• loading

    loading

    0:00

طرز تولید صدا در ساز ماریمبا (Marimba)

زری هاشمی

سه‌شنبه، 7 خرداد 1398

اتک در ساز ماریمبا (Marimba)؛ 

در اتک صدا با زدن تيغه ها با مالت ايجاد مي شود. يك، دو يا سه مالت مي تواند در هر دست نگه داشته شود. تكنيك زدن ماريمبا با سه متالت سخت است و نياز به وقت قابل توجهي براي آماده شدن دارد. مالت‌ها به نحوي ساخته شده‌اند كه بلافاصله بعد از اتك به عقب بجهند و به اين ترتيب از دمپ شدن ارتعاشات تيغه‌ها جلوگيري كنند. اگر سر مالت روي تيغه باقي بماند به عنوان استروك مرده شناخته شده كه به عنوان يك افكت خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مالت‌ها به نحوي نگه داشته مي‌شوند كه كف دست‌ها رو به پائين باشد. نت‌هاي پائين نياز به اتك قوي‌تر براي به ارتعاش دراوردن تيغه‌هاي بزرگ‌تر دارند.

ماریمبای كروماتيك اركستر شامل دو رديف تيغه است: هر تيغه زير و بمي خودش را دارد؛ هر چه تيغه كوتاه‌تر باشد، زير و بمي بالاتر مي‌رود. تيغه‌هاي این ساز به روش مشابه با كليدهاي پيانو مرتب شده اند، بدین ترتیب که نت‌هاي پائين (تيغه‌هاي بلندتر) در سمت چپ و نت‌هاي بالاتر (تيغه هاي كوتاه‌تر) در سمت راست نوازنده قرار مي‌گيرند.

همانند زايلوفون و ساير سازهايي كه با مالت نواخته مي‌شوند، عرض تيغه‌هاي ماریمبا مطابق با زير و بمي آنها تغيير مي‌كند كه اين امر مي‌تواند مشكل ساز باشد. Span پائين‌ترين اكتاو 61.5 سانتي‌متر و ارتفاع آن 41 سانتي‌متر است. عريض‌ترين   span ‌ممكن براي نوازنده ماريمبا با دو مالت در يك دست يك سيزدهم (اكتاو  به علاوه يك ششم) است كه بستگي به رجيستر دارد.

انتخاب مالت در ساز ماریمبا (Marimba)؛   

طرز نواختن ساز ماريمبا (Marimba)

نوازنده ماریمبا مي‌تواند از انواع مختلف مالت‌ها كه داراي سه درجه سختي هستند استفاده كنند: نرم، متوسط و سخت. مالت‌هاي نرم‌تر partials‌هاي بالاتر را دمپ مي‌كنند كه به اين ترتيب رنگ صدا را نرم‌تر، حجيم‌تر (گردتر) و ملايم‌تر مي‌سازند. (اگرچه صدا در انتهاي بالايي خفه مي‌شود و زير و بمي به راحتي قابل تعيين نيست)؛ مالت‌هاي سخت‌تر به partial ‌هاي بالاتر كمك مي‌كنند، رنگ صدا را روشن‌تر (شفاف‌تر)، سخت‌تر و تيزتر مي‌سازند. (در انتهاي پائيني رنگ صدا به قدري سخت است كه زير و بمي به سختي قابل تعيين است).

طرز نواختن ساز ماریمبا (Marimba)؛   

طرز نواختن ساز ماريمبا (Marimba)

شاخصه‌هاي صدا در ساز ماريمبا (Marimba)؛  

تيره، دلنشين، ملايم، مخملي، زميني، كامل، پرطنين، بي روح، توخالي، رزونانت، حجيم، خوش نوا و دلپذیر از جمله شاخصه‌های صدا در ساز ماريمبا (Marimba) محسوب می‌شوند. صداي ماريمبا از اتك و رزونانس تشكيل شده كه در رجيستر پائين مي‌تواند براي دو تا سه ثانيه بطول انجامد. رنگ صداي ماريمبا تيره‌تر، غني‌تر، دلنشين‌تر و پرطنين‌تر از زايلوفون است. نت‌ها نيز براي مدت طولاني‌تري طنين مي‌اندازند.

صدا به قطر و سختي سر مالت بستگي دارد: هر چه مالت سخت‌تر باشد، اتك اوليه بلندتر و partialهاي بالاتر برجسته‌تر مي‌شوند. (در انتهاي پائيني رنگ صدا به قدري سخت است كه زير و بمي به سختي مي‌تواند تعيين شود). مالت‌هاي نرم partial هاي بالاتر را دمپ مي‌كنند و رنگ صدا را به نحوي تيره‌تر، دلنشين‌تر، حجيم‌تر و ملايم‌تر مي‌سازند (اگرچه صدا در انتهاي بالايي خفه مي‌شود و زير و بمي نمي‌تواند به آساني تعيين شود).

نت نويسي در ساز ماریمبا (Marimba)؛    

طرز نواختن ساز ماريمبا (Marimba)

نت نويسي شبيه پيانو است در كليد تربل و باس و صداها نوشته مي‌شوند.