بهترین موسیقیهای متن سینمایی در سبک رگه یا رگی؛
در دهههای شصت و هفتاد میلادی موسیقی رگه بهعنوان جریانی اصلی مورد توجه قرار نمیگرفت. ستارگان این سبک نهایت تلاش خود را میکردند که به صورت گسترده در سطح جهان شناخته شوند. حتی اگر یکی از آهنگهای هنرمندان رگه یک بار در رده بالای جدول فروش قرار میگرفت باز هم او برای فروش آلبوم بعدیاش مجبور بود مثل یک خواننده تازهکار خود را معرفی میکرد. در دهه هفتاد چندین فیلم جامائیکایی ساخته شد که نظر همگان را به خود جلب کرد.
بزرگترین مشکل هنرمندان این سبک در دهههای شصت و هفتاد نداشتن مشخصه خاص بود؛ آنها به ندرت با کمپانیهای ضبط موسیقی همکاری میکردند و در عوض با تهیهکنندگان متفرقه کار میکردند. برای این تهیهکنندگان مقرون به صرفه نبود که سرمایه خود را برای ساختن آینده شغلی این هنرمندان هزینه کنند و پول اندکی به خوانندگان پرداخت میکردند که فقط به اندازه منتشر کردن آلبوم بعدی کفاف میداد.
ظهور سبک موسیقی رگه در سینما؛
هنرمندان سبک رگه در بین انگلیسیها، اروپاییها و آمریکاییها شناخته شده نبودند. خوانندگان این سبک در کلوپهای اطراف شهر برنامه اجرا میکردند و دسترسی به آنها ساده نبود. اغلب موسیقی رگه را بهعنوان سبکی هیجانانگیز و عجیبغریب برای رقص میشناختند اما در پشت این سبک هنرمندانی با عقاید و شخصیتهای خاصی وجود داشت که برای طرفداران آنها بسیار رازآلود بودند. در دهه هفتاد دو فیلم جامائیکایی ساخته شد که موسیقی رگه را به زندگی مردم وارد کرد. به واسطه این فیلمها، امیدها، رؤیاها و انرژی پرجنبوجوشترین سبک موسیقی ناگهان روی صحنه و در دید عموم مردم قرار گرفت.
یکی از آن فیلمها The Harder They Come در ژانر جنایی و به کارگردانی پری هنزل بود که در سال 1972 اکران شد. این کارگردان جامائیکایی از هنرمندان بومی در فیلمش استفاده کرد. در این فیلم خواننده و بازیگر جامائیکایی جیمی کلیف نقشآفرینی کرد. فیلم دیگر که در سال 1978 میلادی اکران شد Rockers به کارگردانی تئودوروس بافالوکاس بود که در آن لئوری والاس-درامر معروف جامائیکایی- نقشآفرینی کرد. با اینکه در این فیلمها بازیگران به لهجه محلی صحبت میکردند اما بسیار هیجانانگیز بودند و حس واقعیت را به مخاطب انتقال میدادند. برای اولین بار طرفداران موسیقی رگه میتوانستند سبک محبوبشان را روی پرده سینما و به صورت عمومی بشنوند.
موسیقی رگه در اوایل دهه هفتاد مخاطبان خود را در انگلستان پیدا کرد اما در آمریکا زمان بیشتری طول کشید تا این موسیقی محبوبیت پیدا کند. به مرور زمان رگه جایگاهش را در خارج از جامائیکا-که زادگاه این سبک است- در فیلمها و سراسر دنیا پیدا کرد. در ادامه نام بهترین آهنگهای سبک رگه که در فیلمهای مختلف استفاده شدهاند، میآید.
آهنگ Pressure Drop- گروه Toots & the Maytals
فیلم The Harder They Come (محصول 1972)
کارگردان: پری هنزل
آهنگساز: جیمی کلیف، دزموند دکر، The Slickers و The Maytals
آهنگ Stepping Razor- پیتر تاش
فیلم Rockers (محصول 1978)
کارگردان: تئودوروس بافالوکاس
آهنگ Warrior Charge- گروه Aswad
فیلم Babylon (محصول 1980)
کارگردان: فرانکو روسو
آهنگساز: دنیس بوول
آهنگ What’s It All About- گروه Black Harmony
فیلم Burning An Illusion (محصول 1981)
کارگردان: منلیک شاباز
آهنگ Natural Mystic- باب مارلی و گروه The Wailers
فیلم Countryman (محصول 1982)
کارگردان: دیکی جابسون
آهنگ Youth Of Eglington- گروه Black Uhuru
فیلم The Lunatic (محصول 1991)
کارگردان: لول کِرِمه
آهنگ Welcome To Jamrock- دیمین مارلی
فیلم Shottas (محصول1992)
آهنگ Dencehall Queen- Beenie Man و Chevelle Franklyn
فیلم Dancehall Queen (محصول 1997)
کارگردان: ریک الگود
آهنگساز: والی بادارو
آهنگ One By One- کِی-مانی مارلی و شرن اندرسون
فیلم One Love (محصول 2003)
کارگردان: ریک الگود
آهنگ Prophesy- فابین میراندا؛
فیلم Yardie (محصول 2018)
کارگردان: ادریس البا
آهنگساز: دیکون هینچلیف
برگرفته از وبسایت udiscovermusic.com ؛