ساز گلوکن اشپيل (Glockenspiel) و نوازندگی سازهای چهار مالتی
گلوکن اشپيل يكي از سازهاي ملودي آهنگين گروه سازهاي پركاشن است. اين امر درباره تمام سازهاي داراي مالت (ويبرافون، زايلوفون، ماريمبا، ليتوفون) نيز صادق است. Task هايي كه با سازهاي داراي مالت در اركستر اجرا ميشود با مشخصههاي صداييشان تعيين ميشوند در نتيجه فراوان و متنوع هستند.
ساز بلز یا گلوکن اشپيل؛
صداي شديداً روشن و بالاي اين ساز به خطوط ملودي درخشندگي اضافه مي كند و آنها را يك اكتاو بالاتر ميبرد. با توجه به روشنايي بيشتري كه توسط گلوکن اشپيل ايجاد ميشود، خط ملودي برجستهتر ميشود. در گروههاي كوچكتر، گلوکن اشپيل همچنين تكنوازها را اجرا ميكند.
ويبرافون؛
صداي دلنشين، رزونانس عالي. براي طولاني كردن نتها يا آكوردها استفاده ميشود. در رجيستر پایينتر صداي آن با صداي ساير سازها غرق يا خفه ميشود. در رجيسترهاي وسط و بالاتر ميتواند خودش را بهتر نشان دهد. در قطعات tutti قابل شنيدن نيست. هر دو نوع taskهاي هارمونيك و تكنوازي را اجرا ميكند، بويژه در گروههاي كوچكتر.
زايلوفون؛
با توجه به صداي كوتاه و با زير و بمي خيلي بالاي زايلوفون، سيكوئنسهاي (تواليهاي) نت به شدت مشخص و ميتوانند حتي در tutti اركستر تشخيص داده شوند. صداي زايلوفون در هر تركيبي از سازها قابل شنيدن است. خاص بودن زايلوفون در اركستر در تعريف دقيق كنتورهاي بلافاصله قابل تشخيص و عدم آميختگي آن با ديگر صداهاست.
ماريمبا؛
برخلاف زايلوفون، صداي دلنشين، گرم و ملايم ماريمبا خيلي خوب براي آميختگيهاي تونال با ديگر سازها مناسب است. اين ساز عمدتاً taskهاي هارمونيك همراه با رجيستر پایيناش را اجرا ميكند. قابليت اين ساز در نشان دادن خودشمحدود است.
نت نويسي در ساز بلز یا گلوکن اشپيل (Glockenspiel)؛
گلوکن اشپيل نواخته شده با مالت؛
انتقالي، نت نويسي در سيستمي در كليد تربل (treble clef). به عنوان يك قانون، گلوکن اشپيلي كه با مالت نواخته ميشود صدايي دو اكتاو بالاتر از نت نوشته شده دارد. با اين حال، نت نويسي در بسياري از پارتيتورها يا قطعات (scores) تنها يك اكتاو پایينتر است (به عنوان مثال در ريچارد واگنر). غالباً هيچ نشانهاي در پارتيتور (score) مبني بر اينكه آيا نتنويسي يك يا دو اكتاو پایينتر از صدا است وجود ندارد. در چنين مواردي موسيقيدان بايد از رجيستر و محدوده صدا قطعات به عنوان راهنما استفاده كند.
گلوکن اشپيل داراي صفحه كليد؛
يك ساز انتقالي روي دو سيستم كه هر دو در كليد تربل هستند، نوشته ميشود. گلوکن اشپيل داراي صفحه كليد عموماً يك اكتاو بالاتر از نوشتهها هستند.
محدوده صدايي در ساز گلوکن اشپيل (Glockenspiel)؛
گلوکن اشپيل محدوده صدايي از دو و نيم يا سه اكتاو دارد. گلاكن اشپيلهاي نواخته شده با مالت سه اكتاو در اركستر سمفوني معمول هستند.
دو و نيم اكتاو:
سی 8 – جی 5
سه اكتاو:
اف 5 – اف 8
سی 8 – سی 5
گلاكن اشپيل داراي كيبورد:
سی 8 – سی 5