طرز تولید صدا در ساز سلستا (Celesta)
هنگام نوازندگی ساز سلستا فشردن يك كليد، سبب برخورد يك چكش به يك تيغه فلزي ميشود. فشردن پدال، دمپرها را بالا ميبرد كه اين امر اجازه رزونانس را به نت ميدهد. بنابراين اين ساز مشابه با پيانو با استفاده از تكنيكهاي استفاده از انگشتان و پدال نواخته ميشود. به دليل موارد فني اين ساز معمولاً توسط پيانيست نواخته ميشود، اگرچه قطعات سادهتر ميتوانند توسط پركاشنيست نيز نواخته شوند.
تكنيك نواختن ساز سلستا (Celesta)؛
تكنيكهاي نواختن سلستا، همانند تكنيكهاي نواختن پيانو است و شامل نتهاي تك تا فيگورهاي معمول است: گامهاي سريع، گليساندوها، آرپژها، ترمولوها، ترمولوهاي اكتاو، آكوردها. تمامي اين فيگورها در هنگام نواختن لگاتو (Legato) بسيار مؤثر هستند. پدال براي كشدادن نتها مورد استفاده قرار میگیرد.
نتهای تک (single notes) در ساز سلستا (Celesta)؛
اين تكنيك در پيانو و سلستا مشابه است. سطوح ديناميك از پيانو تا فورته (forte) و انتقال تدريجي articulation از لگاتو تا استاكاتو امكان پذيرند.
تكرارها (repetitions) در ساز سلستا (Celesta)؛
تكرار يك نت يا آكورد مشابه با پيانو است.
تريلها (Trills) در ساز سلستا (Celesta)؛
تريلها يكي از نتهاي زينت هستند كه ميتوانند به آساني اجرا شوند.
ترمولو (Tremolo) در ساز سلستا (Celesta)؛
يك لرزش كنترل شده دقيق با تكرار سريع نتها با انگشت يا دست توليد ميشود. نتها در يك تن پيوسته در هم ميآميزند. ترمولوها ميتوانند با دو نت يا يك آكورد اجرا شوند. ترمولوهاي آكورد معمولاً به صورت متناوب با هر دو دست نواخته ميشوند، در حاليكه ترمولوهاي سخت نياز به دو نوازنده دارند كه از هر چهار دست روي يك صفحه كليد استفاده كنند.
همانند تمام سازهاي كلاويهدار ترمولوي اكتاو با يك دست يكي از رايجترين ترمولوها است. نتهايي كه يك اكتاو از هم فاصله دارند به صورت سريعاً متوالي نواخته ميشوند، بطوريكه به نظر ميرسد در يك تن تك با هم ادغام ميشوند. اثر اين تكنيك صدايي هيجانآور، درخشان و خلسهانگيز است.
گليساندو (glissando) در ساز سلستا (Celesta)؛
در سازهای كلاويهای، لغزش سريع دست روی كليدهای سفيد (گليساندو دياتونيك) يا كليدهای سياه (گليساندو پنتاتونيك) را شامل میگردد.
آكوردها (chords) در ساز سلستا (Celesta)؛
انگشتگذاري آكوردها مشابه با پيانو است.
آرپجيو-آرپژ (arpeggio) در ساز سلستا (Celesta)؛
همانند تمام سازهاي كلاويهدار، نتهاي يك آكورد ميتوانند به صورت تك در يك توالي سريع نواخته شوند و يك افكت ملايم و آرام بوجود آورند.
آكوردهای شكسته (broken chords) در ساز سلستا (Celesta)؛
آكوردهايي كه نتهای آنها روی صفحه كليد توزيع شدهاند بطوريكه آنها میتوانند يكی بعد از ديگری مشابه با آكوردهای آرپژ نواخته شوند.
اكتاوها (octaves) در ساز سلستا (Celesta)؛
دوبل كردن اكتاوها با يك دست يا هر دو دست صدا را تقويت ميكند و يكي از متداولترين تكنيكها در تمامي سازهاي داراي صفحه كليد است.
گامها (scales) در ساز سلستا (Celesta)؛
يكی ديگر از متداولترين رپرتوارهاي سازهاي دارای صفحه كليد، نواختن گامهای سريع يا آهسته با يك دست يا همزمان با هر دو دست است. اين تكنيك بويژه روی سلستا مؤثر است.