• loading

    loading

    0:00

معرفی گیتار کلاسیک یا اسپانيایی (Classic Guitar) با چند قطعه

زری هاشمی

یک‌شنبه، 7 بهمن 1397

گیتار کلاسیک (گیتار كنسرت، آكوستیک كلاسیک، گیتار با سيم های نایلونی يا گیتار اسپانیایی) یكی از سازهای خانواده گيتار است كه در موسیقی كلاسیک استفاده میشود. گیتار كلاسیک یک گیتار چوبی آكوستیک است كه در آن به جاي سيم‌های فلزی مورد استفاده در گيتارهای آكوستیک از سيم‌های نايلونی استفاده میشود. گيتار كلاسیک سنتی دارای دوازده پرده است و در هنگام نواختن روی پای چپ نگه داشته میشود، بنابراين دستی كه می نوازد در نزديكی پشت حفره صدا قرار مي گيرد (به اين موقعيت دست، موقعيت كلاسيک گفته می شود). گیتارهای كلاسیک مدرن در اواخر قرن نوزدهم بوجود آمدند.

معرفی گیتار کلاسیک و گیتار اسپانیایی و طبقه‌بندی گیتار کلاسیک اسپانیایی؛

گیتار کلاسیک

در تبارشناسی ساز گیتار کلاسیک و گیتار اسپانیایی استفاده از اصطلاح «گيتار كلاسيک» مي تواند به دو دليل باشد:

تكنيك انگشت‌گذاري اينسترومنتال كه در آن هر سيم با ناخن‌ها يا به ندرت با نوك انگشتان كنده مي‌شود.

مجموعه كارهای موسيقيايي كلاسيك و ساز گيتار كلاسيك و گیتار اسپانيايی؛  

اصطلاح گيتار كلاسيك مدرن گاهي اوقات براي تمايز گيتار كلاسيك از انواع قديمي‌تر كلاسيك بكار مي‌رود، كه در معنايي گسترده‌تر كلاسيك ناميده مي‌شوند.

مثال‌هاي گيتارهاي اوليه شامل گيتار رمانتيك اوليه شش سيمه (تقريباً) و گيتارهاي باروك قديمي‌‎تر با پنج دسته سيم هستند.

مواد و روش‌هاي ساخت گيتار كلاسيك ممكن است تغيير كند، ولي شكل معمول گيتار كلاسيك مدرن يا گيتار كلاسيك قديمي مشابه با گيتارهاي رمانتيك اوليه در فرانسه و ايتاليا است. سيم‌هاي گيتار كلاسيك كه زماني از روده ساخته مي‌شد در حال حاضر از پليمرهايي همانند نايلون با سيم نقره‌اي نازك كه اطراف سيم‌هاي آكوستیكي بم‌تر (قسمت باس) پيچانده شده است.

براي انواع گيتار مي‌توان يك درخت خانواده گيتار درست كرد. گيتار فلامنكو از گيتار كلاسيك مدرن گرفته شده است ولي در نوع مواد استفاده شده، ساختار و صدا تفاوتهايي دارند.

گيتار كلاسيك مدرن امروزي توسط طراحان اواخر قرن نوزدهم اسپانيا، سازنده ساز آنتونيو تارس يورادو پايه‌گذاري شد.      

تاریخچه گیتار کلاسیک (Classic Guitar)؛‌

گیتار کلاسیک یا اسپانیایی

با اینکه گيتار كلاسيك امروزه اساساً مرتبط با طراحي گيتار كلاسيك مدرن است، علاقه روزافزونی به گيتارهاي اوليه و درك ارتباط مابين رپرتوار تاريخي و دوره خاص گيتار كه در اصل از اين رپرتوار استفاده مي‌شود،‌وجود دارد.  

انواع مختلف گيتارها داراي زيبایي‌گرايي صدايي مختلف است، به عنوان مثال مشخصه‌هاي طيف رنگي مختلف (روشي كه انرژي صوتي در فركانس‌هاي پايه و اورتن‌ها پخش مي‌شود) را شامل می‌شود. اين اختلافات ناشي از اختلافات در ساختار است به عنوان مثال در گيتارهاي كلاسيك مدرن معمولاً از مقاوم سازي مختلف كه در گيتارهاي اوليه استفاده مي‌شد (آنها مقوام سازي مستحکم‌تری دارند) استفاده نمی‌شود؛ بنابراین این سازها صدای متفاوتی دارند.  

توجه به سير موازي تاريخي مابين سبك‌هاي موسيقي (باروك، كلاسيك، رومانتيك، فلامنكو و جز) و سبك «زيبايي شناختي» سازهاي موسيقي مورد استفاده جالب است؛ به عنوان مثال رابرت د ويسي (Robert de Visee) روي يك گيتار باروك با زيبايي شناختي صدايي كاملاً متنفاوت از گيتارهايی كه توسط مائورو جولياني  و لگناني اين نوازندگان از گيتارهاي قرن 19ام استفاده كردند. اين گيتارها در عوض صدايي متفاوت از مدل‌هاي تارس (Torres) كه توسط سگوويا (Segovia) دارند كه براي تفسير كارهاي رومانتيك-مدرن همانند كارهاي مورنو توروبا MorenoTorroba) مناسب هستند.

با در نظر گرفتن گيتار از ديدگاه تاريخي، ساز مورد استفاده داراي اهميتي برابر با زبان موسيقي و سبك دوره خاص دارد. به عنوان يك مثال غير ممكن است كه يك de vise يا corbetta تاريخي (آهنگسازان و گيتاريست‌هاي دوران باروك) را روي يك گيتار كلاسيك مدرن نواخت. دليل اين امر اين است كه كه گيتار باروك از دسته سيم‌ها استفاده مي‌كند، كه دو سيم نزديك به هم هستند (در اونيسون)، كه با هم پلاك مي‌شوند. اين امر به گيتارهاي باروك مشخصه صدايي و بافت تونال خالي از اشتباه مي‌دهد كه بخش جدایي‌ناپذير يك نحوه بيان هستند. علاوه بر اين زيبايي‌شناختي صدايي گيتار باروك (با وجود اور تن قوي) بسيار متفاوت از گيتارهاي كلاسيك مدرن است.

امروزه استفاده از گيتارهاي تارس و گيتارهاي پس از دوران تارس براي رپرتوار تمامي دوره‌ها گاهي اوقات با ديد منتقدانه ديده مي‌شود. گيتارهاي مدرن سبك تارس و پس از تارس (با fan-bracing و طراحي) تن (صداي) قوي و حجيمي دارند كه براي رپرتوار دوره مدرن بسيار مناسب هستند.

با این وجود که گيتارهاي كلاسيك مدرن سبك تارس و پس از دوران تارس؛  fan-bracin با گيتارهاي ladder-braced در اوايل قرن بيستم با هم وجود داشته‌اند؛ فرم‌هاي سنتي به تدريج از دور خارج شدند. برخي اين امر را به دليل محبوبيت سگوويا مي‌دانند. سبك‌هايي كه روي گيتارهاي ladder-braced بيشتر و بيشتر نامرسوم است و به عنوان مثال در آلمان نوازندگان تا حدي به سمت سبك فولك تمايل داشتند، ولي اين امر در آلمان و اتريش بومي شد و دوباره غير مرسوم شد. از طرف ديگر سگوويا در كنسرت‌ها در سراسر دنيا نواخته مي‌شود.

مقالات پیشنهادی:

ویژگی های گیتار کلاسیک یا اسپانیایی

ساختار گیتار کلاسیک یا اسپانیایی

بدنه گیتار کلاسیک