موفقیت در آهنگسازی از زبان آهنگسازان برتر دنیا

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 4 اسفند 1397

رازهای موفقیت در آهنگسازی و یافتن پاسخی راهگشا برای این پرسش بنیادین که چگونه می‌توانیم به یک آهنگساز خوب تبدیل شویم؟ از آن دست دلمشغولی‌هایی است که هیچ وقت هنرمندان جوان عرصه‌ی آهنگسازی را رها نمی‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در قالب چندین مقاله که به صورت منظم در وب‌سایت ملودایو به عنوان مرجع تخصصی نقد و بررسی موسی بی‌کلام منتشر خواهند شد، پای صحبت استادان و هنرمندان موفق این رشته‌ی پرطرفدار بنشینیم و راه و رسم تبدیل شدن به یک آهنگساز موفق را در اختیار مخاطبان وب‌سایت ملودایو و علاقه‌مندان ساخت موسیقی بی‌کلام قرار دهیم.

موفقیت در آهنگسازی از زبان هانس زیمر؛

آهنگساز جوان

هانس زیمر یکی از مشهورترین آهنگسازان دنیا در مورد تبدیل شدن به آهنگسازی موفق می‌گوید:

شما باید جسارت و شهامت زیادی داشته باشید تا آهنگسازی را به عنوان شغل و حرفه خود انتخاب کنید. چرا که بخت اینکه بتوانید در عرصه آهنگسازی و موسیقی بی‌کلام به ستاره‌ی بی‌بدیل صحنه‌ها تبدیل شوید، آنقدرها هم زیاد نیست. به همین دلیل نیز خوشحال می‌شوم اگر بتوانم به آهنگسازان جوان و جویای نام کمک کنم تا کارهای که برای ساختنشان حسابی خون دل خورده‌اند، شنیده شود و قبل از ساخت آهنگ پیامک واریزی برای آهنگسازان جوان ارسال شود. من رمز موفقیت تبدیل شدن به یک آهنگساز موفق را متفاوت بودن و به دنبال ایده‌های متفاوت رفتن می‌دانم و خودم نیز دلبسته‌ی آن دسته از موسیقی‌های بی‌کلامی می‌شوم که با کارهای خودم و آثاری که قبلا شنیده‌ام تفاوت دارند.

موفقیت در آهنگسازی از زبان خاویر وایلر؛‌

موفقیت در آهنگسازی

خاویر وایلر تنظیم‌کننده، نوازنده درام و آهنگساز است که بیش از سه دهه است که در این حوزه فعالیت می‌کند، خاویر وایلر این روزها بیشتر وقت خود را صرف ساخت آهنگ برای خوانندگان صاحب سبک می‌کند،‌ این آهنگساز موفق راز جاودانگی در این عرصه‌ی را در موارد زیر می‌داند:‌

حواس آهنگساز تمام و کمال باید بر روی موسیقی متمرکز باشد و اندیشه‌ی خلق و آفرینش هیچ وقت از سرش نیفتد. به نظر من اگر یک آهنگساز دورنمایی مشخص از جایگاهی که می‌خواهد به آن برسد در ذهنش داشته باشد و تکنیک‌های اساسی کار را هم بلد باشد می‌تواند از هر کتاب و فیلم آموزشی که به دستش می‌رسد نکته تازه‌ای بیاموزد، اما با تمام این تفاسیر همچنان مهم‌ترین نکته این است که تکنیک‌های تازه را خود آهنگساز در عمل تمرین کند، من شخصا هیچ راهنما و یاریگری در حوزه‌ی موسیقی نداشتم و همه چیز را از آزمون و خطا آموختم.

موفقیت در آهنگسازی از زبان امره رمضان‌اوغلو؛

ساخت آهنگ

ترانه‌نویس، تنظیم‌کننده، نوازنده و آهنگسازی که حدود 20 سال از عمر خود را صرف این کار کرده است، موفق شده در تمام این سال‌ها رزومه قال توجهی برای خود تدارک ببیند و آهنگسازی فیلم‌های مشهوری را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. امره رمضان‌اوغلو معتقد است راه رسیدن به موفقیت از مسیر زیر می‌گذرد:

رمز موفقیت در آهنگسازی نکته‌ای است که بارها آن را برای آهنگسازان جوان تکرار کرده‌ام، در واقع مسأله‌ی اساسی اینجاست که شما برای تبدیل شده به آهنگساز خوب نباید حتی یک لحظه از زندگی خود را تلف کنید، به این معنی که از همان لحظه که از خواب بلند می‌شوید باید خورد و خوراکتان موسیقی باشد و از همان صبح اول وقت صبحتان را با خواندن مقاله‌ای تازه در مورد آهنگسازی، شنیدن قطعه‌ای جدید یا دیدن فیلمی آموزشی شروع کنید و در تمام طول روز مدام قطعاتی که مشغول ساخت آن‌ها هستید را در ذهن مرور کنید و به ایده‌های مبتکرانه جدید فکر کنید.  

 موفقیت در آهنگسازی از زبان  هیتر برایت؛‌

آهنگسازی

هیتر برایت آهنگساز،‌ تهیه‌کننده و دی جی معروف است که آثار هنری خود را با نام مستعار Bright Lights به مخاطبان عرضه می‌کند. در نظر آین آهنگساز رمز موفقیت در کار به پشتکار و انگیزه‌ی هنرمند جوان باز می‌گردد:

من فقط یک پیشنهاد برای آهنگسازان جوان دارم، هر کاری می‌کنید، ناامید نشوید و دست از تلاش بر ندارید، حتی اگر آثارتان را آشغال بنامند یا اینکه منتقدان قطعات شما را به اندازه‌ی کافی گوشنواز تشخیص ندهند، باز هم ناامید نشوید و دست از تلاش برندارید، چرا که در این شرایط هم شما آلبوم‌هایی می‌سازید که دوستشان دارید،‌فقط نمی‌دانید که چطور باید این آلبوم‌های دوست‌داشتنی را به بازار عرضه کنید! دست از تلاش بر نداشتن باعث خواهد شد تا سرانجام بخت به سراغتان بیاید و برای کاری که ساخته‌اید، طرفدار پیدا کنید.

موفقیت در آهنگسازی از زبان جیزی جف؛

آهنگسازی موفق

جیزی جف از آن دست آهنگسازانی است که لحظه‌ای در کارش آرام و قرار ندارد و مدام تلاش می‌کند تا ساختارها را بشکند و طرحی نو در اندازد، به همین دلیل نیز در مورد رازهای موفقیت در آهنگسازی نظرات شنیدنی دارد:‌

شبکه‌های اجتماعی فرصتی استثنایی در اختیار آهنگسازان جوان قرار داده‌اند تا در کارشان موفق‌تر باشند، اگر وقتی من این کار را شروع کردم، شبکه‌های اجتماعی وجود داشتند، مطمئنا تا امروز 100 میلیون نسخه از کارهایم به فروش رفته بودند، وقتی ما کارمان را شروع کردیم، امکان برقراری تماس مستقیم با طرفدارانمان را نداشتیم و مجبور بودیم تا از طریق استودیوهای سرمایه‌گذار از حال و روز طرفداران کارهایمان مطلع شویم، خوشبختانه آهنگسازان جوان این روزها چنین مشکلی ندارند و در چشم به هم زدنی می‌توانند با هر کدام از طرفدارانشان در اقصی نقاط دنیا تماس برقرار کنند. موردی که می‌تواند در موفقیت یک آهنگساز بسیار تأثیرگذار باشد.

برگرفته از وب‌سایت musictech.net ؛