• loading

    loading

    0:00

معرفی ژانر یا سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

استودیو ملودایو

سه‌شنبه، 22 آبان 1397

ژانر یا سبک موسیقی آر اند بی (R&B يا RnB) يكی از ژانرهای موسيقی آفریقایی-آمریكایی است كه در دهه‌ی 1940  میلادی آغاز شد. 

تعريف كوتاه ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛‌

معرفی ژانر موسیقی آر اند بي (R&B)؛‌

آر اند بي (R&B)، يكي از ژانرهای محبوب در موسیقی است كه تأثیرات تلفيقی از ژانرهای جز، گاسپل و بلوز پذيرفته است و موسیقی غنی و متنوع آفريقایی-آمریكایی و همچنين ساير آمريكاها را دربر میگیرد.    

موقعيت مكاني ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛‌

کشور آمريكا به عنوان خاستگاه اصلی ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)‌ شناخته شود.

سازهای مهم ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛

معرفی ژانر موسیقی آر اند بي (R&B)؛‌

برخی از سازهای ژانر موسیقی آر اند بي (R&B) عبارت‌اند از گيتار، باس، درامز، ساكسيفون، هورنز، پيانو، ارگان، گيتار الكتريك و ساز  ووكالز؛‌

هنرمندان معروف ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛‌

ري چارلز، استيو واندر، رابرت لروي جانسون، نيل روجرز از جمله هنرمندان مشهور ژانر موسیقی آر اند بي (R&B) محسوب می‌شوند.  

شاخصه های اصلی سبک موسیقی آر اند بی (R&B)؛  

معرفی ژانر موسیقی آر اند بي (R&B)؛‌

با توجه به منحصر به فرد بودن، شعر و ريتم R&B متفاوت از ساير ژانرهاي موسيقي است. اين ژانر به شدت از ژانرهاي سول و رپ تأثير پذيرفته است. شاخصه‌هاي خاصی که اين ژانر را از ساير ژانرها متمايز مي‌سازد عبارتند از: گروو (groove)، تيمبر (timber) كه بيان كننده‌ی كيفيت صدا است، بطوريكه خوانندگان و نوازندگان آر اند بي اغلب متناوباً از تيمبرهاي ملايم، يكنواخت، تند و پر سر و صدا استفاده مي‌كنند. خوانندگان آر اند بي معمولاً داراي تن صداي غني هستند. برخي ترانه‌هاي اين ژانر از تكنيك صدا و پاسخ استفاده مي‌كنند. ابيات شعري، ريتم‌ها و نت‌هاي موسيقي تكرار مي‌شوند. تركيب تنگاتنگ ادوات موسيقي تشخيص ساز به كار رفته در هر لحظه‌ی خاص را مشكل مي سازد.      

ژانرهاي زير مجموعه ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛‌

ديسكو (Disco)، فانك (Funk)، موتون (Motown)، نئو سول (Neo-Soul)، آر اند بي پاپ (R&B-Pop)، سول (soul)، R&B معاصر، دو ووپ (Doo Wop)، كوايت استورم (quiet storm)؛‌

 ژانرهاي مرتبط ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)؛‌

بيچ (beach)، بريتيش بلوز، ديسكو، دوو_ووپ (Doo-Wop)، فانك (funk)، هيپ هاپ، نيواورلئان، پست ديسكو (post-disco)؛

سبک (ژانر) آر اند بی (R&B) و بهترین موسیقی متن فیلم‌های سینمایی؛‌

فیلم‌های سینمایی به تبع روایت و داستانی که برای مخاطبان به تصویر می‌کشند،‌ از سبک‌های مختلف موسیقیایی برای ساخت موسیقی متن استفاده می‌کنند، سبک (ژانر) آر اند بی (R&B) از جمله ژانرهای پرطرفدار فیلم‌های سینمای بدنه است که در ادامه برخی از محبوب‌ترین آلبوم‌های موسیقی متن این سبک موسیقی را مرور می‌کنیم.  

سبک آر اند بی (R&B) و موسیقی متن فیلم Purple Rain باران ارغوانی سال 1984؛‌

سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

موسیقی بی‌کلام و آهنگ‌های باکلام فیلم Purple Rain باران ارغوانی ساخته‌ی سال 1984 که توسط پرنس Prince خواننده‌ی مشهور و گروه پرطرفدارش اجرا شده‌اند، از جمله آهنگ‌های پرطرفدار سبک آر اند بی (R&B) هستند که در صدر فهرست بهترین موسیقی متن فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر دسته‌بندی می‌شوند. موفقیت موسیقی متن فیلم Purple Rain باران ارغوانی در عرصه‌ی آهنگسازی به حدی بوده است که امروزه از آهنگ‌های پرنس Prince بر روی این فیلم به عنوان کلاس درسی برای آهنگسازان جوان یاد می‌کنند که نشان می‌دهد برای خلق موسیقی متنی هنرمندانه چگونه باید آهنگ‌‎های باکلام را  با صحنه‌ها‌ی مختلف فیلم‌های سینمایی ترکیب کرد تا نتیجه به یکی از بهترین آلبوم‌های موسیقی متن تاریخ سینما تبدیل شود. جای تعجب نداشت که موسیقی متن فیلم Purple Rain باران ارغوانی در سال 1985 میلادی برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین موسیقی متن و صاحب تندیس گرمی بهترین آلبوم موسیقی برای فیلم‌های سینمایی شود.    

سبک آر اند بی (R&B) و موسیقی متن فیلم بادی‌گارد The Bodyguard سال 1992 میلادی؛

سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

آلبوم موسیقی متن فیلم بادی‌گارد The Bodyguard با فروش بیش از 45 میلیون نسخه، عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متن تاریخ سینما را به خود اختصاص داده است و بدین ترتیب این آلبوم سبک آر اند بی (R&B) را به یکی از پرطرفدارترین آلبوم‌های موسیقی متن در طول تاریخ سینما تبدیل کرده است. همین موضوع نشان می‌دهد که سبک آر اند بی (R&B) تا چه میزان در میان مخاطبان موسیقی متن و سینما علاقه‌مند دارد و آلبوم موسیقی متن در سبک آر اند بی (R&B) این قابلیت را دارد تا به پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متن سینمایی تبدیل شود.

مشهورترین آهنگ آلبوم موسیقی متن فیلم سینمایی بادی‌گارد The Bodyguard آهنگ I Will Always Love you با اجرای ویتنی هیوستون خواننده‌ی مشهور امریکایی است. آهنگ I Will Always Love you بعد از درخشش آلبوم موسیقی متن فیلم بادی‌گارد The Bodyguard به مدت 14 هفته در صدر فهرست بهترین‌های بیلبورد بود که در زمان خود رکوردی دست نیافتنی محسوب می‌شد.   

سبک آر اند بی (R&B) و موسیقی متن فیلم بومرنگ Boomerang سال 1992 میلادی؛

سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

سال 1992 میلادی سال پررونقی برای سبک آر اند بی (R&B) در موسیقی بی‌کلام محسوب می‌شود و فیلم بومرنگ Boomerang در کنار فیلم بادی‌گارد The Bodyguard هر دو در این سال موفق شده‌اند عنوان بهترین آلبوم‌های موسیقی متن در سبک آر اند بی (R&B) را از آن خود کنند. آهنگ Give U My Heart از آلبوم موسیقی متن این فیلم با بازی ادی مورفی رکورددار یکی از پرفروش‌ترین آهنگ‌های سبک آر اند بی (R&B) محسوب می‌شود.

 سبک آر اند بی (R&B) و موسیقی متن فیلم New Jack City سال 1991 میلادی؛

سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

آلبوم موسیقی متن فیلم New Jack City پس از عرضه، برای هشت هفته‌ی متوالی در صدر فهرست بهترین‌های بیلبورد قرار داشت و همچنان آنقدر محبوب عام و خاص باقی مانده است که در جدول دویست آلبوم برتر سبک آر اند بی (R&B) مقام دوم را از آن خود کند. آلبوم موسیقی متن فیلم New Jack City ترکیبی هنرمندانه از سبک آر اند بی (R&B) و ژانر هیپ هاپ است که اجرای شنیدنی هنرمندانی چون Ice-T و 2 Live Crew را شامل می‌شود.

 سبک آر اند بی (R&B) و موسیقی متن فیلم Car Wash کارواش سال 1976 میلادی؛

سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

آلبوم موسیقی متن فیلم Car Wash کارواش از جمله آلبوم‌های موفق موسیقی بی‌کلام در دهه‌ی هفتاد میلادی است که در همین دهه نیز جایزه‌ی گرمی بهترین آلبوم موسیقی متن برای آهنگسازی فیلم سینمایی را نیز از آن خود کرده است. نکته جالب توجه در مورد آهنگسازی فیلم Car Wash کارواش این مسأله است که گروه مشهور Rose Royce با ساخت آلبوم موسیقی متن برای این فیلم در سبک آر اند بی (R&B)، برای اولین بار حضور هنری خود را در ژانر آر اند بی (R&B) به گوش علاقه‌مندان این سبک هنری رساندند.    

سام کوک استاد بلامنازع سبک آر اند بی (R&B)؛‌

معرفی ژانر یا سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

سام کوک در سال 1931 میلادی در ایالت می‌سی‌سی‌پی امریکا چشم به جهان گشود و در اوج شهرت و محبوبیت در سن 33 سالگی در سال 1964 میلادی در کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست. سام کوک از کودکی و با همخوانی در گروه‌های کر موسیقی سبک گاسپل gospel با دنیای ریتم و بلوز آشنا شد و خیلی زود و قبل از آنکه دهه‌ی بیست عمر را به پایان برساند با آهنگ You send me  به عنوان پادشاه سبک آر اند بی (R&B) در سال 1957 میلادی مطرح شد.

بسیاری معتقدند طالع بلند سام کوک در خوانندگی و آهنگسازی برای سبک با دعوت گروه The Soul Stirrers از وی برای همکاری با این گروه شکل گرفت. همکاری که برای مدت شش سال ادامه پیدا کرد و به سام کوک کمک کرد تا استعداد و توانایی خود را در ترکیب سبک پاپ با موسیقی سبک سول Soul پیدا کند. سام کوک بعد از شش سال همکاری با گروه The Soul Stirrers از این گروه جدا شد و تصمیم گرفت تا بخت خود را به عنوان آهنگساز و خواننده‌ای پیشرو در سبک آر اند بی (R&B) امتحان کند. به همین دلیل نیز در سال 1957 میلادی اولین تک‌آهنگ خود را تحت نام مستعار دیل کوک به بازار عرضه کرد و پس از انتشار این آهنگ به یمن خلق و اجرای آثاری چون Only Sixteen و Everybody Loves To Cha Cha Cha موفق شد تا در جداول پرفروش‌ترین‌ها، هنرمندان مشهوری چون الویس پریسلی را از صدر به زیر بکشد.

معرفی ژانر یا سبک موسیقی آر اند بی (R&B)

سام کوک به همان اندازه که هنرمندی چیره‌دست در سبک آر اند بی (R&B) محسوب می‌شد، در تجارت و کسب و کار نیز استعدادی ذاتی داشت و خیلی زود متوجه شد که در برای کسب درآمد بیشتر باید شخصا مدیریت امور کار را به دست بگیرد و در کنار آهنگسازی و خوانندگی، تهیه‌کننده‌ی آثار هنری خود باشد. این مسأله آزادی عمل منحصربفردی به سام کوک بخشید تا با فراغت بال بیشتری به خلق آهنگ‌های پرطرفدار در سبک آر اند بی (R&B) بپردازد.     

سام کوک هر چقدر در عالم موسیقی خوشبخت و خوش‌اقبال بود در زندگی شخصی خود نگون‌بختی و بد ادباری‌های فراوانی را تجربه کرد و در نهایت نیز در مهمانخانه‌ای محقر،‌ ناباورانه در پرونده‌ای که بعدها به عنوان دفاع شخصی قانونی مختومه شد، به قتل رسید و جوانمرگ شد.

بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از مرگ سام کوک، هیچ کدام از حواشی زندگی شخصی این هنرمند نتوانسته‌اند بر محبوبیت این هنرمند سبک آر اند بی (R&B) سایه بیفکنند و سام کوک که از سال 1986 میلادی نامش به تالار مشاهیر موسیقی معاصر اضافه شده است، همچنان به عنوان یکی از پرطرفدارترین آهنگسازان سبک آر اند بی (R&B) شناخته می‌شود.  

لینک آهنگ A Change is Gonna Come از سام کوک؛