مقايسه بين ساز تام-تام (Tam-tam) و ساز گنگ
بزرگترين تفاوت مابين تام-تام و گنگ اين است كه تام-تام داراي يك زير و بمي مشخص قابل شنيدن نيست. تفاوت مهم ديگر مشخصههاي صدايي است: اگرچه صداي تام-تام ميتواند در محدوده صدايي باشكوه و قدرتمند تا رعبآور و غرشآسا، صداهاي باشكوه، درخشان و غریب و ناآشنا است. به عبارت ديگر صداي گنگ ميتواند تنها به عنوان «موقر و جدي»، بلندمرتبه و باوقار تعریف شود. Decay يك نت گنگ كه با نيرويي برابر روي سازي با اندازهاي استاندارد نواخته میشود، كوتاهتر از decay در ساز تام-تام است، نت تام-تام ميتواند براي دقايقي چند رزونيت را نیز در گوش مخاطبان تداعی کند.
ساز تام-تام و ساز گنگ وجه اشتراكاتي دارند، به هر حال در هر دو ساز pitch پائينتر است، اگر ساز بزرگتر باشد. وزن ساز نيز بر روی این روند تأثير دارد؛ هرچه ساز سنگينتر، زير و بمي پائينتر است. ساز تام-تام محدوده گستردهتري از احتمالات تونال دارد، به این دليل که میتوان مالتهاي مختلف زيادي را بر روی این ساز مورد استفاده قرار داد. از طرف ديگر ملوديها ميتوانند تنها روي گنگها نواخته شوند.
تركيبات صدايي در ساز تام تام (Tam-tam)؛
ساز تام-تام براي افزودن رنگ صدايي خاص به صداي كلي اركستر يا براي بوجود آوردن تأکیدها استفاده ميشود. صداي ساز بسيار برجسته و توي چشم است و بنابراين بايد با دقت مورد استفاده قرار گيرد.
ساز تام تام (Tam-tam) همراه ساير سازهاي پركاشن؛
يك تركيب خوب از سازها بوسيله همنوازی سازهايي با يك صداي تيره و عميق همانند باس درام، گنگ، تيمپاني بدست ميآيد. با اين وجود، ساز تام-تام ميتواند همچنين باس به رنگ صداي بالا و متاليك سازهايي همانند سيمبال، مثلث، تمبورين، bell-tree ، زنگها را اضافه كند.
ساز تام تام (Tam-tam) همراه با سازهاي برنجی؛
ترومپتها و ترومبنها بويژه به خوبي با ساز تام-تام تركيب ميشوند و رنگ صدا نافذتر و متاليكتر مي شود اگرچه ميتواند صدايي رعبآورتر هم ايجاد كند. تنهاي پيانو (piano) نيز ميتوانند با سازهاي برنجي با صداي دلنشين همانند هورنها تركيب شوند.
ساز تام-تام (Tam-tam) همراه سازهای بادی و زهی؛
تنهاي پيانو ميتواند با سازهاي بادي پائين همانند باسون با سيمهاي پائين همانند چلو و دوبل باس به خوبي تركيب شود.
نت نويسی در ساز تام-تام (Tam-tam)؛
به عنوان يك قانون نتنويسي تام-تام به تنهايي روي يك خط تك نوشته ميشود. با اين وجود، نت ميتواند همچنين با سايد درام، باس درام، سيمبال، مثلث و غيره روي خطوط حامل بدون كليد نوشته شود. پارتيتور بايد هميشه مشخصكننده اندازه ساز تام-تامی باشد كه آهنگساز به آن نیاز دارد. همچنين در نتنویسی این ساز زمان decay نيز بايد مشخص باشد.