در جستجوی ناکجا آباد و آهنگسازی به سبک یان کاچماریک؛

الهام ربیعی - دوشنبه، 18 آذر 1398

یان آندرژی پاول کاچماریک Jan Andrzej Paweł Kaczmarek آهنگساز و موسیقی‌دان لهستانی‌تبار است که تا کنون برای بیش از پنجاه فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و فیلم مستند آهنگسازی کرده است. پدربزرگ او ویولونیست بود و در سالن‌های تئاتر با آهنگسازان محلی همکاری می‌کرد. یان در کودکی مهمان دائم فیلارمونیک پوزنان بود و در آنجا سمفونی‌های زیادی شنید. در همان دوران شروع به نواختن پیانو کرد و اولین موفقیتش را زمانی کسب کرد که هنوز دانش‌آموز دبیرستان بود و آهنگسازی سرود مدرسه را به عهده گرفت؛ بعد از آن برای تئاتر مدرسه نیز آهنگسازی کرد. بعد از دبیرستان برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه آدام میتسکیه‌ویچ رفت.

«در آن زمان لهستان هنوز کشوری سوسیالیستی بود و شانس پیدا کردن کار دیپلماتیک به سختی ساختن موسیقی نوآورانه بود. من هنوز جوان بودم و هیچ ایده‌ای در مورد آینده‌ام نداشتم، اما شانس آوردم و با یرژی گروتوفسکی-کارگردان تئاتر- آشنا شدم. او به ما درام و آزادی بیان تدریس می‌کرد. از نظر جنبش‌های تئاتری اواخر دهه هفتاد، موسیقی اهمیت بسیاری داشت. با خودم فکر کردم برای تمرین آزادی بیان باید از استعدادم در زمینه نوشتن و نواختن موسیقی استفاده کنم. برای یک شرکت زیرزمینی شروع به نوشتن موسیقی کردم. سپس یک مینی‌ارکستر بنام The Orchestra of the Eight Day تشکیل دادم.»

یان کاچماریک و آهنگسازی برای تئاتر؛

یان کاچماریک

موفقیت در موسیقی حرفه‌ای کاچماریک زمانی رخ داد که او وارد گروه تئاتر آوان‌گاردی شد که یرژی گروتوفسکی آن را اداره می‌کرد. در سال 1977 میلادی به مدت دو سال با Teatr Ósmego Dnia همکاری و سپس ارکستر خود را تأسیس کرد. کاچماریک و گروهش تور آمریکا را با موفقیت برگزار کردند، این تور منجر به ضبط اولین آلبوم این هنرمند شد.

در سال 1989 میلادی کاچماریک به لس‌آنجلس رفت و در آنجا شروع به ضبط موسیقی برای سونی کلاسیکال، دکا، وارسه سارابانده و چند شرکت دیگر کرد. علاوه بر این به برگزاری کنسرت‌هایی در آمریکا و اروپا پرداخت. در سال 2004 میلادی به منظور سازماندهی زندگی فرهنگی شهر، انستیتو روزبیتک را در شهر پوزنان تأسیس کرد. او همچنین عضو آکادمی فیلم آمریکا، آکادمی فیلم اروپا و آکادمی فیلم لهستان است.

«به نظر من بدترین اتفاق زمانی می‌افتد که با کارگردانی سر و کار داشته باشید که نداند چه می‌خواهد. در آن صورت آهنگساز گیج می‌شود و کار نتیجه خوبی نخواهد داشت.»

یان کاچماریک

کارهای کاچماریک عبارتند از سمفونی و موسیقی متن تئاتر و کارگردانی چند نمایش مولتی‌‌مدیا. در سال 1992 میلادی او جایزه Drama Desk را که توسط منتقدان نیویورک به بهترین موسیقی تئاتر اهدا می‌شد، دریافت کرد. بعد از این جایزه بود که او همکاری‌اش را با آگنیشکا هولاند آغاز کرد و برای فیلم‌های کسوف کامل، میدان واشنگتن و معجزه موسیقی متن ساخت. سپس برای فیلم روح‌های گمشده به کارگردانی یانوش کامینسکی و فیلم Quo Vadis به کارگردانی یژی کاوالروویچ آهنگسازی کرد.

«برای نوشتن موسیقی هیچ فرمول علمی یا ریاضیاتی وجود ندارد. من فقط موسیقی‌ای را که در همه جا بصورت نامرئی وجود دارد، شکار می‌کنم و خودم را به یک جریان خلاق می‌سپارم.»

یان کاچماریک و کسب جایزه اسکار؛

یان کاچماریک

کاچماریک در سال 2005 میلادی یعنی همان زمانی که برای فیلم در جستجوی ناکجاآباد برنده اسکار بهترین موسیقی متن شد، به عنوان یک آهنگساز خلاق و آوارنگارد جایگاه ویژه‌ای در صنعت فیلمسازی به‌دست آورد. در سال 2011 میلادی انستیتو آدام میتسکیه‌ویچ سفارش ساخت موسیقی روی شاهکار حماسی میتسکیه‌ویچ را به کاچماریک داد. این قطعه معروف توسط فیلارمونیک ملی ورشو اجرا شد. از دیگر آثار یان کاچماریک می‌توان به ساخت موسیقی برای فیلم‌های همزاد، بی‌وفا، بازدیدکننده، غروب، هاچی:داستان یک سگ و قلب بی‌باک ایرنا سندلر و ساخت موسیقی برای چندین سریال از جمله پینوکیو، دختری شبیه من و گهواره خالی اشاره کرد.

«اولین بار که به موسیقی فیلیپ گلس در فیلم ساعت‌ها گوش دادم، احساس کردم موسیقی خودم را می‌شنوم. این موسیقی دقیقا به همان روش که من آهنگ می‌سازم، ساخته شده بود. حیرت‌انگیز بود.»

برگرفته از وب‌سایت culture.pl ؛‌