طرز نواختن ساز فيلد درام (Field Drum)
تكنيكهاي نواختن تنور درام ميتواند شبيه اسنير درام باشد ولي سيكوئنسهاي پيچيده همانند آنچه كه روي درام كوچكتر ديده ميشود معمولاً لازم نيست. مهمترين و مؤثرترين تكنيك در زمينه تنور درام roll است.
استروكهاي تك، صدايي كوتاه دارند و با دست چپ يا دست راست هر كدام كه درامر ترجيح دهد، نواخته ميشوند. درامر از جهش برگشتي استيك استفاده ميكند كه به آن بعد از اولين ضربه اجازه جهش برگشتي مجدد با وارد كردن فشار با انگشت ميدهد.
توالي از ضربهاي تك با دست چپ و راست به صورت متناوب (LRLR) يا به صورت تركيبي از استروكهاي تك و دوبل (LRRLRR يا RLLRLL) نواخته ميشوند كه بستگي به ريتم، آكسان و تمپو دارند. تكرارها مي توانند در يك تمپوي خيلي سريع تا سرعت رول انجام شوند. Paradiddle نوعي از تكرار آكساندار همراه با ريتم است.
در ميان تكنيكهاي معمول تنور درام است.
Flam در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
يك بيت ضعيف به عنوان يك نت زينت قبل از لاستروك اصلي نواخته ميشود (1R يا rL).
Drag در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
دو بيت ضعيف به صورت نتهاي زينت قبل از استروك اصلي چه به عنوان استروكهاي تك (1rL يا R1r) يا به عنوان استروك دوبل (rrL يا llR) نواخته ميشوند.
سه استروك ruff در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
سه بيت ضعيف به صورت نتهاي زينت قبل از استروك اصلي نواخته ميشوند: سه استروك تك متناوب يا يك استروك دوبل به علاوه يك استروك تك. در تمپوهاي خيلي سريع، سه نت زينت ميتوانند به صورت يك تريل اتحاد نواخته شود.
چهار استروك ruff در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
چهار بيت ضعيف قبل از استروك اصلي. انواع ممكن: استروكهاي تك متناوب (1r1rL يا rlrlR) يا دو استروك دوبل (11rrL يا rrllR). در تمپوهاي خيلي سريع درامرها ممكن است نواختن چهار نت زينت را به عنوان يك تريل اتحاد انتخاب كنند.
اين تاكنيك يكي از تكنيكهاي اساسي درام زدن است كه عموماً در موسيقي نظامي نواخته ميشود. يك فيگور ريتميك كه مابين يك جفت از استروكهاي تك و استروك دوبل (double stroke):L R LL R L RR L R LL R L RR تعریف میشود. اين امر به درامر امكان بداههنوازی را میدهد.
درامر به batter head با استيك ضربه ميزند، البته تا حدي كه از نظر ارزش نت اجازه برگشت را داشته باشد. Ruffهاي چندگانه اغلب به عنوان تريلهاي اتحاد نواخته ميشوند.
بهترين تكنيك درام زدن، يك سري از استروكهايي است كه به عنوان ضربهاي تك درك ميشوند و بدون آكسان هستند.
رولها ميتوانند به روشهاي مختلفي اجرا شوند:
به عنوان سريهاي سريع از تريلهاي اتحاد كه مابين دستهاي چپ و راست و تداخل با هم به صورت متناوب اجرا ميشوند. خيلي مهم است كه صداي استيك درام در تماس با سر شنيده نشود، كه تسلط بر آن به شدت سخت است. اين نوع از رول پرس يا closed roll ناميده ميشود.
به عنوان يك سري از استروكهاي دوبل (دو استروك يا رول مشروع). اين نوع رول يك رول سنتي است كه توسط شماري از پركاشنيستهاي اركستر ترجيح داده مي شود. اين يك رول باز است.
به عنوان سري از استروكهاي تك (رول تك استروك). اين تكنيك ريشه در تيمپاني دارد و عمدتاً توسط درامرهاي پاپ و راك در قرن بيستم اتخاذ شد.
در زمانهاي اخير، رولها معمولا به صورت تريل يادداشت ميشدند. در پارتيتورهاي قديمي آنها به صورت ترمولوها نوشته ميشدند.
سر و لبه ديواره همزمان با يك درام استيك نواخته ميشوند كه منجر به صدایی گوشخراش همانند شليك تپانچه ميشود. این تكنيك ريشه در جز دارد و اجراي دقيق آن بسيار سخت است. درامر يكي از استيكها را روي درام قرار ميدهد، بطوريكه دسته روي لبه ديواره قرار گرفته و نوك روي سر مابين مركز و لبه ديواره قرار ميگيرد. سپس اين استيك با ديگري برخورد ميكند. اگرچه افكت چندان چشمگير نيست، اين تكنيك اغلب به جاي ضربه به لبه ديواره استفاده مي شود كه شديداً اجراي دقيق آن مشكل است.
در برخي پارتيتورهاي اوليه قرن بيستم، از دستورالعمل «روي چوب» (در زبان آلماني: auf dem Holzو در فرانسه: sur le bois ) استفاده شده است. اين دستورالعمل به معناي زدن لبه ديواره روي counter hoop است كه گاهي اوقات چوبي است. امروزه حلقه چوبي يا فلزي يا ديواره در صورتي كه چوبي باشد، نواخته ميشود.
شاخصههاي صدايي ساز فيلد درام (Field Drum)؛
تيره، غمانگيز، محترم و مقدس، رعبآور، پر رونق، سخت، با عظمت، پرطنين (پر سر و صدا)، فول (كامل) از جمله توصیفاتی است که برای تعریف مشخصههای صدایی ساز فيلد درام (Field Drum) به کار میرود.
صداي تنور درام مشابه با اسنير درامي است كه روي يك محدوده صدايي پایينتر كوك شده باشد و بدون اسنير نواخته ميشود. فيلد درامي كه با اسنير نواخته ميشود، داراي صدايي شفافتر (روشنتر) است كه ابهام و غم كمتري در صدايش دارد.
با اين وجود، اسنيرها تأثير بسيار كمتري روي صداي فيلد درام نسبت به اسنير درام دارند چرا كه نميتوانند با توجه به محفظه رزونانسي بزرگ در داخل بدنه قوياً مرتعش شوند. از نظر محدوده صدايي، تنور و فيلد درام مابين اسنير درام و باس درام در محدوده C3 قرار دارند.
تركيبات صدايي در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
صداي عميق و پرطنين وغمانگيز اين ساز به اين معنا است كه تنور درام عمدتاً براي ايجاد فضاي جنگي بكار ميرود. كه اين امر مرتبط با عملكرد ساز قبل از آن لنسكوئنت درام است. به همين دليل تنور درام اغلب همراه با سازهاي برنجي، بويژه در هنگام نواختن پاساژهاي فورتيسيمو (fortissimo) نواخته ميشود.
تنور درام كم و بيش محدوده صدايي تنور را در بخش پركاشن اركستر پوشش ميدهد، در حاليكه اسنير درام با محدوده صدايي تربل (treble) و باس درام با محدوده صدايي باس مرتبط است. در اين تركيب تنور درام عمدتاً رولها (roll) را اجرا ميكند در حاليكه اسنير درام فيگورهاي آهنگين (ريتميك) را مينوازد و باس درام بيت اصلي را اجرا ميكند. علاوه بر اين افزايش تنش توسط رولهاي تنور درام، آنها همچنين از استروكهاي تك باس درام يك كيفيت rolling معين نيز استفاده ميكنند. گروه درام غالباً با تيمپاني كامل ميشود.
رولهاي تيمپاني به همراه تنور درام يك اثر افزايشي شديد توليد ميكنند كه ميتواند به كمك اسنير درام به سمت بالا تقويت شود و گسترش يابد.
نت نويسي در ساز فيلد درام (Field Drum)؛
امروزه نتنويسي براي تنور درام همانند تمامي درامها روي يك خط تك بدون كليد نوشته ميشوند. در گذشته روي خطوط حامل در كليد C (گاهي اوقات D به عنوان مثال در Gluck) نوشته ميشد. با توجه به اينكه اصطلاحات «فيلد درام» و «تنور درام» غالباً اشتباهاً هم معني در نظر گرفته ميشوند، در پارتيتور (score) بايد همواره مشخص شود كه آيا درام مورد استفاده در محدوده صدايي تنور، بايد اسنير داشته باشد يا نداشته باشد.
هنگاميكه يك تريل (ترمولو) در يك قطعه موسيقي (score) وجود دارد تصميم اينكه آيا بايد تريل را به عنوان تريل اتحاد، پرس رول يا رول باز نواخت، بستگي به تمپو (ضرب) دارد. در يك تمپوي سريع با دو استروك سريعاً متناوب يك تريل اتحاد همواره نواخته ميشود؛ press rollها و open rollها بيشتر براي roll هاي طولانيتر استفاده ميشوند.
مقالات پیشنهادی:
معرفی ساز فیلد درام (Field Drum)
تاریخچه ساز فيلد درام (Field Drum)