طرز تولید صدا در ساز بونگوس (Bongos)
درامهاي بونگو صداهايي با زير و بمي نسبتاً بالا در قياس با درامهاي كونگا توليد ميكنند و بايد در عقب زانوها و براي نوازنده دست راست، درام بزرگتری در سمت راست قرار گيرد. اين ساز در اغلب موارد با دست نواخته ميشود و بهويژه در موسيقي كوبايي با الگويي يكنواخت يا اوستيناتو (ostinato) متشكل از هشت نت كه به عنوان مارتيلو (martillo) يا چكش شناخته ميشود، مرتبط است. اين سازها بطور سنتي با ضربه زدن به لبه سر درام با انگشتان يا كف دستان نواخته ميشود. گليساندو كه در bongó de monteاستفاده ميشود با كشيدن انگشت سوم كه شست آن را حمايت ميكند در عرض سر درام انجام ميشود. گاهي اوقات قبل از كشيدن انگشت روي سر درام، انگشت با آب دهان يا عرق مرطوب ميشود. در هنگام استفاده در آهنگسازيهاي هنري، معمولاً با درام استيك زده ميشوند. همچنين اين نوع درامها ميتوانند روي يك استند نواخته شوند كه در اركسترها و باندهاي كنسرت نيز همين امر انجام ميشود.
درامهاي بونگو صداهايي با زير و بمي بالا توليد میكنند و بايد مابين زانوها قرار گيرند و درام بزرگتر در سمت راست باشد. اين درامها بطور سنتي با زدن سر درام با انگشتان و كف دستن نواخته ميشوند، اگر چه نواختن برخي قطعات معاصر به استيك و براش نياز دارد. همچنين بونگوها ميتوانند با قرار دادن بخشي از دست روي سر بونگو ساكت (mute) شوند در حاليكه همزمان به آن ضربه زده شود. در موسيقي كوبايي بونگوها معمولاً توسط موسيقيدان اصلی به عنوان كوبل cowbell (در زبان اسپانيايي كنسرتو) نواخته ميشود. اين نوع درامها ميتوانند در اركسترهاي كنسرت و باندها روي استند نواخته شوند. بونگوها امروزه به راحتي كوك ميشوند.
درامهاي بونگو همبرا و ماچو معمولاً با يك قطعه چوب محكم به هم وصل ميشوند و سرها عموماً از پوست حيوانات ساخته شدهاند. بدنههاي بونگو خودشان از مواد كامپوزيت، فلز يا چوب ساخته شدهاند. علاوه بر اين سازندگان درام ميتوانند در ساخت سرهاي درام ها از مواد مصنوعي استفاده كنند. درامها به گونهاي ساخته ميشوند كه بتوانند به راحتي با تيركها فلزي نيز كوك شوند كه مهم است كه دوباره ذكر كنيم كه درامها مرتبط با صداهاي متمايز هستند كه توسط پركاشنيستهاي موسيقي لاتين بكار گرفته ميشوند. نگهداري از سرهاي درامي كه با پوست حيوانات ساخته ميشوند.
با توجه به اينكه سرهاي بونگوها در دو اندازه مختلف هستند، صداهاي توليدي آنها نيز متفاوت است. در نتيجه، نوازندگان بايد براي تركيب تنها و زير و بميهايي كه توسط درامها توليد ميشوند گوش خوبي داشته باشند. علاوه بر اين ضربه زدن به سر درام در نقاط مختلف صداهاي مختلفي ايجاد خواهد كرد. براي جلوگيري ازشكافته شدن سرهاي درام كه از پوست گاو يا پوست حيوانات ساخته ميشوند، نوازندگان مي توانند روغن بادام يا لانولين استفاده نمايند. با اين وجود اين اقدام تنها در صورتي بايد انجام شود كه احساس شود سر درام خشك است.
كوك كردن درام همانطور كه گفته شد فرايند سختي نيست. هدف شما در هنگام كوك كردن درامهاي بونگو اطمينان از كشيدگي هر يك از سرها بطور يكنواخت است. بنابراين، در هنگام كوك كردن بونگوها توجه لازم را مبذول كنيد. با چرخاندن به دفعات معين ديرك روي بونگو با چرخ ضامن دار يا با چرخاندن هر يك از تيركها دو يا سه بار شروع كنيد. از برابري تعداد دفعاتي كه تيركها يا ميلهها چرخانده مي شوند اطمينان حاصل كنيد تا سر درام به آن به صورت يكنواخت متصل شود.
ماچو بايد به نحوي كوك شود كه صدايي متمايز و تيز و درام بزرگتر، همبرا به نحوي كه زير و بمي پائينتر ايجاد كند. در هنگام كوك كردن بونگو، بايد همبرا و ماچو يك اكتاو از يكديگر فاصله داشته باشند. كه ماچو در B تا D يا تقريباً دو اكتاو بالاي C ميانه و همبرا (يا درام بزرگتر) در اكتاو A يا دو اكتاو بالاي Cميانه كوك ميشود. در بونگوهاي پوستي، ماچو بايد پوست نازكتري داشته باشد در حاليكه پوست با ضخامت متوسط بايد روي درام همبرا متصل شود. با استفاده از كيبورد پيانو ميتوان درام را كوك كرد و زير و بميهاي فوق را بدست آورد.
بايد در نظر داشت كه سر پلاستيكي روي درام يكنواخت ميماند در حاليكه در هنگام كوك كردن پوست حيوانات هرگز پوست به صورت ايدهآل يكنواخت نميشود چرا كه پوست استفاده شده در يكي از بونگوها عموماً سنگينتر است. اگر صداي کشیده شدن پوست را در هنگام سفت و شل كردن ميلهها شنيديد لازم است مقداري روغن مابين واشرها و مهرهها اضافه نمایيد.
بونگوها را به صورت دایرهای و در جهت عقربههاي ساعت كوك كنيد. بنابراين در هنگام كوك كردن هر ميله اطراف درام را در نظر بگيريد و از يك الگوي دایرهای در كوك كردن استفاده كنيد.
به محض اینکه بونگوس كوك شد، از مسطح بودن مناسب همبرا و ماچو اطمينان حاصل كنيد. در هنگام كوك كردن بونگوس نيز، راهنماییهای ذکر شده را جدی بگیرید.