«جیمز هانیگان» آهنگساز بازی‌های هری‌پاتر

الهام ربیعی - پنج‌شنبه، 13 تیر 1398

جیمز هانیگان آهنگساز بازی‌های ویدئویی پرطرفدار و پرفروش است که تا کنون پنج بار نامزد دریافت جایزه بفتا شده و یک بار برای بازی Sim Theme Park بفتای بهترین موسیقی بازی را کسب کرده است. او برای بازی‌های هری پاتر و شاهزاده دورگه، ارباب حلقه‌ها، هری پاتر و یادگاران مرگ، هری پاتر و محفل ققنوس،  Command & Conquer: Red Alert 3, Republic: The Revolution و مجموعه تلویزیونی دوران کهن موسیقی متن ساخته است.

مصاحبه با جیمز هانیگان، آهنگساز بازی‌های هری‌پاتر؛

جیمز هانیگان (James Hannigan) آهنگساز بازی‌های هری‌پاتر

کمی در مورد پیشینه موسیقی‌تان قبل از اینکه وارد حوزه آهنگسازی بازی ویدئویی بشوید، توضیح دهید.

در دوران کودکی عاشق آهنگسازی بودم و در نوجوانی موسیقی ضبط می‌کردم و بعد هم با نرم‌افزارهای آهنگسازی، موسیقی می‌ساختم. آن زمان به کلاس‌های پیانو می‌رفتم و عاشق این بودم که صداها را روی نوار کاست ضبط کنم، البته علاقه اصلی‎ام خلق و تلفیق صداهای محیطی بود.

اولین بار چطور موسیقی بازی ساختید؟

اوایل دهه نود وقتی بیست‌و‌دو سالم بود دوست داشتم کاری در زمینه فیلم و تلویزیون و بازی پیدا کنم، آن سال‌ها از طریق نوشتن موسیقی برای شرکت‌هایی مثل سونی و اتمسفر، درآمد کسب می‌کردم. در همان دوران Electronic Arts به من پیشنهاد همکاری و آهنگسازی داد. بعد از آن در انگلستان به‌عنوان کارمند در زمینه توسعه بازی‌های کامپیوتری و شهرک‌های صنعتی کار کردم که چندان از این کار خوشم نیامد و بعد به صورت مستقل شروع به کار کردم.

آهنگسازی برای بازی چه فرقی با آهنگسازی برای فیلم و سریال دارد؟

در فیلم و سریال، بیننده نقش منفعلی دارد و موسیقی برای پشتیبانی از روایت و داستان استفاده می‌شود. در ضمن موسیقی متن در فیلم برای انتقال تجربه به مخاطب سازماندهی می‌شود. اما در مورد بازی، بازیکن کاملا فعالانه در آن شرکت دارد و خودش بخشی از داستان است، باید فکر کند و اتفاقات را از سر بگذراند و در تمام لحظات موسیقی با او همراه است. به عقیده من آهنگساز برای ساختن موسیقی متن بازی، باید کاملا روی مخاطب شناخت داشته باشد.

فرآیند ساخت موسیقی متن بازی چگونه است؟

اول باید بازی به‌خوبی بررسی شود. اگر نسخه اولیه به دستم برسد، باید مفهوم کلی آنرا درک کنم. بعد چیزهایی را که بازی نیاز دارد و آنرا کامل می‌کند، پیدا می‌کنم و با مدیر پروژه درباره آنها حرف می‌زنم. سپس برای هر بخش بازی، موسیقی می‌سازم. از طرف دیگر آهنگساز باید در مورد تعاملی بودن موسیقی نیز فکر کند.

جیمز هانیگان (James Hannigan) آهنگساز بازی‌های هری‌پاتر

اشتباه رایجی که معمولا برای ورود به این صنعت، از افراد سر می‌زند چیست؟

موردی که من دیدم این بود که افراد جوان اغلب دنباله‌رو دیگران هستند؛ به کسانی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند پیشنهاد می‌کنم که سبک خودشان را داشته باشند. علاوه ‌براین هرگز به صورت رایگان کار نکنند؛ این موجب می‌شود که ارزش کار آنها پایین بیاید.

کدامیک از آثارتان را بیشتر از بقیه دوست دارید؟

اگر در مورد کارهای ارکسترال صحبت کنید، مجموعه هری پاتر را از همه بیشتر دوست دارم؛ اما اگر منظورتان این است که کدام اثرم در ساختار بازی بهتر از بقیه از کار درآمده باید بگویم موسیقی بازی‌های پرطرفدار Freelancer و Republic: The Revolution از همه بهترند.

پیشنهاد شما برای اینکه آهنگسازان شانس فعالیت و کار در صنعت بازی را داشته باشند، چیست؟

موفقیت نصیب کسانی می‌شود که موسیقی درست را در زمان درست بسازند، کار آنها شنیده شود و مورد نقد قرار بگیرند. آهنگساز باید از هر فرصتی استفاده کند و خودش را معرفی کند. البته روابط کاری خوب هم موجب موفقیت می‌شوند. اگر به کار آهنگسازان موفق نگاه کنید متوجه می‌شوید که روابط قوی، استودیوهای خاص و خلاقیت در شکوفا شدن استعدادشان نقش داشته است.

نمونه کار موسیقی متن ساخته‌ی جیمز هانیگان؛ 

برگرفته از وب‌سایت musicradar.com ؛