• loading

    loading

    0:00

معرفی موسیقی رگی یا رگه (Reggae) همراه چند قطعه زیبا

استودیو ملودایو

چهارشنبه، 23 آبان 1397

موسیقی رگی به دهه‌ی 1960 در جامائيكا بر مي‌گردد ولي آن را برگرفته از ژانر موسیقی R&B نيواورلئان (آمريكا) مي‌دانند.

سازهاي مهم سبک موسیقی رگی (رگه) (Reggae) ؛

ژانر موسیقی رگه (رگي) (Reggae)

برخي سازهاي مورد استفاده در رگه عبارتند از: درامز، باس، گيتار، پيانو، ارگان، هورنز، پركاشن، ارگان، پيانو، سينتی سايزر، ملوديكا، انواع مختلف پركاشن همانند تيمبالز، كنگاس (congas)، بونگوس (bongos)، كيبورد، ووكالز و ساكسيفون؛‌ 

برخي هنرمندان معروف ژانر موسیقی رگه (رگی) (Reggae) ؛

توت هيبرت، پيتر تاش، جاج دريد، آلتون اليس و باب مارلي از جمله هنرمندان ژانر موسیقی رگه (رگی) (Reggae) مطرح می‌شوند.  

شاخصه هاي اصلي ژانر موسیقی رگه (رگی) (Reggae) ؛

ژانر موسیقی رگه (رگي) (Reggae)

در ژانر رگه باس، ملودي و گيتار، ريتم را ايجاد مي‌كند. غالباً افكت‌هايي نظير ريورب (reverb) و ديلي (delay) در اين ‍ ژانر مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اين يكي از دلايلي است كه چرا ژانر داب از رگه نشأت مي‌گيرد.  از نظر سبك، رگه، عناصر موسيقيايي از ريتم و بلوز (R&B)، جز، منتو، كاليپسو، موسيقي آفريقايي و آمريكايي لاتين و همچنين ساير ژانرها را در بردارد. تمپوي رگه معمولاً آهسته‌تر از سبك اسكا ولي سريعتر از راك استدي است. از نظر هارموني، اساساً همانند ساير ژانرهاي محبوب موسيقي داراي آكوردهاي ساده است.     

موقعيت مكاني ژانر موسیقی رگی (رگه) (Reggae) ؛

موسيقي سنتي آفريقايي و كارائيب، همچنين ريتم و بلوز و جز از آمريكا به عنوان خاستگاه‌های اصلی ژانر موسیقی رگه (رگی) (Reggae) محسوب می‌شوند.   

ژانرهاي زير مجموعه سبک موسیقی رگی (رگه) (Reggae) ؛

ژانر موسیقی رگه (رگي) (Reggae)

ايسلند ، هيپ هاپ و رپ، دنس هال، رگا مافين، رگاتون، رگا فيوژن، داب، لاورز از جمله ژانرهای زیر مجموعه‌ی سبک موسیقی رگه (رگی) (Reggae) هستند.     

 ژانرهای مرتبط با ژانر موسیقی رگه (رگی) (Reggae) ؛‌

منتو، اسكا، راك استدي، هيپ هاپ، هيپ هاپ و رپ، دنس هال، رگا مافين، رگائتون، رگا فيوژن، داب، لاورز ژانرهایی هستند که در ارتباط با ژانر موسیقی رگه (رگی) (Regga) شکل گرفته‌اند.  

سبک موسیقی رگی (رگه) و داستان خلق یک ژانر؛‌

به احتمال بسیار زیاد این لغت ریشه در فرهنگ جامائیکا دارد و به این دلیل این اصطلاح برای این سبک خاص انتخاب شده است چرا که این ژانر موسیقی ترکیبی از سبک‌های مختلف موسیقی در کنار یکدیگر است. اما باب مارلی با این نظر چندان موافق نبود و عقیده داشت که لغت رگه ریشه در زبان با سابقه‌ی لاتین یا اسپانیایی دارد و به معنای «برای پادشاه» یا «موسیقی پادشاه» به کار می‌رفته است. باب مارلی معتقد است که همین معنای خاص است که دلیل استفاده از تن‌های معنوی را رد سبک موسیقی رگه توضیح می‌دهد.

کشور جامائیکا به عنوان یکی از مستعمرات سابق بریتانیا که نقشی کلیدی در تجارت کالا در منطقه‌ی جغرافیایی کارائیب داشته است،‌ حکم تقاطع فرهنگی را پیدا کرده است و در طول تاریخ تجربه‌ی مواجهه‌ی فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف را پشت سر گذاشته است. موسیقی فولک، ترانه‌هایی که از زندگی سنتی ماهیگیران جامائیکا نشأت گرفته‌اند،‌ موسیقی گاسپل gospel که سوغات انگلستان است،‌ سبک جاز و آر اند بی همگی از جمله ژانرهایی هستند که در کنار سبک موسیقی رگی (رگه) در جامائیکا طرفدار دارند. البته تأثیر تمام این سبک‌های موسیقی در ژانر رگی (رگه) نیز مشهود است.

سبک موسیقی رگی (رگه) و نوای Mento ؛

سبک موسیقی رگی (رگه)

سبک موسیقی Mento یکی از سبک‌های موسیقی محبوب در کشور جامائیکا است. ترانه‌های سبک موسیقی Mento از اخبار روز و وقایع محلی تأثیر می‌گیرند و نوازندگان این سبک، از هر سازی که دم دستشان باشد برای آهنگسازی در این سبک بهره می‌گیرند. اولین قطعه‌ در سبک Mento با استفاده از ساز هامونیکا،‌ پوست میوه‌ی نارگیل و ساز ترومپتی که با چوب ساخته شده بود، نواخته شده است.

سبک موسیقی رگی (رگه) و تاریخ جامائیکا؛‌

سبک موسیقی رگی (رگه)

کشور جامائیکا در سال 1962 میلادی استقلال خود را از امپراطوری بریتانیا بدست آورد، این موضوع باعث شد تا کشور جامائیکا دچار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای شود، اما در عوض ریاضت اقتصادی با رنسانسی فرهنگی برای جامائیکا همراه شد. موضوعی که بیش از هر بخشی تأثیرش را در موسیقی جامائیکا نشان داد و بیش از هر گروهی، آهنگسازان، دی‌جی‌ها و تولیدکنندگان موسیقی از این رنسانس فرهنگی منتفع شدند. به همین دلیل از این تاریخ به بعد آثاری زیادی در سبک‌هایی مانند سبک رگی (رگه) تولید شدند که کشور جامائیکا را از نظر فرهنگی نمایندگی می‌کردند.

در زمان استقلال کشور جامائیکا سبک موسیقی SKA مشهورترین و پرطرفدارترین سبک موسیقی در این کشور محسوب می‌شد. سبک موسیقی SKA از سبک موسیقی آر اند بی امریکایی اقتباس شده بود، البته با این تفاوت که برای این سبک از ریتم آف‌بیت استفاده‌ی بیشتری می‌شد. با وخامت اوضاع اقتصادی جامائیکا،‌ موضوعات اجتماعی در ترانه‌های مورد استفاده در این سبک موسیقی نمود بیشتری پیدا کردند.

اجتماعی و انتقادی شدن ترانه‌های سبک موسیقی SKA سبب شد تا تغییراتی در ریتم این نوع سبک موسیقی پدید آید و از سازهای متفاوتی مانند گیتار،‌ باس،‌ درام و ارگان استفاده کنند که در میان باندهای راک امریکایی و انگلیسی متداول است.

سبک موسیقی رگی (رگه) و همنوایی بیت و آف‌بیت؛‌

سبک موسیقی رگی (رگه)

سبک موسیقی رگی (رگه) صدای خاص خود را از تأکید بر ریتم‌های آف‌‎بیت به دست می‌آورد که در اصطلاح هنرمندان این سبک skanking خوانده می‌شود. در این سبک بر خلاف نمونه‌های غربی جای سازهای گیتار و باس عوض شده است و بنابراین در این شرایط باس ملودی اصلی را می‌نوازد و ساز گیتار ریتم آهنگ را نگه می‌دارد.

سبک موسیقی رگی (رگه) و جاودانگی باب مارلی؛

همانطور که هنوز در مورد ریشه‌ی تاریخی عنوان رگه یا رگی در بین کارشناسان سبک‌شناسی در موسیقی اشتراک نظر وجود ندارد، در مورد بنیان‌گذاران و پیشگامان سبک رگی اختلاف نظر بسیار زیاد است، ‌تنها نامی که همه متفق‌القول از حضورش در میان هنرمندان سبک رگی (رگه) حمایت می‌کنند، باب مارلی آهنگساز و خواننده‌ی شناخته شده‌ی این سبک موسیقیایی است. باب مارلی که از محله‌های فقیرنشین شهر کینگستون پایتخت جامائیکا به شهرت جهانی رسیده است،‌ امروزه یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان سبک رگی (رگه) به حساب می‌آید.

سبک موسیقی رگی (رگه)

پیتر تاش Peter Tosh یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده در سبک موسیقی رگی (رگه) است که در تحول این سبک تأثیر قابل توجهی از خود باقی گذاشته است. پیتر تاش نیز مانند با مارلی در خانواده‌ای فقیر اما با عشقی کم‌نظیر نسبت به موسیقی زاده شد. پیتر تاش آنقدر مجذوب و شیفته‌ی ساز گیتار و گیتار نوازی بود که بدون استفاده از محضر استادان این ساز تنها با تقلید از حرکات نوازندگان گیتار بر روی گیتاری که خودش از قوطی‌های فلزی کنسرو ساخته بود،‌ موفق شد تا به یکی از نوازندگان مشهور این ساز تبدیل شود.

اگر چه دوران طلایی سبک موسیقی رگی یا رگه به دهه‌ی 70 میلادی محدود می‌شود، اما این سبک موسیقی با پایان این دهه به پایان خود نرسید و در دهه‌های بعدی نیز با حضور هنرمندانی چون Ziggy Marley فرزند باب مارلی، Judy Mowatt و Buju Banton همچنان به حیات پر شور خود در بین طرفداران ادامه داده است.