رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر در سینما و تلویزیون؛‌

کیارش رمضان‌نژاد - دوشنبه، 21 بهمن 1398

حتما شما نیز چندین و چند مرتبه شنیده‌اید که فیلمسازی یک فعالیت تیمی و گروهی است. حتی آن فیلمنامه‌نویسی که در خلوت اتاقش می‌نویسد و تا نگارش سطر پایانی فیلمنامه‌ رنگ افتاب را نمی‌بیند نیز در برهه‌ای از ساخت فیلم سینمایی مجبور است تا از پناهگاه انفرادی‌اش بیرون بزند و با مشورت با تیم تولید، فیلمنامه‌اش را برای بهتر یا کم‌خرج‌تر شدن حک و اصلاح کند.

تدوین فیلم نیز در فرآیند فیلمسازی فرق چندانی با مثال بالا ندارد و حتی می‌توان تشبیه پناهگاه انفرادی را به تدوینگری که تنها در اتاقی به تدوین فیلم مشغول است، تعمیم داد. اما به هر حال همین تدوینگر خلوت‌گزین نیز به ناگزیر باید پای صحبت کارگردان و سایر عوامل فیلم بنشیند و همکاری را بر تک‌روی ترجیح دهد. به عنوان تدوینگر ممکن است که در مراحلی از کار مجبور شوید تا هنرنمایی‌هایتان را در تدوین به کارفرما،‌ عوامل تولید و حتی بازیگرانی که با آن‌ها کار می‌کنید، نشان دهید، اما در نهایت این کارگردان است که بیشترین زمان را با شما سپری می‌کند و کارتان را به قضاوت می‌نشیند.

رابطه‌ی تدوینگر و کارگردان هنگام ساخت یک فیلم، به قدری جدی می‌شود که گاهی اوقات تدوینگر در چند هفته‌ای که مشغول زدن کات‌های فیلم جدید است، بیشتر از اعضای خاناده با کارگردان وقت می‌گذراند، بدیهی است در چنین شرایطی اگر رابطه‌ای سالم و سرزنده بین کارگردان و تدوینگر برقرار شود، هر دو از فرآیند ساخت فیلم لذت می‌برند و سنگ بنای همکاری چندین و چند ساله‌ای را پی‌ریزی می‌کنند، اما اگر این رابطه به میدان جدال و مرافعه کارگردان و تدوینگر تبدیل شود، کار برای هر دوی آن‌ها به جهنمی تحمل‌ناپذیر تبدیل خواهد شد.

وقتی تا این حد با فرد دیگری از نزدیک مراوده و همکاری دارید، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید تا از شکرآب شدن میانه‌تان جلوگیری کنید و تدوین را از فعالیتی پرمشقت به همکاری جذاب تبدیل کنید. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با برخی از فوت و فن‌های هنر برقراری ارتباط سازنده میان تدوینگران و کارگردانان بیشتر آشنا شوید.

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر و سازماندهی برداشت‌ها؛ 

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر

اطمینان داشته باشید که مدت زمانی که تدوینگر بر روی پروژه‌ی شما صرف می‌کند تابعی است از کیفیت فیلم‌هایی که در اختیارش قرار می‌دهید. با توجه به اینکه کارگردان‌های مختلف، سبک‌های متفاوتی در فیلمبرداری دارند و با وجود اینکه فیلمبرداری به صورت دیجیتال پیوند صوت و تصویر ضبط شده را برای تدوینگران در مقایسه با عصر کلاسیک، بسیار ساده کرده‌اند. اما در همین شرایط نیز هر چه کارگردان جزئیات بیشتری به صحنه‌های فیلمبرداری شده الصاق کند و راش‌های موجود را با سر و سامان بهتری در اختیار تدیونگر قرار دهد، تدوینگر بهتر می‌داند که کاتش را چطور بزند تا نبض داستان از تپش نیفتد و کشش روایت بیشتر شود.

بنابراین اگر هر برداشت را از برداشت قبلی و بعدی‌اش نشانه‌گذاری و تفکیک کنید، دست تدوینگر در شکار بهترین برداشت بازتر است و کم‌تر احتمال دارد تا از سردرگمی میان انبوه برداشت‌ها کلافه شود.

اگر با دوربین DSLR فیلمبرداری می‌کنید، حتما به تجربه دریافتید که علاوه بر حافظه‌ی دوربین که تصاویر را ضبط می‌کند، باید هارد درایو دیگری را نیز که صدا به صورت مجزا سر صحنه بر روی آن ضبط شده است را در اختیار تدوینگر قرار دهید، تفکیک برداشت‌ها در فیلمبرداری هر سکانس، در چنین شرایطی در بهتر و ساده‌تر شدن کار تدوینگر، تأثیری غیر قابل انکار خواهد داشت.

پس برای اینکه در مقام کارگردان، تدوینگر پروژه‌ی خود را راضی و خشنود نگه دارید، به بهانه‌ی بی‌فایده بودن یا وقت‌گیر بودن، کار نشانه‌گذاری برداشت‌ها را پشت گوش نیندازید که همین مورد ساده در هنگام فیلمبرداری، گره‌های کور زیادی را برای تدوینگر در اتاق تدوین باز می‌کند.

امکان تدوین صحنه‌های جلوه‌های ویژه را برای تدوینگر ساده‌تر کنید.

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر

همیشه مراقب باشید تا هنگام فیلمبرداری‌ از صحنه‌های جلوه‌های ویژه، برداشت‌های متعددی از زوایای مختلف با پس‌زمینه‌های تمیز و قابل استفاده از صحنه‌ی مورد نشر داشته باشید و هیچ وقت به امید یک یا دو برداشت شاهکار در این شرایط ننشینید.

اگر هم به این امید هستید که مشکلی نیست، اگر خراب شد دوباره صحنه‌ی مورد نظر را فیلمبرداری خواهید کرد، فراموش نکنید که این کار همه هزینه‌هایتان را بی‌جهت بالا خواهد برد و هم اعتبار شما را به عنوان کارگردان به چالش خواهد کشید، پس با برداشت‌های متعدد در همان روز فیلمبرداری خیال خودتان و تدوینگر را از بابت اینکه برداشت به اندازه‌ی کافی برای کات زدن در اختیار خواهید داشت، راحت و آسوده کنید.

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر در گام اول؛ 

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر

می‌توان ادعا کرد تدوینگری در کار خود به کمال رسیده است که پیش از آغاز اولین کات پروژه موارد زیر را انجام داده باشد:

با کارگردان جلسه و جلساتی برگزار کند و تا می‌تواند در مورد فیلم و روند داستان اطلاعات مفید جمع کند.

استوری برد،‌ فیلمنامه یا طرح داستانی را مطالعه کنید و در مورد نقاط ابهام با کارگردان صحبت و بحث کنید.

مطمئن شوید قبل از شروع کار به صورت کامل با نظرات کارگردان و انتظاری که از کار دارد، آشنا شدید.

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر و مهارت‌های فردی؛ 

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر

هنگامی که کارگردانی تصمیم به جذب تدوینگر برای کار خود دارد، برخی شاخص‌ها وجود دارند که گرفتن تصمیم را برای وی آسان می‌کنند. کارنامه و سابقه‌ی قبلی تدوینگر، یکی از این شاخص‌هاست که اگر با تجربه‌ی موفق همکاری در گذشته نیز پیوند بخورد، سرعت انتخاب تدوینگر توسط کارگردان را تا حد یک چشم به هم زدن بالا می‌برد. عموما کارگردانان عادت دارند تا به تدوینگری که از کارش راضی هستند، وفادار بمانند و تدوینگرانی که کارشان را بلندند، در کار انعطاف‌پذیری دارند، تحت فشار کنترلشان را از دست نمی‌دهند و خلاق هستند را به سادگی از دست ندهند.   

اگر به عنوان تدوینگر انتقادپذیر باشید و در برابر نگاه منفی کارگردان جبهه‌گیری نکنید، بخت بیشتری برای حفظ ارتباطات حرفه‌ای خود با کارگردان بدست می‌آورید.

ارتباط کارگردان و تدوینگر در پروژه‌های تبلیغاتی؛‌

رابطه‌ی کارگردان و تدوینگر

ارائه یکی از مراحل پرهیجان و لذتبخش، فعالیت‌های تبلیغاتی است چرا که کارگردان و تدوینگر چه بسا ماه‌ها بر روی پروژه‌ای کار کرده‌اند تا در روز ارائه رضایت کارفرما را جذب کنند، در چنین شرایطی اگر همه چیز طبق برنامه و با طیب خاطر سفارش‌دهنده پیش رود که کارگردان و تدوینگر، تبریک‌گویان و خوشحال جلسه را ترک می‌کنند، اما مشکل دقیقا هنگامی بروز می‌کند که کارفرما از محصول نهایی راضی نباشد. در چنین شرایطی کارگردان و تدوینگری که رابطه‌ای حرفه‌ای و سازنده دارند، بدون اتهام‌زنی و فرافکنی، در کمال آرامش به صحبت‌های کارفرما گوش می‌دهند تا نقص کار را پیدا کنند و اصلاحش کنند. در چنین شرایطی رابطه‌ی سالم میان تدوینگر و کارگردان کمک خواهد کرد تا پیروزی و شکست را به صورت برابر با یکدیگر قسمت کنند.

در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه‌ی انتخاب موسیقی مناسب برای محتوای ویدئویی می‌توانید به پادکست گپ‌دایو (23) موسیقی بی کلام جذاب برای محتوای ویدیویی مراجعه کنید. 

برگرفته از وب‌سایت rosstinney.com ؛