• loading

    loading

    0:00

معرفی سبک موسیقی ترنس (Trance) به همراه چند قطعه

زری هاشمی

یک‌شنبه، 27 آبان 1397

سبک موسیقی ترانس به صورت كاملاً خودجوش، براي اولين بار در اواخر دهه‌ی 1980 تا اوايل دهه‌ی 1990میلادی در اروپا (آلمان) شروع شد و امروزه يكي از سبک‌های تأثيرگذار در عرصه‌ی موسيقی است.

موقعيت مكانی سبک موسیقی ترنس (Trance) ؛‌

سبک موسیقی ترنس از جمله معدود ژانرهای موسیقی است که برای اولین بار در قاره‌ی اروپا (کشورهای آلمان، بلژيك و هلند) مطرح شده است.

سازهای مهم ژانر موسیقی ترنس (Trance) ؛‌

معرفی ژانر موسیقی ترنس (Trance)

سينتی سايزر، كيبورد، درام ماشين (Drum Machine)، سيكوئنسر، سمپلر، دي جي كنترلر.

هنرمندان معروف سبک موسیقی ترنس (Trance) ؛‌

تيستو، برايان ترانسيو (BT)، ژل ون دايك، آرمين ون بورن، كريو استاتيس، انرژي 52، دي جي گلوم، شاون بيكر، اندي جي پاول، ماركو بيلي، پارا ايكس، ماركوس شولتز، رنه ابليز، بوبينا، اسكوتر؛

شاخصه‌های اصلی ژانر موسیقی ترنس (Trance) ؛‌

معرفی ژانر موسیقی ترنس (Trance)

سبک ترنس به عنوان يك سبک ملودیک، سبكی نسبتاً آزاد در موسيقی است و تا حدی نیز تحت تأثیر موسيقی هاوس بوده است. يک قطعه‌ی ترنس معمولاً متشكل از يك باس لاين و درام پاترن (Drum pattern) است كه غالباً داراي اسنير (snare) يا درام ضربه‌ای (kick drum roll) است. این عناصر شنیداری برای مشخص ساختن لحظات مهم و احتمالاً براي ايجاد بافت و ارتقاء ريتم است. ولی تمام موسيق‌يهای ترنس را نمي‌توان به اين صورت توصيف كرد.

ژانر ترنس مي‌تواند بسيار انرژی‌بخش يا Chill Out باشد. ترک های ترنس اغلب كوردهاي ماژور و مينور را براي ايجاد صدای اپيک مشابه با موسيقی ارگان كلاسيک با هم مي‌آميزند. 

معرفی ژانر موسیقی ترنس (Trance)

با وجود اينكه ترنس از هاوس و تكنو مشتق شده است، ولي اين به معناي شباهت اين ژانر به تكنو و هاوس نيست و سبك‌هاي هاوس و تكنو تنها عوامل بوجود آورنده اين ژانر بوده‌اند.

يكي ديگر از بنیان‌های اساسي ترنس اين است كه اين ژانر از مذهب و ريشه‌هاي روحاني شرقي و فرهنگ كهن مشرق‌زمين نشأت گرفته است. از نقطه نظر آهنگسازان ويژگي‌هاي خاص ترنس عبارتند از ريفت، رول، بريك داون، بيلد آپ، آنثيم، كوردهاي مينور و ماژور به شدت در هم آميخته، سمژل‌هاي كوتاه غالباً در ميان نت‌هاي 16 و 32 ام.  

با وجوديكه هاوس يكي از ژانرهاي توسعه يافته موسيقي است ولي هرگز  داراي ويژگي آپ ليفتينگ  متعالي ساختن (uplifting) و یا احساساتي ساختن همانند ترنس نيست و داراي هيچكدام از مشخصات ويژه‌ی فوق نيست، بطوريكه اگر به يك ترك هاوس يكي از كيفيات و ويژگيهاي اصلي ترنس اضافه شود آن ترك ديگر هاوس نبوده و در ابتدا به ژروگرسيو هاوس و سپس به ترنس تغيير مي‌كند.              

ژانرهای زير مجموعه سبک موسیقی ترنس (Trance) ؛

معرفی ژانر موسیقی ترنس (Trance)

پروگرسيو ترنس، تك ترنس، امبينت ترنس، اسيد ترنس، سيكديليك ترنس، گوا ترنس، دريم ترنس، بالياريك ترنس، امبينت ترنس، هارد ترنس، آپ ليفتينگ، يورو ترنس، وكال از جمله ژانرهای زیرمجموعه‌ی ژانر موسیقی ترنس (Trance) محسوب می‌شوند.

ژانر های مرتبط با سبک موسیقی ترنس (Trance) ؛ 

هاوس، تكنو؛‌

سبک موسیقی ترنس (Trance) و افزایش کارآیی مغز انسان؛

سبک موسیقی ترنس (Trance)

همیشه در زندگی کارهای پیچیده و سختی وجود دارند که برای به سرانجام رساندن این کارها نیازمند بهره‌گیری از توانمندی ذهنی خود هستیم، به همین دلیل نیز همواره از راهکارهایی که بتوانند بهره‌وی فعالیت‌های ذهنی را افزایش دهند،‌ استقبال می‌کنیم.

به همین دلایل در ادامه‌ی معرفی سبک موسیقی ترنس قصد داریم تا در مورد ژانر موسیقی صحبت کنیم که حال و هوای شما را تغییر می‌دهد و کارآمدی مغز شما را افزایش می‌دهد. حتما حدس زده‌اید که این ژانر موسیقی، ‌همان سبک موسیقی ترنس است که تأثیر غیر قابل انکاری بر افزایش کارآیی مغز انسان دارد.

سبک موسیقی ترنس (Trance) و بهبود عملکرد مغز؛

 موسیقی ترنس (Trance)

سبک موسیقی ترنس از جمله ژانرهای موسیقی است که بیش از یک دهه پیش در کشور آلمان ساخته شد و به عنوان زیر مجموعه‌های موسیقی الکترونیک و Electronic Dance Music شناخته می‌شود. با این توضیحات این پرسش مطرح می‌شود که سبک موسیقی ترنس چگونه توانمندی‌های مغز انسان را افزایش می‌دهد.

سبک موسیقی ترنس از جمله ژانرهای موسیقی است که فراز و فرودهای موسیقی زیادی دارد و با اینکه پخش بیت‌ها هیچ وقت در آهنگ‌های این سبک متوقف نمی‌شود، اما در ساخت موسیقی بی‌‎کلام و با کلام این سبک موسیقی از سازهای متداولی مانند پیانو و گیتار و حتی ویولن در کنار سینتی سایزر استفاده می‌کند.

تأثیر سبک موسیقی ترنس (Trance) بر توانایی ذهن؛

سبک موسیقی ترنس هم می‌تواند به صورت بی‌کلام و هم به صورت باکلام ساخته شود و معمولا در ترانه‌های این سبک موسیقی از موضوعاتی مانند عشق و موفقیت سخن گفته می‌شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های سبک موسیقی ترنس را فهرست‌وار مرور می‌کنیم تا نقش این سبک در بهبود کارآیی مغز انسان روشن‌تر شود.

سبک موسیقی ترنس (Trance) همواره ضرباهنگ و بیت دارد.

در سبک موسیقی ترنس (Trance) از ترانه‌های انگیزشی به کرات استفاده می‌شود.

در سبک موسیقی ترنس (Trance) از ترکیبی جذاب از سازهای مختلف در کنار یکدیگر استفاده می‌شود.

قطعات سبک موسیقی ترنس (Trance) مدت زمان زیادی دارند و گاهی اوقات تا یک ساعت طول می‌کشند.

فراز و فرودهای موسیقیایی از جمله ویژگی‌های سبک موسیقی ترنس (Trance) محسوب می‌شود.

تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند تا از سبک موسیقی ترنس،‌ ژانر مؤثری برای بهبود کارآیی مغز بسازند.  

سبک موسیقی ترنس (Trance) چگونه بر سرعت عمل افراد می‌افزاید؟

 موسیقی ترنس (Trance)

سبک موسیقی ترنس جزو آن دست از موسیقی‌هایی است که وقتی تصمیم دارید تا در تمرینات ورزشی رکوردهای سریع‌تری از خود بر جای بگذارید یا اینکه گزارش خود را با سرعت بیشتری بنویسید و آماده کنید به کارتان می‌آید، در ادامه دو دلیل که این ویژگی را در سبک موسیقی ترنس برجسته‌تر می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:‌

قطعات سبک موسیقی ترنس بلند هستند پس انجام کارهای طولانی را تشویق می‌کنند. به دلیل اینکه تقریبا تمامی آهنگ‌های بی کلام یا با کلامی که در سبک موسیقی ترنس ساخته می‌شوند، بلند هستند این قبیل موسیقی‌ها برای انجام کارهای طولانی بسیار مناسب هستند و کمک می‌کنند تا گذر زمان را فراموش کنیم.

ضرباهنگ سبک موسیقی ترنس و ترانه‌های این سبک موسیقی نحوه‌ی تفکر را تغییر می‌دهند و سرعت ذهن را بیشتر می‌کنند.

 موسیقی ترنس (Trance)

بیت‌های سبک موسیقی ترنس از طریق فعل و انفعالات شیمیایی تغییراتی در مغز شما به وجود می‌آورند که کارآیی و سرعت مغز شما بیشتر می‌شود. هر کدام از ما سلیقه‌ی موسیقیایی خاص خود را داریم و از هنرمند و سبک خاصی بیشتر لذت می‌بریم. اما به هر حال این نکته را نمی‌توانیم انکار کنیم که برخی از سبک‌های موسیقی برای افزایش کارآیی مغز مناسب نیستند، سبک‌هایی مانند رگه،‌ سول و ... از جمله ژانرهایی هستند که هنگام انجام تمرین‌های سخت ورزشی کمکی به شما نمی‌کنند. برای مثال سبک موسیقی رگه یا رگی شما را آرام و آسوده خاطر خواهد کرد اما شوقی برای بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر در وجود شما ایجاد نخواهد کرد.

این نکته کلیدی را نیز از یاد نبرید که در هنگام انجام کارها هر سبک موسیقی که گوش کنید بر روی عملکرد مغز شما تأثیری خواهند داشت، اما در این میان تأثیر سبک موسیقی ترنس ماندگارتر و کارآمدتر خواهد بود. بنابراین حتی اگر جزو طرفداران موسیقی ترنس هم نیستید، اگر دنبال موسیقی می‌گردید تا در انجام کارها به شما کمک کنند و سرعت عملتان را افزایش دهند، ناگزیر به اضافه کردن قطعات سبک موسیقی ترنس به پلی لیست خود هستید.

برگرفته از وب‌سایت transcendyourlimits.com ؛‌