استفاده صحیح از اینستاگرام برای آهنگسازان

کیارش رمضان‌نژاد - پنج‌شنبه، 3 مرداد 1398

اینستاگرام از جمله آخرین شبکه‌های اجتماعی است که به جعبه ابزار بازاریابی آهنگسازان و موسیقی‌دانان اضافه شده است. سرعت تغییرات و تحولات در دنیای مجاز و بازار دیجیتال آن‌قدر پرشتاب و نفس‌گیر بوده است که 9 سالی که از عمر اینستاگرام می‌گذرد، برای کاربرانش حکم یک عمرِ پر از خاطرات مختلف و فیلترهای جورواجور را پیدا کرده است. با وجود تمام هیاهویی که اینستاگرام در این 9 سال و خرده‌ای بر پا کرده است،‌ تازه چند صباحی است که برخی از آهنگسازان و نوازندگان به صرافت استفاده از این شبکه‌ی اجتماعی افتاده‌اند و برای معرفی کارنامه‌ی هنری خود بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند.   

اینستاگرام هم مانند هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری، قِلق‌هایی دارد که به کار آن دسته از آهنگسازان و نوازندگانی می‌آید که تلاش می‌کنند بیش از آنکه دنبال کنند، در این اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری عکس و فیلم دنبال شوند و از طریق بازاریابی در اینستاگرام درآمد خود را از قِبَل انجام فعالیت‌های هنری افزایش دهند.

در ادامه این مطلب نکته‌ها و روش‌هایی ارائه شده‌اند که اختصاصا برای رفاه حال آهنگسازان و نوازندگان هنگام استفاده از اینستاگرام تدوین شده‌اند. البته این مطلب تنها به بایدها و نبایدهای کاربست اینستاگرام برای آهنگسازان و نوازندگان خلاصه نمی‌شود و برای جذاب‌تر شدن بحث، تاریخچه‌ای درباره‌ی گذشته و حال اپلیکیشن اینستاگرام نیز در مقدمه‌ی این مطلب ذکر شده تا دنبال‌کننده و دنبال‌شونده بیشتر با اپلیکیشن اینستاگرام آشنا شود. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.

استفاده صحیح از اینستاگرام برای آهنگسازان (تاریخی 9 ساله)؛‌

اینستاگرام چگونه به موفقیت آهنگسازان کمک می‌کند

کوین سیتروم Kevin Systrom و مایک کریگر Mike Krieger در سال 2010 میلادی برند و اپلیکیشن اینستاگرام را در شهر سان فرانسیسکوی امریکا تأسیس کردند. در آن زمان ایده‌ی اصلی این بود که اپلیکیشنی برای استفاده بر روی گوشی‌ها هوشمند در دسترس باشد که امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر با استفاده از فیلترهای متنوع را برای کاربران فراهم کند و در کنار این مورد امکان آپلود فایل‌های ویدیویی، (هر چند به مدت محدود) را نیز داشته باشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که اکنون پس از گذشت تقریبا یک دهه هنوز اپلیکیشن اینستاگرام به ریشه‌های اصلی خود وفادار مانده است.

واقعیت تاریخی:‌ عناوان اینستاگرام برای این اپلیکیشن به خاطر ادای دینی به دو کلمه‌ی Instant Camera (دوربین فوری) و تلگرام، انتخاب شده است.

تا ماه دسامبر سال 2010 میلادی و تنها دو ماه پس از رونمایی از اپلیکیشن اینستاگرام این برنامه موفق به جذب یک میلیون کاربر فعال شده بود.

در سال 2011 میلادی نسخه‌ی 2.0 اینستاگرام به کاربران گوشی‌های هوشمند عرضه شد. نسخه‌ای که در مقایسه با نسخه‌ی اولین از فیلترهای بیشتری برخوردار بود و به قابلیت Instameet نیز مجهز بود. امکانی که به کاربر اجازه می‌داد تا هم‌محله‌ای‌ها قرار photo walks هماهنگ کند.

چند ماه بعد در همان سال بود که سر و کله‌ی هشتگ نیز در میان پست‌های اینستاگرام پیدا شد و کاربران شروع به اشتراک‌گذاری هشتگ‌ها به همراه تصاویر منتشر شده و یا در پروفایل حساب کاربری خود کردند. در کنار تمام این دستاوردها اپلیکیشن اینستاگرام به جذب کاربران بیشتر ادامه داد تا در پایان سال 2011 میلادی لقب پرطرفدارترین اپلیکیشن آیفون را نصیب خود کند.    

سال 2012 میلادی نقطه‌ی عطفی در تاریخ اپلیکیشن نوپای اینستاگرام محسوب می‌شود و در این سال فیس‌بوک با مبلغ گزاف یک میلیارد دلار اینستاگرام را از صاحبانش خریداری می‌کند. ادغام اپلیکیشن اینستاگرام با برنامه‌ی موفق فیس‌بوک سبب شد تا تعداد کاربران این اپلیکیشن جهش خیره‌کننده‌ای را تجربه کند و در چشم به هم زدنی به رقم باورنکردنی 80 میلیون کاربر برسد.

در سال 2013 میلادی تعداد کاربران فعال اینستاگرام که ماهانه در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک مطالب با سایرین می‌پرداختند به رقم 150 میلیون کاربر رسید. در همین سال بود که قابلیت پیام‌های دایرکت و ارسال مستقیم پیام از طریق اینستاگرام برای کابران این اپلیکیشن فراهم شد. در این سال اتفاق جالب دیگری در زندگی دیجیتال اینستاگرام رخ داد و این شبکه‌ی اجتماعی بعه صورت رسمی انتشار پست‌های حمایت شده از طریق تبلیغات را نیز اعلام کرد.

سال 2016 میلادی سال استوری برای اینستاگرام بود. در این سال به هر کاربر این شبکه‌ی اجتماعی این فرصت داده شد تا تصاویر یا ویدئوهای مورد نظرش را برای 24 ساعت برای دوست،‌ آشنا و دنبال‌کنندگان به اشتراک بگذارد و از این طریق امکانات بیشتری برای به اشتراک‌گذاری مطالب با سایر کاربران اپلیکیشن اینستاگرام در اختیار داشته باشد.

در حال حاضر اپلیکیشن اینستاگرام با حدود یک میلیارد کاربر فعال همچنان عنوان یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های جهان را یدک می‌کشد.

10 نکته برای آهنگسازان و نوازندگان در استفاده‌ی مؤثر از اپلیکیشن اینستاگرام؛‌

اینستاگرام چگونه به موفقیت آهنگسازان کمک می‌کند

نام مناسبی برای صفحه‌ی اینستاگرام خود در نظر بگیرید.

با توجه به انبوه کاربران فعال در اپلیکیشن اینستاگرام، تعلل در ثبت صفحه با نام مورد نظرتان ممکن است به از دست دادن آن عنوان به رقیب دیگری منجر شود. بنابراین، به محض اینکه نام دلخواه خود را برای صفحه‌ی اینستاگرامتان انتخاب کردید،‌ در ثبت این صفحه بر روی اینستاگرام تعلل نکنید تا از این طریق حسرت از دست رفتن نام و عنوانی که بیشتر برازنده‌ی شما بوده است را نداشته باشید. در قسمت Help وب‌سایت اینستاگرام توضیحاتی در مورد خط مشی این برنامه در مورد نام و نشان‌های تجاری وجود دارد که خواندن آن به آهنگسازان و نوازندگانی که میخواهند به صورت حرفه‌ای بر روی اینستاگرام فعالیت کنند، به شدت توصیه می‌شود.

دست پر وارد میدان شوید.

قبل از آن که پست مطالب را بر روی صفحه‌ی اینستاگرام خود شروع کنید، به بررسی محتوای رقبا و همکاران بر روی اپلیکیشن اینستاگرام بپردازید و بررسی کنید که سایر نوازندگان یا آهنگسازان چه محتوایی را بر روی صفحه‌ی اینستاگرام خود منتشر می‌کنند؟‌ ببینید که سایرین از کدام هشتگ‌ها برای معرفی پست‌هایشان استفاده می‌کنند؟‌ چقدر نظر و کامنت در پای پست‌های هر کدام از رقبا ثبت می‌شوند؟ نیازی نیست که تأکید کنیم بررسی محتوای سایر همکاران یا رقبا به معنای صدور مجوز کپی‌کاری از بقیه نیست، بلکه این بررسی‌ها باید کمکتان کند تا حواستان جمع باشد و محتوای منحصربفرد اما مؤثر به قلم خودتان را آماده‌ی انتشار کنید.  

به زمان انتشار مطالب بر روی سایر شبکه‌های اجتماعی نیز فکر کنید.

اینستاگرام چگونه به موفقیت آهنگسازان کمک می‌کند

دو نظر در مورد استفاده از توئیتر، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی در کنار اینستاگرام وجود دارد، گروهی که خیلی در این مورد سخت‌گیری نمی‌کنند، بر این باورند که می‌توان از همان محتوایی که برای اینستاگرام آماده شده است،‌ در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز بدون تغییر استفاده کرد و گروه دیگری نیز که رفاه حال مخاطبانشان را در ذهن دارند، ‌توصیه می‌کنند تا حد امکان برای هر شبکه‌ی اجتماعی متناسب با ویژگی‌های همان رسانه محتوای خاص و منحصربفرد تولید شود. به عنوان مثال استفاده از هشتگ‌ها ممکن است در اینستاگرام با سایر شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌هایی داشته باشد.

کیفیت محتوای تولیدی را مدنظر قرار دهید.

مانند مورد قبلی در این مسأله نیز دو رویکرد مختلف وجود دارد:‌ آهنگسازان، نوازندگان و گروه‌های موسیقی که کسب و کاری حرفه‌ای دارند و تمایل دارند تا تصویری حرفه‌ای از خود ارائه کنند، بیشتر تلاش می‌کنند تا با انتشار تصاویری حرفه‌ای از اجراهای مختلفشان نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. از سوی دیگر آن دسته از آهنگسازان و نوازندگانی که تمایل دارند تا دنبال‌کنندگان عام‌تری داشته باشند و نظرها و پسندهای بیشتری را پای پست‌هایشان ثبت کنند،‌ می‌توانند در کنار معرفی کارهایشان در برخی پست‌ها از محتوای عام‌تری نیز استفاده کنند و بدین ترتیب بر تعداد مخاطبان و دنبال‌کنندگان خود بیفزایند.

در هر صورت این شما هستید که باید محتوایی که بیتشر به مذاق مخاطبانتان خوش می‌آید را پیدا کنید.

حساب تعداد پست‌های روزانه را داشته باشید!

اینستاگرام چگونه به موفقیت آهنگسازان کمک می‌کند

باید توجه داشته باشید که در انتشار پست‌های اینستاگرام بیشتر الزاما به معنای بهتر بودن نیست و با توجه به انبوه اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، اصلا بعید نیست که محتوای شما خیلی سریع در خیل انبوه سایر اطلاعات گم شود و اثری از آثارش نیز باقی نماند. در مورد اینستاگرام کیفیت مطالبی که منتشر می‌کنید، از تعداد مطالب منتشر شده مهم‌تر است. در واقع اگر بر انتشار فراوان مطالب بر روی اینستاگرام اصرار بورزید،‌ هیچ بعید نیست که با خسته کردن، مخاطبان را از خود برانید. البته این نکته هم نباید به دستاویزی تبدیل شود تا هر شش ماه نیمچه پستی بر روی اینستاگرام منتشر کنید و روند آهسته و پیوسته‌ی انتشار مطلب را بر روی این شبکه‌ی اجتماعی دچار وقفه کنید.

با جستجوی هشتگ‌های مناسب، مطالب جذاب را برای بازنشر شکار کنید.

هشتگ‌ها برای موفقیت در اینستاگرام اهمیت زیادی دارند، بنابراین هر زمان فرصت کردید لازم است تا هشتگ‌های مرتبط با آهنگسازی،‌ نوازندگی و سازها را مرور کنید و اگر به مطلب جذابی برخوردید که امکان بازنشر داشت، با ارجاع به خالق یل پدیدآرندگان محتوا،‌ مطلب مورد نظر را در صفحه‌ی اینستاگرام خود بازنشر دهید. برای بازنشر محتوا در اینستاگرام می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اندف کمک بگیرید.

از طریق نوشتن کامنت،‌ ثبت لایک و دنبال کردن با سایر صفحات در ارتباط باشید.

اینستاگرام چگونه به موفقیت آهنگسازان کمک می‌کند

با جستجوی هشتگ‌های مرتبط با کسب و کارتان رد صفحات مشابه با فعالیت خودتان را در اینستاگرام پیدا خواهید کرد. از طریق کامنت، لایک یا فالو نام صفحه‌ی شما در قالب نوتیفیکیشن برای صفحات دیگر نیز به نمایش در می‌آید و بدین ترتیب هیچ بعید نیست که صفحه‌ی مورد نظر نیز با دیدن نوتیفیکیشن به صفحه‌ی شما جذب شود و در شمار دنبال‌کنندگانتان وارد شود.

به جای کامنت‌های تکراری،‌ زیر پست دیگران، نظرات منحصربفرد و جذاب منتشر کنید.

به جای آنکه با کپی عبارات «نغزی» همچون «عالی بود، استاد!» یا «پست خوبی بود!» از نظرات صادقانه و سازنده استفاده کنید. چرا که این قبیل نظرات نه تنها کمکی به پیشبرد کارتان در اینستاگرام نمی‌کند، بلکه ممکن است به شما ضربه نیز بزند، به این دلیل که عموم مخاطبان متوجه بی‌معنا بودن چنین نظراتی می‌شوند و از طرف دیگر چنین کامنت‌های تکراری از چشم اینستاگرام پنهان نمی‌ماند ممکن است برای شما مشکلاتی به بار بیاورد.

به اظهار نظر دیگران پاسخی درخور دهید.

در صورتی که نظر یا پیامی در اینستاگرام دریافت کردید، حتما به پیام مورد نظر پاسخ دهید و به صفحه‌ی ناظر بروید و برخی از پست‌هایش را لایک کنید. بدین ترتیب احتمال شکل‌گیری گفت‌وگو میان شما با مخاطبانتان بیشتر می‌شود. این مسأله به افزایش تعداد دنبال‌کنندگان شما کمک شایانی خواهد کرد.

با کمک اپلیکیشن‌های مناسب اطلاعات صفحه‌ی اینستاگرام خود را تجزیه و تحلیل کنید.

اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده‌اند تا به کاربران اینستاگرام کمک کنند تا حساب آمار و ارقام صفحه‌ی اینستاگرام خود را داشته باشند،‌ با مراجعه به این لینک با برخی از پرکاربردترین این اپلیکیشن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

علاوه بر تمامی موارد بالا،‌ توجه به زمان طلایی انتشار، تهیه‌ی محتوای مناسبتی و انتشار فیلم و ویدیو از مراحل تهیه و تولید آثار جدید نیز از جمله مواردی هستند که در موفقیت یک صفحه‌ی اینستاگرامی تأثیری قابل توجه دارند.

شما برای معرفی کارهایتان در اینستاگرام از کدام روش‌ها استفاده می‌کنید؟‌ از طریق بخش نظرات وب‌سایت ملودایو، تجربه‌های موفق خود را با سایر مخاطبان سایت ملودایو به اشتراک بگذارید.

برگرفته از وب‌سایت lastminutemusicians.com ؛