• loading

    loading

    0:00

معرفی سبک موسیقی لاتین (Latin) به همراه چند قطعه زیبا

زری هاشمی

سه‌شنبه، 28 خرداد 1398

زمان پيدايش ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛‌

ژانر موسیقی لاتين در زمان فتح آمريكا توسط اسپانيایي‌ها و پرتغالي‌ها (سال 1492 میلادی) پديد آمد. واژه‌ی لاتین در این سبک موسیقی به ریشه‌ی جغرافیایی این سبک موسیقیایی در میان کشورهای امریکای لاتین اشاره دارد،‌ کشورهایی که علاوه بر مرکز و جنوب قاره‌ی امریکا،‌ سرزمین‌های حوزه‌ی کارائیب را نیز شامل می‌شود. همین تنوع فرهنگی و سنت‌های مختلف در کنار یکدیگر،‌ غنای شنیدنی به قطعات ساخته شده در سبک موسیقی لاتین بخشیده است. به دلیل ریشه‌ی تاریخی سبک موسیقی لاتین در فرهنگ بومیان امریکای لاتین،‌قبل از آنکه پای اروپائیان به این سرزمین‌ها برسد، سازهایی همچون پن‌پایپ و ترومپت که با استفاده از چوب بامبو ساخته شده بودند،‌ در ساخت قطعات این سبک موسیقی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با ورود غربی‌ها به امریکای لاتین، هنرمندان بومی این منطقه با سازهای ویولن،‌ چنگ و گیتار آشنا شدند و از این سازها برای ساختن قطعات جدید استفاده کردند.

موقعيت مكانی ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

از نظر جغرافيايی به نواحی اسپانيايی و پرتغالی زبان آمريكای لاتين بر مي‌گردد، ولی گاهی كشورهای فرانسوی زبان و مناطق كارائيب و آمريكای جنوبی، مركزی و مناطقی تحت تأثیر موسيقی افريقايی را هم در بر مي‌گيرد. 

سازهای مهم ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

معرفی ژانر موسیقی لاتين (Latin)

بريمبائو (يك نوع ساز كماني برزيلي)، ماريمبا (يك نوع پركاشن آفريقايي)، تون و تونكال (درام‌هاي مايايي)، فلوت‌ها (نظير پينكولوس و كوئينا)، پن‌پايپ (نظير سيكوريس، آنتاراس، زامپونا)، ترومپت (نظير كلارين، تروتروكا)، پركاشن‌هاي مختلف، سازهاي بادي، سازهاي زهي، ساز گيتار، سازهاي زهي مشابه گيتار همانند لوت، ماندولين، هارپ، ويولون، گيتار كلاسيك و ويولا؛   

هنرمندان معروف ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

كارلوس چاوز، آلبرتو گيناسترا، اسوالدو گليجوف، موزارت كامارگو گوارنيري، رودولفو هالفتر و آستور پيازولا از جمله نام‌های شناخته شده‌ی سبک موسیقی لاتین هستند.

شاخصه‌های اصلی ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

معرفی ژانر موسیقی لاتین

يكي از ژانرهاي رايج كه طيف گسترده‌اي از ريتم‌ها و سبك‌ها از كشورهايي اسپانيايي زبان همانند امريكاي لاتين و اسپانيا و همچنين كشورهاي پرتغالي‌زبان نظير برزيل و پرتغال را در برمي‌گيرد. ‍ ژانر موسیقی لاتين تحت تأثير موسيقي رايج آمريكا، جز و بلوز بوده است. 

زبان اصلي اين ژانر اسپانيايي و پرتغالي و تا حدي فرانسوي است و از نظر ريتم، سبك‌هاي عمده‌ی اين ژانر نظير دومينيكن مرنگ (merengue)، بومبا، رومباي كوبايي، سالساي پورتوريكويي تحت تأثير ريتم موسيقي افریقایی ايجاد شده است. 

سبک موسیقی لاتین (Latin)

با توجه به تنوع کشورها و فرهنگ‌هایی که سبک موسیقی لاتین را تشکیل می‌دهند، این سبک موسیقی به زیرمجموعه‌ها و خرده سبک‌های مختلفی تقسیم می‌شود که با اینکه هر کدامشان خود را منحصربفرد می‌پندارد، اما با دیگر خرده‌ سبک‌های این ژانر موسیقی اشتراکات فراوانی دارد. یکی از معروف‌ترین خرده سبک‌های موسیقیایی ژانر لاتین تانگوی آرژانتینی است که در کشورهای مختلف طرفداران زیادی نیز دارد. سامبا و سالسا از کشور برزیل نیز از جمله دیگر خرده سبک‌هایی هستند که در میان زیر مجموعه‌های متنوع ژانر موسیقی لاتین طرفداران زیادی دارند.

اين ژانر داراي  دسيماي اسپانيايي (شاخصه‌ی تركيب‌بندي شعري سنتي آمريكاي لاتين) و سنكوپ (تأكيد روي بيت‌هاي ريتميك ضعيف به جاي بيت‌هاي قوي) است.  

 ژانرهای زير مجموعه ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

معرفی ژانر موسیقی لاتين (Latin)

‍ مهم‌ترين ژانرهاي زيرمجموعه لاتين عبارتند از سامبا (برزيلي)، سالسا (كوبايي)، رگاتون (Reggaeton)، فلامينكو (اسپانيايي)، تانگو و با توجه به منطقه‌ی جغرافيايي این ژانر، از تنوع گسترده‌اي برخوردار است كه برخي از آنها عبارتند از:           

  • رايج در نواحي مختلف: سالسا، بالادا (balada)، بولرو (bolero)، پاسودوبل (pasodoble)، تروپيكال (tropical)، راك و رپ، آگوينالدو (aguinaldo)؛‌
  • مكزيك و آمريكاي مركزي: كوريدو (corrido)، تجانو (tejano)، سون (son)، تونادا (tonada)؛
  • كارائيب و نواحي اطراف: دانزون (danzon)، گواجيرا (guajira)، رومبا (rumba)، سون (son)، چارانگا (charanga)، ريگا و ريگاتون،  بوگالو (boogaloo)، مامبو (mambo)، مرنگ، باچاتا، كومبيا (cumbia)؛  
  • نواحي آند و اكوادور و پورتوريكو: پاسيلو، دازانته (dazante)، چيچا (chicha)؛
  • برزيل: سرتانيجا (sertaneja)، سامبا (samba)، فورو (forro)، بايائو (baiao)، اكس (axe)؛ 
  • پاراگوئه و آرژانتين: گوارانيا (guarania)، پولكا پاراگوئه (polka paraguaya)، گالوپرا (galopera)، چامامي (chamame)؛
  • اسپانيا: فلامنكو.

 ژانرهای مرتبط ژانر موسیقی لاتين (Latin) ؛ 

سبک موسیقی لاتین (Latin)

باچاتا (bachata)، بوسا نوا (bossa nova)، مرنگ (merengue)، رومبا (rumba)، سالسا (salsa)، سامبا (samba)، سان (son) و تانگو (tango)، تجانو (tejano)، لاتين پاپ، موسيقي اوربان (Urban) لاتين، موسيقي برزيلي، لاتين راك و موسيقي آلترناتيو.

سبک موسیقی لاتین در امریکای جنوبی تنها تحت تأثیر فرهنگ بومی و سازهای مدرن اروپایی نیست و کوچ اجباری برده‌های افریقایی به این قاره نیز تأثیری غیر قابل انکار بر این سبک موسیقی بر جای گذاشته است. در مجموع می‌توان گفت سبک موسیقی لاتین بازتابی از پیچیدگی‌های تاریخی و تنوع فرهنگی کشورهایی است که در کنار هم منطقه‌ی امریکای لاتین را شکل داده‌اند و نکته‌ی جالب در مورد این منطقه‌ی جغرافیایی این مسأله است که نتیجه‌ی تمامی فراز و نشیب‌های تاریخی در این نقطه از جهان شکل‌گیری سبکی در موسیقی بوده است که بسیاری از مردمان دنیا از شنیدن آثار آن لذت می‌برند.