• loading

    loading

    0:00

نت نويسی در ساز تمبورين (tambourine)

زری هاشمی

پنج‌شنبه، 6 تیر 1398

نت نويسي مدرن برای ساز تمبورین (tambourine)؛

از قرن 20ام بخش تمبورين روي يك خط تك بدون كليد نوشته شده است. اين نوع نت نويسي به دليل آنكه درام‌ها هيچگونه زير و بمي مشخصي ندارند تبديل به نت‌نويسي استاندارد شد.

نت نويسي تاريخي برای ساز تمبورين (tambourine)؛

در كارهاي قديمي‌تر بخش تمبورين به عنوان C5در كليد تربل (treble) يا در كليد باس به عنوان C3 نوشته مي‌شود.   

مشخصه‌هاي صدا در ساز تمبورین (tambourine)؛

جغجغه‌مانند (rattling)، متاليك، روشن (شفاف)، درخشان، براق (نقره فام)، بزمي (شاد)، درخشان و بارقه‌دار، به هم آميخته، زنگ‌دار جملگی از مشخصه‌های تولید صدا در ساز تمبورين (tambourine) هستند. صداي تمبورين به ندرت خواص نويز داشته و در هنگام نواختن سر تمبورين، متشكل از اتك و مشخصه‌هاي صداي جغجغه‌مانند (rattling) زنگ‌ها است. با توجه به اينكه پوست این ساز سفت كشيده شده است هيچگونه رزونانسي ندارد. صداي شفاف (روشن) زنگها به معناي اين است كه تمبورين مي‌تواند هنوز در ميان سازهاي اركستر قابل شنيدن است. يك رول فورتيسيمو (fortissimo roll) به سادگي حتي در قطعات توتي (tutti) قابل شنيدن است.  

در اركستر، تمبورين تسك‌هاي آهنگين (ريتميك) و تونال را اجرا مي‌كند كه معمولاً براي ايجاد مودهاي ژانرهاي فولك، سرخوشي، رقص، خلسه و الهام و غيره استفاده مي‌شوند. اين ساز ريتم‌هاي رقص تك را مي‌نوازد و شفافيت (روشني) نويزي به كل صداي اركستر مي‌افزايد و آن را برجسته مي‌كند.

ساز تمبورین (tambourine) همراه سایر سازهاي پركاشن؛

به عنوان يك ساز تمبورين به خوبي با ساير درام‌ها (اسنير درام، تنور درام و باس درام) تركيب مي‌شود و همچنين با سازهاي پركاشن با صداي متاليك نیز همخوانی شنیدنی دارد. اسنير درام و مثلث با هم با تمبورين يك نويز تركيبي متنوع ايجاد مي‌كنند كه substance به قطعات توتي (tutti) مي‌افزايد.

تركيب با سازهايي كه با مالت نواخته مي‌شوند (زايلوفون، ماريمبا) تصوير صدايي (sound image) آشنايي ايجاد مي‌كند. با استفاده از سازهاي پركاشن چوبي همانند كاستانت (castanet)، بلاك‌هاي چوبي (wood blocks)، تخته معابد (temple blocks)، اسليت درام (slit drum) و تمامي سازهاي پركاشني ديگر كه يك اتك كوتاه و تيز، يك طيف گسترده از صداي تيز و نافذ و افكت‌هاي نويزي امكان‌پذير است.

ساز تمبورين (tambourine) همراه سازهاي بادی/ زهي؛‌

تمبورين مي‌تواند همراه با سازهاي زهي نواخته شود و به آنها يك المان نويزي و شفاف (روشن) با صدايي يادآور موسيقي رقص بدهد. تريل‌ها (trills)، ترمولوها (tremolos) و سيكوئنس‌هاي ريتميك (آهنگين) سريع با roll تمبورين تقويت مي‌شوند. Col legno كه در سازهاي زهي نواخته مي شود با نواختن تمبورين برجسته مي‌شود. همچنين افكت‌هاي عالي مي‌تواند با نواختن تمبورين با پيانو بدست آيد.