10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما؛

کیارش رمضان‌نژاد - شنبه، 21 مهر 1397

بعد از داستان هر فیلم سینمایی، ‌این آهنگ و موسیقی متن هر فیلم است که در خاطر تماشاچیان باقی می‌ماند، به همین بهانه فهرستی را آماده کرده‌ایم تا برایتان در مورد خاطره‌انگیزترین آهنگ‌هایی بگوییم که طالع بختشان بلند و سایه‌شان بر سر علاقه‌مندان سینما مستدام بوده است و امروز بعد از گذشت چندین و چند سال از ساخت این آهنگ‌ها همچنان شنیده می‌شوند و بر لبان تماشاچیان زمزمه می‌گردند.   

قبل از آنکه شمارش معکوس برای ردیف کردن بهترین آهنگ‌های فیلم‌های سینمایی را شروع کنیم، این نکته را نیز متذکر شویم که شاید به تعداد تماشاگران فیلم‌های سینمایی آهنگ و موسیقی متن محبوب و شنیدنی وجود داشته باشد و این فهرست یکی از ده‌ها فهرستی است که می‌توان به عنوان خاطره‌انگیزترین آهنگ‌های تاریخ سینما پیشنهاد داد.

آهنگ گلدفینگر Goldfinger در فیلم جیمز باند سال 1964 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

سال 1964 میلادی بود که سومین قسمت از فیلم‌های جیمزباند با بازی شان کانری روانه‌ی سینماها شد. آهنگ این فیلم پرطرفدار را Shirley Bassey خواده بود و به لطف همین خوانندگی نیز موفق شد تا برای اولین و آخرین باز در فهرست صد آهنگ برتر مجله‌ی بیلبورد در سال 1964 میلادی برای خود جایی پیدا کند. در مجوع این قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند،‌ اثری موفق در حوزه‌‌ی موسیقی متن محسوب می‌شود چرا که این فیلم در کنار محبوبیت آهنگش موفق شد تا جایزه‌ی اسکار برای بهترین جلوه‌های صوتی را نیز نصیب خود کند.

از این لینک می‌توانید آهنگ گلدفینگر Goldfinger در فیلم جیمز باند را بشنوید.  

آهنگ Ghostbusters در فیلم Ghostbusters سال 1984 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

فیلم Ghostbusters از جمله فیلم‌های کمدی اما عجیب و غریبی است که به کارگردانی Ivan Reitman در سال 1984 میلادی اکران شد، فیلمی که باوجود فیلمنامه‌ی نامتعارفش خیلی زود به فیلم محبوب تماشاچیان امریکایی تبدیل شد،‌ البته این محبوبیت پایان قصه‌ی موفقیت‌های فیلم Ghostbusters نیست و آهنگ فیلم Ghostbusters شهرتی به مراتب جهانی‌تر از خود فیلم Ghostbusters دارد و هر اهل موسیقی لااقل برای یک مرتبه این آهنگ را شنیده است. این آهنگ که توسط ری پارکر Ray Parker اجرا شده است در 57امین دوره مسابقات اسکار نامزد بهترین آهنگ اروجینال اسکار شد، اما متأسفانه در رقابت با آهنگ فیلم The Woman in Red ناکام ماند و دستانش از کسب جایزه کوتاه ماند.

از این لینک می‌توانید آهنگ Ghostbusters در فیلم Ghostbusters را بشنوید.  

آهنگ فیلم پارک ژوراسیک سال 1993 میلادی؛‌

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

فیلم پارک ژوارسیک یکی از آثار موفق کارنامه‌ی پرکار استیون اسپیلبرگ محسوب می‌شود و این فیلم در زمان اکران در رشته‌های مختلفی موفق به کسب جایزه‌ی اسکار شد، امروزه بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از ساخت فیلم پارک ژوراسیک این فیلم به خاطر دو ویژگی بیشتر ستوده می‌شود، یکی جلوه‌های ویژه‌ی همچنان دیدنی و دوم موسیقی متن آهنگ‌های شنیدنی جان ویلیامز برای این فیلم سینمایی!

از این لینک می‌توانید قطعه‌ای از موسیقی متن فیلم پارک ژوراسیک را بشنوید.  

آهنگ فیلم نیویورک، نیویورک سال 1977 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

فیلم از جمله ساخته‌های مارتین اسکورسیزی در جوانی است، جالب است که این آهنگ اولین بار توسط لیزا مینلی Liza Minnelli بازیگر زن فیلم اجرا شد و دو سال بعد یعنی در سال 1979 میلادی بود که فرانک سیناترا نیز این آهنگ را به عشق نیویورک اجرا کرد. امروزه این آهنگ نه تنها یکی از بهترین آهنگ‌های ضبط شده بر روی یک فیلم سینمایی است، بلکه یکی از بهترین کارهای فرانک سیناترا و یکی از شنیدنی‌ترین آهنگ‌ها که در وصف نیویورک خوانده شده است، نیز به حساب می‌آید.

از این لینک می‌توانید آهنگ نیویورک نیویورک را بشنوید.  

آهنگ فیلم خوب، بد، ‌زشت سال 1966 میلادی؛‌

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

فیلم خوب، بد، زشت سومین قسمت از مجموعه فیلم‌های وسترن اسپاگتی سرجیو لئونه در سه‌گانه‌ی دلار است. این سه گانه با فیلم «به خاطر یک مشت دلار» شروع شد و با فیلم به «خاطر یک مشت دلار بیشتر» ادامه پیدا کرد و با فیلم خوب،‌ بد،‌ زشت به ایستگاه پایانی خود رسید. موسیقی متن فیلم خوب، بد،‌ زشت یکی از محبوب‌ترین موسیقی‌هایی است که تاکنون در سینما ساخته شده است. موسیقی که حاصل ذهن خلاق انیوموریکونه،‌ آهنگساز پرکار سینما است.    

از این لینک می‌توانید آهنگ فیلم خوب، بد، زشت را بشنوید.

آهنگ فیلم فلش‌دنس  Flashdance سال 1983 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

آهنگ فیلم فلش‌دنس با عنوان Flashdance… What a feeling و به اجرای آیرن کارا Irene Cara بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگ‌های فلیم‌های سینمایی در تاریخ سینمای جهان است. این آهنگ که در همان سال 1983 میلادی و همزمان با ساخت فیلم فلش‌دنس ساخته شده است،‌ هم جایزه‌ی اسکار بهترین آهنگ اوریجینال را کسب کرده است و هم موفق شده تا برای چندین هفته‌ی متوالی، آهنگ شماره‌ی یک فهرست آهنگ‌های پرطرفدار جهانی باشد. واقعا که عجب احساسی What a feeling ...!

    از این لینک می‌توانید آهنگ فیلم فلش‌دنس  Flashdance را بشنوید.

آهنگ فیلم ارباب حلقه‌ها سال 2001 میلادی؛‌

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید هاوارد شور Howard Shore آهنگساز سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها برای خلق قطعات وکال موسیقی متن فیلم ارباب حلقه‌ها از زبان مخصوص دنیای ارباب حلقه‌ها استفاده کرده است. بهرحال این رویه‌ی غیر معمول برای فیلم ارباب حلقه‌ها نتیجه داده است و این سه‌گانه موفق شده است هم اسکار بهترین موسیقی متن و هم اسکار بهترین آهنگ اوریجینال را در سال‌های پخش از آکادمی اسکار دریافت کند.

از این لینک می‌توانید بخشی از موسیقی متن فیلم ارباب حلقه‌ها را بشنوید.

آهنگ فیلم ایندیاناجونز سال 1981 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

هنگام معرفی آهنگ فیلم پارک ژوراسیک در مورد نام و آوازه‌ی جان ویلیامز آهنگساز پرافتخار هالیوود سخن گفتیم. ایندیانا جونز Indiana Jones یکی دیگر از همکاری‌های مشترک جان ویلیامز و استیون اسپیلبرگ است، که بر حسب اتفاق یا به لطف نبوغ دو استاد به یکی از شنیدنی‌ترین آهنگ‌های ساخته شده برای فیلم سینمایی در طول تاریخ سینما تبدیل شده است. آهنگ فیلم ایندیاناجونز که برای اولین بار با قسمت Raiders of the lost Ark مطرح شد و بعد از چهل سال یکی از خوش‌صداترین آهنگ‌هایی است که برای فیلم سینمایی ساخته شده است.

از این لینک می‌توانید قطعه‌ای از موسیقی متن فیلم ایندیاناجونز را بشنوید.

آهنگ فیلم پالپ فیکشن سال 1994 میلادی؛‌   

کوئنتین تارانتینو شیوه‌ی خاصی برای آهنگسازی ساخته‌هایش دارد و این شیوه به وضوح در فیلم پالپ فیکشن به عنوان دومین فیلم موفق کارنامه‌ی تارانتینو شنیده می‌شود. تارانتینو در انتخاب آهنگ‌های فیلم پالپ فیکش مشاورانی خبره‌تر از دوستان نزدکیش نداشت و به همین دلیل نیز آلبوم موسیقی متن فلیم پالپ فیکشن به گلچینی از آهنگ‌های شنیدنی در ژانرهای مختلف موسیقیایی تبدیل شده است.

در این میان آهنگ Misirlou از Dale که در آغاز فیلم و بعد از نمایش عنوان‌بندی ابتدایی پخش می‌شود، محبوب‌ترین آهنگ فیلم پالپ فیکشن شده است که در همان سال 1994 میلادی موفق شد مقام بیست و یکم را در جدول 200 تایی بیلبورد از آن خود کند.

از این لینک می‌توانید آهنگ فیلم پالپ فیکشن را بشنوید. 

آهنگ فیلم بازگشت به آینده سال 1985 میلادی؛

10 آهنگ خاطره‌انگیز تاریخ سینما

اگر تاکنون فرصتی دست نداده است تا به آهنگ فیلم بازگشت به آینده Back to The Future گوش کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بعد از خواندن این مطلب، به آلبوم موسیقی متن بازگشت به آینده Back to The Future گوش کنید تا از هنرنمایی‌های یکی از زیباترین آهنگ‌های فیلم‌های سینمایی لذت ببرید.

موسیقی متن فیلم بازگشت به آینده Back to The Future توسط آلن سیلوستری ساخته شده است و آهنگ The Power of Love با اجرای هیو لوئیس Huey Lewis به محض انتشار صدرنشین فهرست مجله‌‌ی بیلبورد شد و جایزه‌ی بهترین آهنگ اوریجینال را از آکادمی اسکار دریافت کرد.

از این لینک می‌توانید آهنگ فیلم بازگشت به آینده را بشنوید. 

اگر به موسیقی متن الن سیلوستری علاقه دارید می‌توانید پادکست موسیقی گپ‌دایو را در مورد ساخت و تولید موسیقی متن فیلم ردی پلیر وان Ready Player One از این لینک ببینید و بشنوید.

شما در میان آهنگ‌های فیلم‌های سینمایی، کدام آهنگ را بیشتر از سایرین می‌پسندید، نظرات خود را در این مورد از طریق بخش دیدگاه‌ها با سایت ملودایو Melodive در میان بگذارید.

منبع وب‌سایت theculturetrip.com ؛

  • پریا پوری

    من عاااااااشق پالپ فیکشن ام و آهنگش هم عالیهههههه. کاش بیشتر راجع بهش مینوشتید

    پاسخ 1397/07/21