛

باسیل پولدوریساین فیلم همکاری مجدد پولدوریس و میلیوس در دهه هشتاد است. موسیقی متن سپیده‌دم سرخ نسبت به کارهای قبلی پولدوریس کامل‌تر و پخته‌تر است. موسیقی به شکلی ظریف و زیرکانه در این فیلم استفاده شده و بر روایت غالب نیست. تم اصلی آن فرازهای دراماتیکی دارد که برای نشان دادن عنصر قهرمانی لازم هستند.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی فاخته تنها (1989)؛

باسیل پولدوریساین مینی سریال یکی از بهترین کارهای تلویزیونی محسوب می‌شود و پولدوریس آهنگسازی آنرا به عهده داشته است. موسیقی متن احساسات شخصیت‌های سریال را تقویت می‌کند. پولدوریس برای این سریال موفق به دریافت جایزه امی شد.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی شکار برای اکتبر سرخ (1990)؛

باسیل پولدوریسپولدوریس برای این فیلم موسیقی اکشن و پرهیجانی ساخته که تنش زیادی ایجاد می‌کند. در این فیلم او از گروه کُر روسی برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کرده است. قطعه Hymn For Red October یکی از بهترین آهنگ‌های این فیلم می‌باشد.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی زبر و زرنگ‌ها: قسمت دوم (1993)؛  

زبرو زرنگ‌ها فیلمی کمدی است و حضور پولدوریس در آن کمی عجیب به نظر می‌رسد چون تا قبل از این بیشتر برای فیلم‌های اکشن موسیقی متن ساخته بود. او با استفاده از ارکستر، سازهای برنجی و سازهای کوبه‌ای نظامی موسیقی متن این فیلم را ساخته است. موسیقی متن زبرو زرنگ‌ها، صحنه‌های کمدی را تقویت می‌کند و جزو آثار ارزشمند پولدوریس است.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی روی زمین مرگبار (1994)؛

باسیل پولدوریسبر خلاف دیگر آثار پولدوریس موسیقی متن این فیلم ارکسترال نیست و از صدای خوانندگان اینوئیتی-تیمانجاک پتالاسی و کوناک مکیگاک- و سبک خاص آوازخوانی آنها بنام کاتاجاک استفاده کرده است.

باسیل پولدوریس و آهنگسازی جنگاوران اخترناو (1997)؛

باسیل پولدوریس

موسیقی متن این فیلم علمی-تخیلی و فرازمینی بسیار ریتمیک و هیجان‌انگیز است. پولدوریس برای ساخت موسیقی آن از سازهای برنجی و کوبه‌ای استفاده کرده است.

برگرفته از وب‌سایت denofgeek.com ؛