جرمی سول و شهرت جان ویلیامز بودن در آهنگسازی برای بازی؛

الهام ربیعی - شنبه، 17 اسفند 1398

جرمی سول Jeremy Soule  آهنگساز آمریکایی بازی‌های یارانه‌ای است که به جان ویلیامز موسیقی بازی‌های یارانه‌ای شهرت دارد. او از پنج سالگی به موسیقی و ارکسترهای سمفونیک علاقه‌مند شد و از همان سنین کودکی شروع به آموختن پیانو کرد. سول به قدری شیفته موسیقی بود که در حاشیه دفترهای مشقش نت‌های موسیقی را می‌نوشت. وقتی کلاس ششم بود پدر و معلمش متوجه استعداد بینظیر او شدند، و والدینش تصمیم گرفتند که جرمی کلاس‌های خصوصی با اساتید دانشگاه ایلینوی غربی داشته باشد. او ادعا می‌کند که قبل از پایان دوره متوسطه‌اش، به درجه‌ای معادل کارشناسی ارشد در رشته آهنگسازی رسیده بود، اما چون هرگز به دانشگاه نرفت مدرک آکادمیک ندارد. در آن دوران او می‌خواست پیانیست ارکستر و آهنگساز شود اما متوجه شد که انجام همزمان این دو کار بسیار سخت است و تصمیم گرفت به آهنگسازی رو بیاورد.

از آنجایی که سول از کودکی عاشق بازی‌های یارانه‌ای بود، احساس می‌کرد لذت بازی با موسیقی متنش بیشتر می‌شود. بعد از اتمام دوره دبیرستان یک سال روی موسیقی متن ایده‌آلش برای بازی رایانه‌ای کار کرد و آنرا برای LucasArts و Square فرستاد. تنها دو هفته بعد در Square پذیرفته شد و کارش را آغاز کرد. جرمی سول در طول سال‌های فعالیت حرفه‌اش برای فیلم، برنامه تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای آهنگسازی کرده و موفق به دریافت جوایز بیشماری از جمله جایزه بفتا، جایزه مجله رسمی ایکس‌باکس و جایزه MTV بهترین موسیقی بازی یارانه‌ای شده است.

جرمی سول و آهنگسازی برای بازی تحت تأثیر بتهوون؛ 

جرمی سول

نگاه جرمی سول به همه چیز به گونه‌ای رمزآلود و معنوی است. او موسیقی را نمی‌سازد بلکه از جهان پیرامونش وام می‌گیرد و اعتقاد دارد که «کمی بتهوون در همه ما» وجود دارد. شاید نام سول برای خیلی‌ها ناشناخته باشد اما مطمئنا مخاطبان بازی بارها و بارها موسیقی او را شنیده و لذت برده‌اند. موسیقی‌های ارکسترال و نمادین او مخاطبان بازی‌های پرطرفداری مثل هری پاتر: جام جهانی کوییدیچ، Star Wars: Knights of the Old Republic و سوپریم کامندر را به خود جلب کرده است.

«من از کودکی به موسیقی کلاسیک و به ویژه بتهوون علاقه داشتم و در چهار پنج سالگی بهترین موسیقی‌های جهان را گوش می‌دادم. پدرم مجموعه کاملی از صفحه‌های موسیقی داشت. بعدها خودم شروع به ساختن آرشیو شخصی‌ام کردم. من از همان دوران کودکی سخت کار می‌کردم چون برای رسیدن به خواسته‌ام که یادگیری موسیقی بود نیاز به پول داشتم و خانواده‌ام در سطح بالایی از لحاظ مالی نبودند.»

جرمی سول و موسیقی متن بازی هری پاتر و اتاق اسرار؛ 

جرمی سول

او بعد از یک سال همکاری با Square در سال 1995 به شرکت توسعه دهنده بازی Humongous Entertainment پیوست. طولی نکشید که سول جایگاه ویژه‌ای در صنعت بازی پیدا کرد و در سال 2003 جایزه بفتا را برای موسیقی متن بازی هری پاتر و اتاق اسرار دریافت کرد. پیش از این موسیقی مجموعه فیلم‌های هری پاتر را بزرگترین آهنگساز قرن حاضر-جان ویلیامز- ساخته بود و سول ادامه دهنده راه او محسوب می‌شد.

« من از کودکی دوست داشتم سمفونی بنویسم. در مدرسه فیلمی درباره چایکوفسکی دیدم که تأثیر زیادی روی من گذاشت. من به اینکه مردم کارهایم را می‌فهمند، افتخار می‌کنم. به عقیده من موسیقی از یک انرژی جهانی نشآت می‌گیرد. صحبت من اصلا مفهوم مذهبی یا فلسفی ندارد و فقط چیزی حسی است. به نظرم موسیقی از جای دیگری می‌آید و ما اینجا روی زمین مسوول نوشتن و ترجمه آن هستیم.»

جرمی سول و سودای خلق بهترین اثر؛ 

جرمی سول

سول هر روز موسیقی می‌نویسد و اعتقاد دارد که بهترین اثر او هنوز خلق نشده است. او می‌گوید که موسیقی را در سرش می‌شنود و قبل از نوشتن، آنرا در مغزش می‌سازد. او اعتقاد دارد که یک آهنگساز واقعی نیست بلکه فقط چیزهایی را که می‌بیند و می‌شنود، رونویسی می‌کند.

«من تمام روز موسیقی را می‌شنوم. برای من موسیقی مثل عکاسی است. اگر من این قطعه‌ها را نمی‌نوشتم، مطمئنا کس دیگری این کار را می‌کرد، چون آنها وجود دارند و فقط باید شنیده شوند.»

با تمام این‌ها سول اعتقاد دارد که پروسه خلاقی مثل نوشتن موسیقی کار ساده‌ای نیست و نیاز به فداکاری و تفکر دارد. قطعه‌های ساخته شده توسط سول در کنسرت‌های زیادی اجرا شده‌اند. بسیاری از آثار او ماهیتی ارکسترال دارند. به عقیده سول، موسیقی یک زبان است که اگر ساختار آنرا بفهمید می‎توانید به شیوه‌های مختلف آنرا بیان کنید. او در ژانرهای مختلفی از جمله پاپ ژاپنی آهنگسازی کرده است. سبک محبوب او راک و پاپ انگلیسی است و بازی مورد علاقه‌اش افسانه زلداست.

«می‌توانید یک ملودی را در جایی بشنوید اما مثل شکار اژدها باید یک طناب بسیار محکم برای گرفتنش داشته باشید.»

برگرفته از وب‌سایت eurogamer.net ؛