آهنگسازی بازی و تکنیک‌های موفقیت؛

کیارش رمضان‌نژاد - چهارشنبه، 4 دی 1398

اگر چه ساخت موسیقی برای بازی‌های کامپیوتری تفاوت چندانی با آهنگسازی برای فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی ندارد. با این حال آهنگسازی در این حوزه فوت و فن‌های خاص خودش را می‌طلبد تا موسیقی بی‌کلام ساخته شده برای بازی‌های کامپیوتری را از موسیقی متن در سینما یا تلویزیون متمایز کند و نوایی از تازگی و مدرن بودن به این موسیقی ببخشد. همین مسأله آهنگسازی برای بازی‌های کامپیوتری را به عرصه‌ای نفس‌گیر برای آهنگسازان تبدیل کرده است. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا شما را با ترفندهایی که برای کسب موفقیت در زمینه‌ی آهنگسازی بازی آشنا کنیم.

آهنگسازی بازی و گوش شنوا برای سازندگان بازی؛

آهنگسازی بازی

همانطور که وظیفه‌ی آهنگساز موسیقی متن برای سینما یا تلویزیون همکاری با کارگردان و برآوردن نیازهای هنری خالق اثر است. آهنگساز بازی نیز باید این توانایی را داشته باشد تا مطابق سلیقه و نیاز سازندگان بازی، موسیقی را بسازد که بتواند به خوبی بیان‌کننده احساس بازی ساخته شده باشد. برای این منظور آهنگسازان بازی باید گوش شنوایی داشته باشند تا با حوصله و دقت به توضیحات سازندگان بازی گوش کنید. توجه داشته باشید که با این کار تنها لبخند رضایت را بر لبان مشتری خود نمی‌نشانید بلکه علاوه بر آن به شما در خلق آثاری فاخر و باکیفیت نیز کمک می‌کند. همکاری با سازندگان بازی‌ها پرده‌ی آخر شنیدن صدای مشتری نیست و این مسأله برای آهنگسازان بازی‌های کامپیوتری جزئیات بیشتری را هم شامل می‌شود. برای مثال اگر موسیقی متن یک بازی کامپیوتری علاوه بر موسیقی بی‌کلام شامل ترانه‌ی باکلام هم باشد، از شما به عنوان اهنگساز اثر انتظار می‌رود تا علاوه بر آهنگساز به دقت به صحبت‌های ترانه‌سرا و خواننده‌ی ترانه‌ای که قرار است، موسیقی متن آن را بسازید گوش کنید تا اثر شما ضمن آنکه با بازی مورد نظر همخوانی داشته باشد،‌ به خوبی حس ترانه و ترانه‌خوان را نیز منتقل کند. حتی گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید تا خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و برای آهنگ‌هایتان ترانه هم بسرایید.

آهنگسازی بازی و موسیقی در خدمت بازی‌سازی؛

آهنگسازی بازی

در مقام آهنگساز بازی باید همیشه مراقب باشید تا آهنگ‌های شما در سایه‌ی فضای بازی قرار بگیرند و تمرکز بازیکنان را از سمت و سوی بازی به خود جلب نکنند. در واقع آهنگی که می‌سازید باید به گونه‌ای باشد که با صحنه‌های بازی هماهنگ باشد نه اینکه به مقابله با فضای خلق شده در بازی بپردازد. در چنین شرایطی موسیقی شما باید به پیشبرد روند داستانی بازی کمک کند و احساس قهرمانان و ضد قهرمانان را به روشنی به بازیکنان منتقل کند. در این راه هیچ اشکالی ندارد که از موسیقی بهترین بازی‌های کامپیوتری تأثیر بپذیرید یا اینکه به سراغ سبک‌های پرطرفدار موسیقی بروید.  

آهنگسازی بازی و پادشاهی ملودی؛‌

آهنگسازی بازی

زمانی که صحبت از ساخت موسیقی برای بازی‌های کامپیوتری به میان می‌آید، آهنگسازان باتجربه در عرصه‌ی بازی و بازی‌سازی پیشنهاد می‌کنند که مستقیم سراغ کاردانان برویم و برای خلق آثار بهتر از آهنگسازان ژاپنی ایده بگیریم. در واقع در آهنگسازی بازی‌های کامپیوتری با دو رویکرد کاملا متفاوت از سوی آهنگسازان غربی و موسیقی‌دانان ژاپنی روبه‌رو هستیم،‌ به این معنا که آهنگسازان غربی در ساخت موسیقی بازی خط و ربط روایت داستانی محصول را دنبال می‌کنند،‌اما آهنگسازان ژاپنی با تأکید هنرمندانه بر روی ملودی داستان بازی را با موسیقی شنیدنی خود به پیش می‌برند. به همین دلیل نیز اگر همین حالا که مشغول خواندن این مقاله هستید با تم‌های موسیقایی مورد علاقه خود در دنیای بازی فکر کنید، تم‌های بازی‌هایی مانند سوپرماریو، پوکمن،‌ زلدا و بازی تتریس به ذهنتان می‌رسد که همگی آهنگسازانی ژاپنی دارند و به خاطر ملودیشان شنیدنی شده‌اند.

پس جای تعجب نیست که آهنگ خاطره‌انگیز این بازی‌ها در ذهن بازیکنان نقش ببندند و حتی پس از خاموش شدن کنسول بازی در ذهن مخاطب به نواختن ادامه دهند. به عنوان مثال می‌توانید به آثار استادانی همچون Koji Kondo (آهنگساز بازی سوپر ماریو)، Nobuo Uematsu و Yoko Shimoura برای کسب ایده‌های ناب موسیقیایی مراجعه کنید.

آهنگسازی بازی و معجزه‌ی تمرین و تکرار؛

آهنگسازی بازی

به عنوان یک آهنگساز حتما از گوش دادن به آثار آهنگسازان کلاسیک تاریخ موسیقی لذت می‌برید و هزاران نکته‌ی ظریف می‌آموزید، اما برای آهنگسازان بازی تنها گوش دادن به آثار استادان موسیقی کلاسیک کافی نیست و در کنار آن لازم است تا با دقت و مداوم کارهای آهنگساز مورد علاقه‌تان را گوش کنید و با تجزیه‌ی و تحلیل دقیق آثار هنرمند محبوبتان تمام تکنیک‌های آهنگسازی این هنرمندان را کشف کنید.

این شیوه بهترین تمرین برای تقویت مهارت شنیدن در موسیقی است و به شما در مقام آهنگساز کمک می‌کند تا ارتباط میان ملودی‌ها، آکوردها و ژانرهای مختلف را در بازی‌های کامپیوتری تشخیص دهید و متناسب با ژانر بازی که قرار است برای آن موسیقی خلق کنید، بهترین ملودی را بنوازید.

مورد دیگری که به شما کمک می‌کند تا در دام تکرار نیفتید و با ملودی‌های یکسان اعتبار کاری خود را به عنوان آهنگساز زیر سؤال نبرید، شناختن سبک کاری، امضای هنری و عادات آهنگسازی خودتان است. زیرا بدین ترتیب تشخیص خواهید داد که به دلیل علاقه‌مندی شخصی خود بیش‌تر تمایل به تکرار کدام ویژگی‌ها در سبک کاری خود دارید و با شناخت این ویژگی‌ها از تکرارهای ملال‌آور پرهیز کنید.

آهنگسازی بازی و پیمودن مسیر موفقیت؛‌

آهنگسازی بازی

بهترین آهنگسازان بازی همواره از زوایای مختلف فرآیند آهنگسازی پروژه‌های خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند و موارد زیر را در اولویت برنامه‌ی آهنگسازی خود قرار می‌دهند.

کدام ژانر یا سبک موسیقی برای بازی کامپیوتری طراحی شده مناسب‌تر است؟

بعد از ساخت موسیقی متن تا چه میزان آهنگ ساخته شده با جلوه‌های صوتی بازی هماهنگ است؟

آیا قرار است موسیقی متن ساخته شده در طول بازی تکرار شود؟ هر بازیکن به طور متوسط چند مرتبه در هر جلسه از بازی خود موسیقی متن ساخته شده را می‌شنود؟ موسیقی بازی ساخته شده آزاردهنده نیست و یا تمرکز بازیکنان را بر هم نمی‌زند؟

تجربه‌ی شما به عنوان آهنگسازی جوان در دنیای بازی‌های کامپیوتری چگونه بوده است؟‌ تجربیات خود را با ما و مخاطبان وب‌سایت ملودایو در زمینه‌ی آهنگسازی برای بازی‌های کامپیوتری از طریق بخش نظرات سایت در میان بگذارید؟

برگرفته از وب‌سایت musical-u.com ؛