• loading

    loading

    0:00

معرفی سبک موسیقی کودکان (Kids and Children Musics)

زری هاشمی

چهارشنبه، 30 آبان 1397

اواخر قرن 19 ام و اوايل قرن 20 ام میلادی زمانی است که برای شکل‌گیری سبک موسیقی کودکان در تاریخ موسیقی ثبت شده است.

هنرمندان معروف سبک موسیقی کودکان؛‌

جو راسپو، جف ماس، بابي ساسر، رافي، فرد پنر، شارون، لوئيس و براون،  التون جان، تيم رايس، The Dirty Socks Funtime، Dan Zanes ، Parachute Express، كتي بالينگر، لوري بركنر، جيمي بافت، فرانك ترنر، كرپلانكس از جمله هنرمندان بنام ژانر موسيقي كودكان به حساب می‌آیند.

شاخصه های اصلی سبک موسیقی کودکان؛‌

سبک موسیقی کودکان

موسیقی کودکانه به منظور آموزش و سرگرم كردن كودكان طراحي شده است. بسياري از موسيقي‌هاي كودكان براي سنين دبستاني و پيش دبستاني ساخته شده‌اند. اين نوع موسيقي داراي ترانه‌هاي جذاب و ساده است كه براحتي مي‌توان با آنها همخواني كرد يا داراي داستان‌هاي جذاب هستند كه معمولاً با يك كتاب داستان همراه هستند. موسيقي كودكان لطيفه‌گو، جاذب و  به‌يادماندني است و هرگز به كودكان محدود نمي‌شود. موسيقي كودكان اغلب به منظور آموزش كودكان تنظیم می‌شود و به صورت سرگرم‌كننده درباره‌ی فرهنگ، ساير فرهنگ‌ها، رفتار درست، حقايق و مهارت‌ها خلق مي‌شود. در همین زمینه ژانر كاملي از موسيقي آموزشي وجود دارد كه شديداً در حال گسترش است.   

ژانرهای زير مجموعه ژانر موسیقی کودکان؛‌

لولابيس (Lullabies)، نرسري رايمز (Nursery Rhymes)، سينگ الانگ (Sing-Along)، داستان‌ها (Stories)، جنتل/لولابي (Gentle/Lullaby)، سرزنده Lively، Quirky/Funny؛‌

واقعیت‌های جذاب در مورد سبک موسیقی کودکان؛

سبک موسیقی کودکان

همگی ما به نوعی با هنر موسیقی انس و الفت داریم و هر کداممان به نحوی علاقه‌ی خود را به موسیقی ابراز می‌کنیم، حال این علاقه ممکن است که از طریق نوازندگی یا خوانندگی باشد یا اینکه تنها با شنیدن قطعات زیبا حاصل شود. به همین دلیل نیز آموزش هنر موسیقی به کودکان به ویژه از سنین کودکی به ارتقای سطح کیفیت زندگی کودکان منجر می‌شود و حتی فرآیند یادگیری کودکان در سایر زمینه‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید تا با برخی از مزایای آموزش هنر موسیقی به کودکان بیشتر آشنا شوید.

سبک موسیقی کودکان و بهبود توانایی حافظه؛‌

سبک موسیقی کودکان

آموزش موسیقی به کودکان به تقویت نیروی حافظه‌ی آن‌ها منجر می‌شود، زیرا با وجود اینکه این نوازندگان کم سن و سال برای نواختن ساز خود از ورقه‌های نت‌نوسی استفاده می‌کنند، اما در این شرایط نیز کودکان نوازنده به صورت مداوم از حافظه‌ی خود یاری می‌گیرند تا نت‌ها را بنوازند و همین مسأله باعث تقویت نیروی حافظه‌ای می‌شود که در زندگی روزمره نیز کاربردهای فراوانی دارد.

سبک موسیقی کودکان و تقویت مهارت‌های زبانی و منطقی؛

سبک موسیقی کودکان

همان ناحیه‌ای که در مغز وظیفه‌ی پردازش مهارت‌های زبانی و منطقی را بر عهده دارد،‌ در یادگیری و تقویت مهارت‌های موسیقیایی نیز نقش دارد، به همین دلیل هر تلاشی که به تقویت مهارت‌های موسیقیایی منجر شود، ناخودآگاه تقویت توانمندی‌های زبانی و منطقی را نیز به دنبال خواهد داشت. قسمت چپ مغز که مخصوص مهارت‌های زبانی و منطقی است،‌ اگر در سنین کودکی یادگیری موسیقی را تجربه کند،‌ بهتر رشد و توسعه پیدا می‌کند.

سبک موسیقی کودکان و بهبود هماهنگی‌های رفتاری؛‌

سبک موسیقی کودکان

هنر موسیقی از برخی جهات به تمرین‌های ورزشی شباهت دارد و به همین دلیل نیز سبب بهبود حرکات رفتاری هنرجو و به ویژه هماهنگی حرکات دست با چشم‌ها می‌شود. ورزش و موسیقی هر دو از جمله فعالیت‌های فیزیکی هستند که هماهنگی را در میان اعضای بدن کودکان افزایش می‌دهند.

سبک موسیقی کودکان و کارآیی بهتر کودک؛

سبک موسیقی کودکان

یادگیری هنر موسیقی در سنین پایین کمک می‌کند تا کودکان کارآمدی بیشتری در فعالیت‌های خود داشته باشند. زیرا یادگیری موسیقی روحیه‌ی کمال‌طلبی و خودکاری را در کودکان افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا کودکان به نتایج متوسط و دم دستی راضی نباشند و برای رسیدن به بهترین‌ها تلاش کنند.

سبک موسیقی کودکان و توانایی خودتنظیمی؛‌

سبک موسیقی کودکان

کودکانی که در نواختن یکی از سازهای موسیقیایی توانا می‌شوند، درس‌های گرانبهایی را در زمینه‌ی خود تنظیمی می‌آموزند. زیرا در چنین شرایطی کودک می‌آموزد تا هر روز زمان مشخصی را به آموختن موسیقی اختصاص دهد و زیرا کودک یاد می‌گیرد که بدون مدیریت زمان و فعالیت‌های خود به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.

سبک موسیقی کودکان و بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان؛

سبک موسیقی کودکان

آمارها نشان می‌دهد که آن دسته از کودکانی که در کنار تحصیل درس‌های عمومی مدرسه، به یادگیری یکی از سازهای موسیقی نیز مشغول هستند، در مقایسه با هم‌کلاسی‌های غیر هنرمند خود نتایج بهتری در آزمون‌ها و امتحانات مدرسه کسب می‌کنند و احتمال قبولی این دسته از کودکان در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی نیز بیشتر است.

سبک موسیقی کودکان و موفقیت‌ در آزمون‌های ورودی دانشگاهی؛‌

تحقیقات نشان می‌دهند که آن دسته از داوطلبان ورود به دانشگاهی که در کودکی نوازندگی یک ساز را آموخته‌اند در مقایسه با سایرین نمره و یا رتبه‌ی بهتری در آزمون‌های ورودی دانشگاهی کسب می‌کنند. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهند که یادگیری موسیقی در سنین کودکی تأثیر قابل توجهی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

سبک موسیقی کودکان و مشارکت در کارهای گروهی؛‌

سبک موسیقی کودکان

این تنها ورزش‌های تیمی نیست که ارزش مشارکت در کارهای گروهی را به کودکان ثابت می‌کنند،‌ بلکه نوازندگی،‌ آهنگسازی و هنر موسیقی نیز در ترغیب کودکان برای مشارکت در کارهای گروهی تأثیری بسزایی دارد. کودکانی که برای نوازندگی در ارکسترهای موسیقی تمرین می‌کنند و یا سعی می‌کنند تا همراه نوازندگان دیگر یک گروه موسیقی تشکیل دهند، یاد می‌گیرند تا چگونه برای رسیدن به هدف مورد نظرشان با دیگران همکاری کنند و تا رسیدن به هدف از کار گروهی دست نکشند.

سبک موسیقی کودکان و تقویت روحیه‌ی رقابت‌جویی؛‌

استاد شدن در نوازندگی یک ساز، هدفی دشوار اما دست یافتنی است و یادگیری نواختن قسمتی کوتاه از یک قطعه‌ی سخت نیز چنان اعتمادبه‌نفسی در ذهن کودک ایجاد می‌کند که وی را برای رقابت در هر میدانی آماده خواهد کرد.

سبک موسیقی کودکان و تقویت تفکر خلاق؛

کودکانی که دستی در هنر به طور عام و موسیقی به طور خاص دارند، یاد می‌گیرند تا خلاقیت را چاشنی تفکر خود کنند. بنابراین تفکر خلاق نیز یکی دیگر از مزایایی است که کودکان هنگام یادگیری موسیقی به آن دست پیدا می‌کنند. تفکر خلاق از جمله مهارت‌های زندگی است که در قالب توانایی حل مسأله در تمام مراحل زندگی به کمک افراد خواهد آمد.

سبک موسیقی کودکان و توسعه‌ی قوه‌ی تخیل کودکان؛

آموزش موسیقی به کودکان از سنین پایین باعث می‌شود تا کودکان از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود حس مثبتی نسبت به یادگیری بدست بیاورند. یادگیری موسیقی در سنین پایین سبب می‌شود تا کودکان برای یادگیری قطعات جدید و سازهای مختلف کنجکاو شوند و همین موضوع میل به یادگیری را در وجود آن‌ها زنده نگه می‌دارد.

برگرفته از وب‌سایت bivem.net ؛